Mede-eigenaar in onverdeeldheid - enkele vragen

Ricard99
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mede-eigenaar in onverdeeldheid - enkele vragen

#1 , 08 jan 2021 18:17

Hallo,

Omwille van een erfenis word ik binnenkort in principe mede-eigenaar voor 1/5de van een appartement. Nu stel ik mij hier enkele vragen over en heb moeite met het vinden van duidelijke antwoorden.

Mijn huidige situatie:
- Ik werk momenteel niet.
- Ik bezit geen eigen woning, maar bezit wel 1/6de van het ouderlijk huis via een andere erfenis. (Ik weet niet zo goed hoe dit in elkaar zit, maar ik ga ervan uit dat ik naakte eigenaar ben voor 1/6de? Voor zover ik weet heb ik hier nooit iets voor betaalt.)

1. Mag ik in onverdeeldheid blijven (ervan uitgaande dat ik de kosten kan betalen) of ben ik sowieso verplicht om te verkopen (dit aangezien ik geen vast inkomen heb)?
2. Als ik in onverdeeldheid mag blijven, hoe zit het dan met belastingen etc.? Telt dit als eerste of tweede eigendom?
3. Als ik wil (of moet) verkopen op het moment dat ik bij de notaris ben ivm deze erfenis, mag ik dan kiezen aan wie ik verkoop? Twee van de andere erfgenamen zijn mijn broer/zus, terwijl de andere twee erfgenamen mijn neef/nicht zijn. Ik zou dan voorkeur geven om mijn deel aan mijn broer/zus te verkopen indien mogelijk.

Alvast bedankt voor de hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adsummam

#2 , 09 jan 2021 10:03

https://www.notaris.be/faq/verkopen-kop ... te-blijven

De notaris, waaraan u denkt de verkoop toe te vertrouwen, zal graag met u alle facetten van uw vraag bespreken.

Ricard99
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jan 2021 13:36

Dat artikel had ik al gelezen, maar biedt weinig antwoorden.
Aangezien ik graag goed voorbereid ben, had ik liever al antwoorden gevonden voordat we bij de notaris langsgaan. Vooral ook omdat dit nog een tijdje zal duren.

Reclame

adsummam

#4 , 10 jan 2021 14:40

Enkel een notaris of een andere juridisch onderlegde raadsman kan u een sluitend antwoord geven.

Ga niet in op de antwoorden van een anonieme, onverantwoordelijke scribent.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”