snoeien is 1 ding, hem rooien een ander.Geen idee, volgens mij enkele tientallen jaren. Waarom? Kan een oude boom niet gesnoeid worden?belangrijkste vraag is altijd;
hoe lang staat die boom daar al?
Bedankt voor de uitleg! Oude hoogstammige bomen zijn weliswaar mooi, maar bij windstormen die trouwens steeds vaker voorkomen, vallen er bomen waarvan niemand had gedacht dat ze instabiel waren. Ik hoop dat die boom niet binnenkort aan de beurt is, maar je zult me niet wijsmaken dat de scheefstand er geen rol bij speelt, vooral omdat die boom juist in de richting van de wind overhelt (nl. van Westen naar Oosten). Ik heb trouwens geen mogelijkheid om die test uit te voeren in de tuin van mijn buren.En waarom zou een boom die overhelt instabiel zijn?
Kijk naar die treurwilgen die al 100 jaar scheef staan en zo feeërieke beelden maken als ze over het water hangen.
Soit , om na te gaan of er inderdaad gevaar is voor spontaan neergaan moet je wel verder kijken dan die scheefstand. Je zult moeten nagaan of de wortelzone zich niet heeft losgerukt van de bodem. U kunt dit al inschatten met rond de stam op cc 1 voet ervan te gaan kijken of je de grond kunt indrukken en dit aan de tegengestelde kant van de scheefstand. Bij twijfel kan er een trekproef uitgevoerd worden om het risico wat beter in te schatten aan de hand van deze meting.
Bomen die op 2meter midden stam tot perceelgrens staan zijn vergund. zelfs als de stam op 2 meter hoog een knik maakt , is dit geen rede tot kap.
Je kan natuurlijk wel voorstellen om deze boom te laten snoeien door een boomverzorger maar houdt er wel rekening mee dat deze snoeit in functie van de groeikansen en soort van boom en niet snoeit wat u wenst.
Dank u wel, maar als die boom echt zo gevaarlijk is, zoals het lijkt, wou ik zeker niet wachten tot hij valt op mijn huis of op mijn hoofd.
Wanneer de boom zou omvallen speelt er burgerlijke aansprakelijkheid . ( en DAN pas kan er gekeken worden naar de technische omstandigheden , aangehaald in #10 )
Afgevallen bladeren zijn totaal geen argument , aangezien dit een natuurlijk fenomeen is , niet veroorzaakt door de mens .
Uw gezond verstand kan perfect samengaan met de wetgeving .Dank u wel, maar als die boom echt zo gevaarlijk is, zoals het lijkt, wou ik zeker niet wachten tot hij valt op mijn huis of op mijn hoofd.
Wanneer de boom zou omvallen speelt er burgerlijke aansprakelijkheid . ( en DAN pas kan er gekeken worden naar de technische omstandigheden , aangehaald in #10 )
Afgevallen bladeren zijn totaal geen argument , aangezien dit een natuurlijk fenomeen is , niet veroorzaakt door de mens .Kwestie van gezond verstand... Bovendien zou het geen zin hebben om nadien naar de technische omstandigheden te gaan kijken
Uiteraard zou de eigenaar van de boom dan aansprakelijk zijn voor de veroorzaakte schade, maar daar gaat het niet om. Voorkomen is beter dan genezen
Bedankt voor de duidelijke uitleg
Uw gezond verstand kan perfect samengaan met de wetgeving .
Stel de buur per aangetekend schrijven op de hoogte dat u aandringt op het verwijderen van de takken die over de grens groeien , zoniet dat u gebruik zult maken van de voorziene wettelijke mogelijkheden .
Stel ook een uiterste termijn voor . Bvb. 1 maand
Nadien kunt u nog een rappel sturen met een kortere termijn .
U hoeft niet te " zwaaien " met de wetteksten of dreigen met de vrederechter . Hou het zo " cool " mogelijk .
Indien er niet op gereageerd wordt , stapt u naar de vrederechter ( op basis van art 35 Veldwetboek , zoals hierboven aangegeven ) , die u en buurman zal laten voorkomen, en buurman laten veroordelen om tot uitvoer over te gaan , onder dwangsom .