boom veel te dichtbij scheiding?

supernamy
Topic Starter

boom veel te dichtbij scheiding?

#1 , 21 jan 2021 17:55

Bij mijn buren staat er een hoogstammige boom. Als je de afstand van de scheiding aan de grond meet staat de boom op 2,05 meter, maar aangezien de boom naar ons huis helt zitten we al op minder dan 2 meter als je de afstand meet op een hoogte van 1,5 meter en zo voort: hoe hoger hoe dichter bij ons parceel. Ik durf net te zeggen dat de top van die boom juist met de scheiding overeenstemt.

Mag ik het argument van de afstand gebruiken om mijn buren te vragen om die boom te vellen? Kan ik eventueel vragen dat de boom grondig wordt gesnoeid in de hoogte opdat wij minder last krijgen van baldval en dergelijke?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 21 jan 2021 18:03

belangrijkste vraag is altijd;

hoe lang staat die boom daar al?

supernamy
Topic Starter

#3 , 21 jan 2021 18:06

Geen idee, volgens mij enkele tientallen jaren. Waarom? Kan een oude boom niet gesnoeid worden?

Reclame

Drone

#4 , 21 jan 2021 18:14

Geen idee, volgens mij enkele tientallen jaren. Waarom? Kan een oude boom niet gesnoeid worden?
snoeien is 1 ding, hem rooien een ander.

als ik mij niet vergis vanaf een bepaalde tijd (30 jaar) is het niet zo evident om iemand te verplichten een boom te rooien tenzij die onomstotelijk een gevaar vormt of gaat vormen.

komt er dan nog bij de afstand tot gebouwen, bv: een boom van 20m hoog op 50m van een huis is geen onmiddellijk gevaar . . .

supernamy
Topic Starter

#5 , 21 jan 2021 18:20

Natuurlijk, Drone, vandaar dat ik vraag wat de mogelijkheden zouden zijn. Het huis ligt maar enkele meter verder, en volgens mij is die boom wel gevaarlijk omdat hij helt.

Drone

#6 , 21 jan 2021 18:52

wat zijn "enkele meters" en hoe hoog is de boom uiteindelijk?

supernamy
Topic Starter

#7 , 21 jan 2021 20:54

wat zijn "enkele meters" en hoe hoog is de boom uiteindelijk?
hoogte van de boom: +/- 10 m
afstand boom - huis: 3 m aan de grond; 1,5 m dak - boomtop

lukasi

#8 , 21 jan 2021 23:11

En waarom zou een boom die overhelt instabiel zijn?
Kijk naar die treurwilgen die al 100 jaar scheef staan en zo feeërieke beelden maken als ze over het water hangen.
Soit , om na te gaan of er inderdaad gevaar is voor spontaan neergaan moet je wel verder kijken dan die scheefstand. Je zult moeten nagaan of de wortelzone zich niet heeft losgerukt van de bodem. U kunt dit al inschatten met rond de stam op cc 1 voet ervan te gaan kijken of je de grond kunt indrukken en dit aan de tegengestelde kant van de scheefstand. Bij twijfel kan er een trekproef uitgevoerd worden om het risico wat beter in te schatten aan de hand van deze meting.

Bomen die op 2meter midden stam tot perceelgrens staan zijn vergund. zelfs als de stam op 2 meter hoog een knik maakt , is dit geen rede tot kap.
Je kan natuurlijk wel voorstellen om deze boom te laten snoeien door een boomverzorger maar houdt er wel rekening mee dat deze snoeit in functie van de groeikansen en soort van boom en niet snoeit wat u wenst.

supernamy
Topic Starter

#9 , 22 jan 2021 10:02

En waarom zou een boom die overhelt instabiel zijn?
Kijk naar die treurwilgen die al 100 jaar scheef staan en zo feeërieke beelden maken als ze over het water hangen.
Soit , om na te gaan of er inderdaad gevaar is voor spontaan neergaan moet je wel verder kijken dan die scheefstand. Je zult moeten nagaan of de wortelzone zich niet heeft losgerukt van de bodem. U kunt dit al inschatten met rond de stam op cc 1 voet ervan te gaan kijken of je de grond kunt indrukken en dit aan de tegengestelde kant van de scheefstand. Bij twijfel kan er een trekproef uitgevoerd worden om het risico wat beter in te schatten aan de hand van deze meting.

Bomen die op 2meter midden stam tot perceelgrens staan zijn vergund. zelfs als de stam op 2 meter hoog een knik maakt , is dit geen rede tot kap.
Je kan natuurlijk wel voorstellen om deze boom te laten snoeien door een boomverzorger maar houdt er wel rekening mee dat deze snoeit in functie van de groeikansen en soort van boom en niet snoeit wat u wenst.
Bedankt voor de uitleg! Oude hoogstammige bomen zijn weliswaar mooi, maar bij windstormen die trouwens steeds vaker voorkomen, vallen er bomen waarvan niemand had gedacht dat ze instabiel waren. Ik hoop dat die boom niet binnenkort aan de beurt is, maar je zult me niet wijsmaken dat de scheefstand er geen rol bij speelt, vooral omdat die boom juist in de richting van de wind overhelt (nl. van Westen naar Oosten). Ik heb trouwens geen mogelijkheid om die test uit te voeren in de tuin van mijn buren.

