Agendapunt indienen om een overtreding ongedaan te maken

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

Agendapunt indienen om een overtreding ongedaan te maken

#1 , 17 dec 2020 08:09

Beste,

Ik ga heel concreet zijn in mijn wellicht ongewone vraag. De plantenwinkel in onze woonblok heeft een jaar terug met een nipte 2/3de meerderheid het recht bekomen om haar koopwaar op de gemeenschappelijke delen rondom het gebouw te stallen (ik heb tegen gestemd). Ik heb me er dus bij neergelegd dat voor de uitstalraam van de plantenwinkel koopwaar uitgestald staat. Vrij kort na die beslissing zette de uitbater bloemenkarren voor zijn winkel op de plek die sinds jaar en dag bestemd is voor het plaatsen van fietsen, waardoor hij het eigenlijke gebruik van twee fietsrekken (in totaal zijn er acht in de grond gebetonneerde rekken) in onbruik stelde en 4m3 gemeenschappelijke eigendom nu als zijn plek beschouwt. Na de sluitingsuren worden de karren wel verwijderd, maar als iemand er zijn fiets dan stalt, wordt die 's morgens door de uitbater verzet. Ik heb mondeling tegen de uitbater mijn bezwaren daarover kenbaar gemaakt, maar daar bleef het ook bij, en volgens zijn huisbaas (mede-eigenaar en grootste aandeelhouder) mag hij zijn karren daar zetten.
Mijn vraag is of ik dat oneigenlijk gebruik, wat neerkomt op een bestemmingsverandering, ongedaan kan maken? Let op: op de vergadering is geen vraag geweest om die voor fietsen bestemde plaats te mogen inruilen voor het plaatsen van plantenkarren. Ik ga dus geen beslissing van de vergadering aanvechten, dat zou trouwens rijkelijk laat zijn. Ik ga wat ik al een jaar of lang als mede-eigenaar stilzwijgend tolereer aanvechten. Nu kan ik dat volgens mij op twee manieren, en dat vanuit de wetenschap dat een bestemmingswijziging 4/5 van de stemmen behoeft, wat de VME zonder mijn stem nooit kan bekomen (ik bezit iets meer dan 1/3 van de stemmen):
1. Ik leg twee fietsen vast aan die fietsrekken. Volgens mij is er geen juridische basis om te eisen dat ik die fietsen verzet, integendeel, door het doorknippen van het slot maakt de uitbater zich schuldig aan vandalisme. Ik heb echter weinig zin in dat soort van uitputtingsslag.
2.Ik leg bij de volgende vergadering het volgende op tafel (het rare is misschien dat ik uit ben op een nee, en zelf dus ook nee stem): de plantenwinkel eigent zich het recht toe om tijdens de openingsuren aan een plaats die bestemd is voor het plaatsen van fietsen een andere bestemming te geven, meer bepaald het plaatsen van plantenkarren, en dat zonder dat daar een verzoek aan de VME werd overgemaakt. De vraag, die uit twee luiken bestaat: 1. Kunnen we het hier beschreven oneigenlijk gebruik, dat tevens een bestemmingsverandering inhoudt, voortaan legitimeren met de nodige 4/5de meerderheid? 2. Indien geen meerderheid houdt dat niet in dat de plantenwinkel zijn karren er niet meer mag plaatsen, maar dat het een gedoogbeleid wordt dat door elke mede-eigenaar, zonder opgave van reden, stop gezet kan worden (bijvoorbeeld bij het overgeven van de winkel).

Punt 2 goed gezien, of slaat dat nergens op? Graag jullie reactie

Duym :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 dec 2020 08:20

Correctie: ik bezit iets minder dan 1/3de van de stemmen, meer bepaald 31%

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 17 dec 2020 11:46

Zonder bestemmingswijziging mag het niet. U schrijft zelf dat die plaats (statutair) als bestemming "fietsenstalling" heeft.
Voor bestemmingswijziging is inderdaad 4/5 nodig MAAR OOK EEN NOTARIELE AKTE OM DE STATUTEN IN DIE ZIN TE WIJZIGEN.

Zonder die notariële aanpassing is er geen (geldige) bestemmingswijziging. Het is de voorwaarde zonder dewelke niet.
En om de statuten aan te passen moet een meerderheidsbeslissing van 4/5 voorliggen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 dec 2020 17:43

Thomas Morus, bedankt voor de reactie. Inderdaad, het mag niet. De verhuurder van de plantenwinkel probeert zich te verschuilen achter de wet van jan. 2020 die met een 2/3de meerderheid i.p.v. de afschafte 3/4de meerderheid de winkel toestemming gaf om gemeenschappelijke delen (de strook voor de vitrine) aan te wenden voor commerciële doeleinden. Ik kan de uitbater dus niet bevelen de plantenkarren voor zijn vitrine binnen te zetten en wat ik ook niet zou willen (zolang ze de doorgang niet verhinderen), maar gemeenschappelijke delen die reeds lang voor de komst van de plantenwinkel en zijn eigenaar fungeren als fietstalingen (werd dertig jaar terug met eenparigheid van stemmen goedgekeurd), mag hij niet tot de zijne maken.
Toch nog dit: je spreekt over een notaris. Maar waarom is die man altijd nodig? Zou je met een 4/5de meerderheid niet kunnen stemmen dat twee fietsrekken verdwijnen, zoals je met 4/5 van de stemmen een nieuwe fietstaling kunt bijmaken, of zelfs een parkeerplaats op de gemeenschappelijke delen? Of zie ik dat verkeerd? Opgepast ik ben geen vragende partij, maar mijn stem is altijd nodig voor een 4/5de meerderheid en ik ben dan wel benieuwd op wat ik kan wegen als het gaat over grote veranderingen.

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 17 dec 2020 18:45

Neen dat gaat niet. Je hebt voor een bestemmingswijziging een notaris nodig omdat de basisakte dient aangepast.
Dat is nu eenmaal zo. Daarom.
Enkel wijzigingen aan het reglement van interne orde vereisen geen tussenkomst van een notaris.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 dec 2020 05:05

Bedankt,

Ik wil wat je zegt niet in twijfel trekken, maar stel dat je 4/5de van de stemmen iemand tijdelijk de toelating wil geven om een van de vier fietstalingen te gebruiken als parkeerplaats van zijn scoutmobiel; de bestemming wordt dus tijdelijk opgegeven en krijgt geen permanent karakter. Ikzelf zal daarin nooit vragende partij zijn, maar misschien iemand anders. Volgens jou zou zo'n VME besluit dan niet geldig zijn? En stel dat met eenparigheid van stemmen een stukje van het gemeenschappelijk deel mag fungeren als parking. Dat mag dan ook niet zonder notaris? Dat zou betekenen dat besluiten van de VME met 4/5de van de stemmen en zelfs met 5/5de niet rechtsgeldig zijn?

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 18 dec 2020 12:17

" En stel dat met eenparigheid van stemmen een stukje van het gemeenschappelijk deel mag fungeren als parking. Dat mag dan ook niet zonder notaris?"

Neen kan niet. Bovendien dient er bij de gemeente een vergunning te worden aangevraagd voor dergelijke bestemmingswijziging anders wordt het beschouwd als een bouwovertreding.

Ik begrijp uw blijkbaar onweerstaanbare drang om de wet te omzeilen niet.
U bent nu alleszins volledig ingelicht.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 dec 2020 17:14

Bedankt!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”