Lekkend dak

martine
Topic Starter
Berichten: 93

Lekkend dak

#1 , 08 jan 2021 17:48

Onze garage boxen zijn achteraan ons appartementsgebouw.
Dit zijn garageboxen die tegen mekaar gebouwd zijn.
In de basisakte staat vermeld dat deze privatief zijn.
Op mijn garage hebben wij nieuwe roofing laten plaatsen omdat deze versleten was.(op eigen kost)
Doch de garage die tegen de mijne staat zijn er verschillende scheuren en gaten in de roofing zodat het water van daar in mijn garage binnen sijpelt.
Ik heb de eigenaar daar van op de hoogte gesteld, zelfs met foto's, maar verder geeft hij geen gehoor.(laat alles verloederen)
Daar in de basisakte staat dat de garages privatief zijn, rekent de syndicus er toch beheer voor aan maandelijks.
Als ik verdere schade krijg kan ik die dan mede op de eigenaars verhalen daar de syndicus zegde dat hij de garage boxen(gebouw, geen roofing), beheert in de zin van gebouw.
Hartelijk Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 08 jan 2021 17:53

Als het dak privatief is gaat dat niet.
Dan moet u zich richten tot de eigenaar wiens privatief dak schade veroorzaakt.
Het is niet omdat de syndicus het hele zaakje beheert dat elke schade door de VME moet worden betaald
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

adsummam
Berichten: 582

#3 , 10 jan 2021 14:54

Van een “gebouw” zou men normaliter kunnen verwachten dat er naast de muren ook een dak is.

Welke diensten biedt de “syndicus” u nog aan betreffende de garages? Verzekering?

Reclame

adsummam
Berichten: 582

#4 , 10 jan 2021 14:55

Lijfspreuk van uw syndicus?

Mundus vult decipi, ergo decipiatur

Wim De Baerdemaeker
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 feb 2021 11:40

Ik heb gelezen dat de rechter bij een doorlopend dak eerder zal beslissen dat het gemeenschappelijk is.
I zit momenteel in dezelfde situatie. Het gaat niet over lekkage maar over het installeren van een groendak.

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 feb 2021 14:59

Hangt ook af van hoe appartementen en garages beschreven staan in de basisakte. Indien beide één geheel vormen : kunt u zien in de verdeling van het aantal aandelen. indien de garages een aandeel vormen in het geheel aantal aandelen; behoren garages en appartementen samen. Enkel indien in de basisakte/statuten staat vermeld dat de kosten moeten gesplitst/gescheiden worden, zijn de garages volledig privatief.

Een appartement is ook privatief. Zo kunnen de eigenaars van de onderliggende verdiepingen redeneren dat de kosten voor het dak enkel voor de bovenste verdiepingen zijn.

De beheerskosten van de syndicus vormen één geheel voor appartementen + garages. Op dit totaal betaalt iedere eigenaar zijn bijdrage volgens aandelen.

xxx Duidelijk de basisakte lezen en hoe garages en appartementen, gemene delen beschreven staan. xxx

De garages ( privatief ) hebben ook gemeenschappelijke delen. Constructie ( gezien ze tegen elkaar zijn gebouwd ) doorgang opritten normaal het dak ...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”