Scheidingsmuur ophogen/aanbouwen

Wout1980
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Scheidingsmuur ophogen/aanbouwen

#1 , 02 dec 2020 14:34

Hallo,

Er bestaat reeds veel informatie over mandelige / gemeenschappelijke muren maar ik heb nog geen antwoord gevonden op mijn specifiek probleem.

De situatie is de volgende:

Wij hebben een aanbouw bestaande uit een gelijkvloers en 1 kamer op het tussenverdiep. Deze aanbouw en kamer vormen een scheidingsmuur met de koer van onze buurman.

Wij hebben tijdens onze renovatie het dak van de kamer op het tussenverdiep met 40 cm verhoogd over de totale lengte van de kamer (4.50 meter). Dit omdat het originele plafond maar 2.20 meter hoog was.

Mijn vragen:

1. Is deze muur mandelig? Deze werd door een vorige eigenaar van onze woning gebouwd maar dit is reeds meer dan 30 jaar geleden.

1. Tot op welke hoogte is deze muur mandelig / gemeenschappelijk?

2. Kan deze verhoging a priori nog gelegaliseerd worden?

3. Onze buurman gebruikt het verhogen van deze muur als vrijgeleide om zijn koer te verbouwen tot extra binnenruimte (veranda). Kan dit zomaar? Wij vrezen voor geluidsoverlast aangezien deze muur niet geïsoleerd is.


Ik besef dat ik mij beter eerst bij zowel stedenbouw en mij buurman had moeten informeren alvorens deze muur te verhogen maar ik nooit gedacht dat dit tot dergelijke problemen zou leiden.

Alvast bedankt voor alle hup en adviezen.

Vriendelijke groeten,

Wout

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 02 dec 2020 15:16

Om de " status" van uw muur te kennen , zou u moeten zien wat er bovenaan de muur voorzien is als afdekking van de muur .
Normaal heeft een aangebouwde muur een afdeksteen . Wanneer het regenwater langs beide percelen afgeleid wordt ( valt ) dan is de muur gemeenschappelijk .
Wanneer de afdeksteen volledig naar uw kant overhelt , is het volledig uw muur ( waarbij de verantwoordelijkheid ivm isolatie bij u ligt ) .
Ook in dit geval kan uw buur geen constructie vastmaken op deze muur zonder uw toelating .

Wat de verhoging van 40 cm betreft , zou u best stedenbouw vragen .
U kunt , ter uwer verdediging , aanhalen dat dit was bedoeld als isolatie maatregel . ( wat nog niet wil zeggen dat er eventueel geen aanvraag moest ingediend worden ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”