lukasi

#10 , 22 jan 2021 10:26

Die bewering : dat bomen bij windstormen vaker omvallen is NIET correct.
Meestal is het spontaan neergaan van bomen omdat rondom de boom , voornamelijk in de kroonprojectie ( = de projectie van de buitenkant kroon op de grond) werken zijn uitgevoerd door de mens. Dus deze menselijke ingrepen zijn eerder de oorzaak dan de boom zelf.
Ik denk aan :
- stockage van bouwmaterialen in de kroonprojectie
- graafwerken
- ophoging of afgraving
- verharden met ondoordringbaare materialen
- afsluiten van lucht en watertransport tussen bodem en omgeving.
- onoordeelkundige snoei in takgestel en wortelgestel
- bemaling van het grondwater
Ik maak je dus niets wijs, ik baseer me op boomtechnische informatie en ik geef aan wat je moet doen om met steekhoudende argumenten naar de buur te gaan.
Stel dat je naar de vrederechter gaat, en je buur komt met een technisch verslag van een boomverzorger dat deze boom standvastig is en dat er geen gevaar is voor spontaan neergaan. Ga je dan ook het argument gebruiken dat je hier aanhaalt?

freelance

#11 , 22 jan 2021 14:44

Wat zegt de wetgeving :
1/ Hoogstammige bomen dienen geplant te worden op 2 meter afstand van de grens .
( Art. 35 Veldwetboek )

2/ Hij , over wiens erf de takken van deze boom hangen , kan de eigenaar van de boom " noodzaken " deze takken in te korten tot op de rand van de grens .

3/ Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken. ( niet aan te raden , wegens stabiliteits gevaar in dit geval )
Art 37 Veldwetboek .

Al de rest doet niet terzake bij geschillen .
Wanneer de boom zou omvallen speelt er burgerlijke aansprakelijkheid . ( en DAN pas kan er gekeken worden naar de technische omstandigheden , aangehaald in #10 )
Afgevallen bladeren zijn totaal geen argument , aangezien dit een natuurlijk fenomeen is , niet veroorzaakt door de mens .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

supernamy
Topic Starter

#12 , 22 jan 2021 16:16

Wanneer de boom zou omvallen speelt er burgerlijke aansprakelijkheid . ( en DAN pas kan er gekeken worden naar de technische omstandigheden , aangehaald in #10 )
Afgevallen bladeren zijn totaal geen argument , aangezien dit een natuurlijk fenomeen is , niet veroorzaakt door de mens .
Dank u wel, maar als die boom echt zo gevaarlijk is, zoals het lijkt, wou ik zeker niet wachten tot hij valt op mijn huis of op mijn hoofd. :? Kwestie van gezond verstand... Bovendien zou het geen zin hebben om nadien naar de technische omstandigheden te gaan kijken :roll: Uiteraard zou de eigenaar van de boom dan aansprakelijk zijn voor de veroorzaakte schade, maar daar gaat het niet om. Voorkomen is beter dan genezen

lukasi

#13 , 22 jan 2021 17:28

raadpleeg een boomdeskundige.

freelance

#14 , 23 jan 2021 00:30

Dank u wel, maar als die boom echt zo gevaarlijk is, zoals het lijkt, wou ik zeker niet wachten tot hij valt op mijn huis of op mijn hoofd. :? Kwestie van gezond verstand... Bovendien zou het geen zin hebben om nadien naar de technische omstandigheden te gaan kijken :roll: Uiteraard zou de eigenaar van de boom dan aansprakelijk zijn voor de veroorzaakte schade, maar daar gaat het niet om. Voorkomen is beter dan genezen
Uw gezond verstand kan perfect samengaan met de wetgeving .

Stel de buur per aangetekend schrijven op de hoogte dat u aandringt op het verwijderen van de takken die over de grens groeien , zoniet dat u gebruik zult maken van de voorziene wettelijke mogelijkheden .
Stel ook een uiterste termijn voor . Bvb. 1 maand
Nadien kunt u nog een rappel sturen met een kortere termijn .
U hoeft niet te " zwaaien " met de wetteksten of dreigen met de vrederechter . Hou het zo " cool " mogelijk .

Indien er niet op gereageerd wordt , stapt u naar de vrederechter ( op basis van art 35 Veldwetboek , zoals hierboven aangegeven ) , die u en buurman zal laten voorkomen, en buurman laten veroordelen om tot uitvoer over te gaan , onder dwangsom .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

supernamy
Topic Starter

#15 , 23 jan 2021 10:55

Uw gezond verstand kan perfect samengaan met de wetgeving .

Stel de buur per aangetekend schrijven op de hoogte dat u aandringt op het verwijderen van de takken die over de grens groeien , zoniet dat u gebruik zult maken van de voorziene wettelijke mogelijkheden .
Stel ook een uiterste termijn voor . Bvb. 1 maand
Nadien kunt u nog een rappel sturen met een kortere termijn .
U hoeft niet te " zwaaien " met de wetteksten of dreigen met de vrederechter . Hou het zo " cool " mogelijk .

Indien er niet op gereageerd wordt , stapt u naar de vrederechter ( op basis van art 35 Veldwetboek , zoals hierboven aangegeven ) , die u en buurman zal laten voorkomen, en buurman laten veroordelen om tot uitvoer over te gaan , onder dwangsom .
Bedankt voor de duidelijke uitleg :)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”