Buurtbewoners aanleggen gemeenschappelijke achteruitweg

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Buurtbewoners aanleggen gemeenschappelijke achteruitweg

#1 , 06 jan 2021 11:07

De 'blok' waarin wij wonen, bestaat uit een vierkant met aan elke zijden huizen/appartementen, en onze tuinen grenzen aan elkaar.
De meeste eigendommen in het midden, waaronder het mijne, hebben zeer lange tuinen. Aanvankelijk was het de bedoeling om tussen de straten nog een straat te leggen en daar een rij huizen te zetten, maar dat is er nooit van gekomen.

Nu 1 van de bewoners heeft in het verleden een stuk grond gekocht in deze blok, en hij heeft ervoor gezorgd dat aan 1 kant de volledige lengte van een perceel, en dan spreken we al rap over 9 huizen, hierdoor een garage hebben kunnen laten plaatsen achteraan in hun tuin. Ruimte genoeg, want diepe percelen.
Ons perceel ligt 4 huizen verder. En ik mis echt wel een garage, en ik niet alleen.

Ik zou samen met een buurvrouw wiens perceel grenst aan het mijne, eens willen informeren bij enkele van deze buren of zij bereid zouden zijn om een stukje van hun perceel af te staan voor een gemeenschappelijke weg, zodat zij die willen achteraan hun woning een garage of autostaanplaats kunnen laten aanleggen.
Het merendeel van deze tuinen is achteraan volledig verwilderd, er staan enkele bomen maar we zijn zeker bereid om opnieuw bomen aan te planten, meer dan nu het geval is.

Maar de vraag is: hoe begin je aan zoiets? En daar hoop ik dat jullie kunnen helpen :-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 07 jan 2021 12:05

Je maakt een voorstel aan de 3 buren die nog geen toegang hebben of ze geïnteresseerd zijn / bereid zijn om een erfdienstbaarheid van overgang toe te laten. Als die 3 al “ja” zeggen ga je naar de 9 andere buren met de vraag om akkoord te gaan met een recht van overgang op de bestaande erfdienstbaarheid voor jullie 4. Met al die “ja s” ga je naar de notaris om dit in een akte te laten vastleggen.

Krijg je “nee s” dan wordt het lastig... Een nieuwe erfdienstbaarheid of een verzwaring ervan is à priori niet afdwingbaar. Als je “ja s” hebt van de 3 buren en enkele “nee s” van de 9 zou je kunnen proberen procederen (eerst verzoeningspoging bij de vrederechter) maar k durf de kans op suc6 niet inschatten. Met een of meerdere “nee s” van de 3 buren wordt het ws hopeloos. Je kan proberen om “nee s” om te buigen naar “ja” door een vergoeding voor te stellen of zelfs de aankoop van een strookje grond voor te stellen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”