vaststellen erfscheid op binnenplaats

gypsyrichelle
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

vaststellen erfscheid op binnenplaats

#1 , 24 dec 2020 12:37

20 jaar geleden hebben wij met 2 personen een carré-boerderij gekocht.
Via kadaster en notaris is toen ieders aandeel vastgelegd.
Nu wil ik het erfscheid op de binnenplaats vastleggen en via een groene haag zichtbaar maken.

De andere eigenaar is niet akkoord.

Wat te doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 24 dec 2020 12:43

Is er in de oorspronkelijke akte iets voorzien omtrent het gebruik van die binnenplaats?

eylis

#3 , 24 dec 2020 13:54

Maar de erfscheiding is ook notarieel vastgelegd? Dan kan u toch een groene haag plaatsen op uw perceel? Of is er een recht van doorgang op beide percelen vastgelegd?

Reclame

gypsyrichelle
Topic Starter

#4 , 24 dec 2020 14:12

Aankoopakte 2001 geeft in bijlage het erfscheid op de binnenplaats aan d.m.v. een lijn
2005 is de binnenplaats opnieuw aangeduid. De binnenplaats wordt nu aangeduid als gemeenschappelijke ruimte.
2020 maart heeft de andere eigenaar een blokband gespannen op de lijn van 2001. Correct !
Nu wil ik dan ook een groene erfscheiding op deze lijn.

mava105

#5 , 24 dec 2020 16:45

Wat is een blokband?
Waarom werd in 2005 deze scheidingslijn opnieuw aangeduid?
Door wie en op wiens initiatief?

gypsyrichelle
Topic Starter

#6 , 24 dec 2020 17:09

Een " blokband " is een rood-wit geblokt plastic lint.
In 2005 heb ik een paar stallen verkocht aan de andere eigenaar.
Deze nam het initiatief om ook de doelbeschrijving van de binnenplaats te veranderen in "gemeenschappelijk" -zonder- scheidingslijn.
Ik heb daar toen geen bezwaar tegen gemaakt.
Nu neemt de andere eigenaar het initiatief de scheidingslijn van 2001 te actualiseren.

eylis

#7 , 25 dec 2020 14:20

Ik veronderstel dat de andere eigenaar over uw deel van het erf moet om in de stallen te geraken die u aan hem verkocht heeft. Is dat dan ook correct per notariële akte gebeurd? Dan had ook per notariële akte een erfdienstbaarheid moeten vastgelegd worden. Een erfdienstbaarheid voor recht tot overgang, waardoor de buur met dieren of klein materieel over uw erf mag om tot zijn stal te geraken. Nu is de situatie in feite onwerkbaar. Dat de buur eigenhandig de bestemming van het erf heeft veranderd heeft geen wettelijke grond. U heeft dat niet eens ondertekend. Momenteel kan u de groene haag op uw grond plaatsen met een opening die de mogelijkheid dient tot doorgang voor de buur en zijn dieren. Dat mag. Want uw deel van het erf is bij akte uw grond en niet gemeenschappelijk.

gypsyrichelle
Topic Starter

#8 , 25 dec 2020 16:59

De laatste zin helpt (" Want uw deel van het erf is bij akte uw grond en niet gemeenschappelijk." )
Voor de Binnenplaats is geen erfdienstbaarheid vastgelegd. Wordt in de akte slechts beschreven al "gemeenschappelijk".
Mijn buur hoeft ook niet over mijn deel van het erf om bij zijn eigendom binnen te geraken.
Het gaat trouwens om een complex met vakantieappartementen. Getransformeerd van boerenbedrijf naar verhuur aan toeristen.
Als ik het goed begrijp kan ik eigenstandig ( zonder medewerking van de andere eigenaar een groene haag op mijn grond plaatsen.

Thomas Morus

#9 , 25 dec 2020 17:04

" De binnenplaats wordt nu aangeduid als gemeenschappelijke ruimte."

Daar mag u dus geen haag plaatsen want geen deel van uw privatief.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”