Gemeenschappelijke beerput

StefAntwerp
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gemeenschappelijke beerput

#1 , 15 dec 2020 14:24

ik woon in Antwerpen en mijn huisje heeft de toegang tot een gemeenschappelijke beerput (11 woningen). Deze woningen staan in de hypothecaire acte. De voorbije jaren zijn een aantal van deze woning echter verbouwd en zeggen de eigenaars dat er een septische tank werd gestoken. Hoe dient dit geregeld te worden ? Mogen zijn eénzijdig weigeren om niet meer mee te betalen voor de lediging ? Wat dienen zij eventueel te doen om dit te regelen ? Ik moet immers de ledigingskost recuperen van de andere, nog wel, aangeslotenen. Hoe kan ik tov deze nog wel aangeslotenen claimen dat de kost door minder huizen gedeeld dient te worden ? Alvast bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 15 dec 2020 18:07

Via de riooldienst van de stad Antwerpen te weten komen wie allemaal nog is aangesloten, maar ook data dat dat de anderen zijn aangesloten op het openbare rioonnetwerk. Heb dat destijds diverse malen moeten doen, vooral dan in
Deurne. as wel voor het jaar 2000. Of je die gegevens nu nog zomaar kan krijgen??????

freelance

#3 , 15 dec 2020 18:22

Indien voldoende kan aangetoond worden ( zie bericht mava105 ) dat deze eigenaars geen gebruik meer maken van hun zakelijk recht , dan houdt dit zakelijk recht op te bestaan , en zijn zij niet meer gehouden tot solidaire kosten .
Daar vloeit dan automatisch uit voort dat de overblijvende woningen een hogere kost zullen hebben .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

LYNX XX

#4 , 15 dec 2020 18:42

TS de ruimingskosten zullen inmiddels ook gedaald zijn. Minder aansluitingen ( hopelijk ) minder beer. Dus minder vlug ruimen.

eylis

#5 , 15 dec 2020 19:25

TS de ruimingskosten zullen inmiddels ook gedaald zijn. Minder aansluitingen ( hopelijk ) minder beer. Dus minder vlug ruimen.
dus vlugger ruimen, bedoel je vast?

mava105

#6 , 15 dec 2020 19:55

dus vlugger ruimen, bedoel je vast?
Als een beerput met 10 aansluitingen vroeger na 1 jaar vol was, zal dat nu, met maar 5 aansluitingen meer, pas na 2 jaar zijn. Dus minder ruimen. De kosten zullen op jaarbasis en per aansluiting dezelfde blijven (buiten de index natuurlijk)

StefAntwerp
Topic Starter

#7 , 21 dec 2020 11:48

Alvast bedankt voor de reacties.

Op zich geen probleem dat mensen zich afkoppelen, dan moet er inderdaad minder vaak geruimd worden.

Maar nu is de situatie dat die mensen zomaar zeggen "ik betaal niet meer, want heb eigen beerput".

Ik heb/krijg dus geen enkel bewijs en kan dus ook tov de nog wel aangeslotenen, niets bewijzen.

Er moet toch een welbepaalde procedure bestaan (via rechtbank ?) die bepaalt ;

- hoe mensen correct de afkoppeling moeten aantonen en
- hoe dit gemeld moet worden zodat iedereen hiervan op de hoogte is én dat ik dit kan aantonen aan de nog wel aangeslotenen

Beetje raar dat ik (omdat ingang beerput bij mij zit) om de x aantal jaren ga moeten uitzoeken wie nog moet betalen ? Kan toch niet zijn dat ik 'bewijslast' moet gaan opzoeken/verzamelen ?

LYNX XX

#8 , 21 dec 2020 11:58

TS Dit is een persoonlijke visie : maar eens de betreffende notaris contacteren en het geval voorleggen. Normaal kost een vraag omtrent een akte afgesloten bij hem : niets ( bij ons toch ). Hij kan u misschien een tip geven. Zou ik zelf doen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”