Doorgang

Makarolu27
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Doorgang

#1 , 29 nov 2020 00:14

Naast mijn huis loopt een doorgang op mijn grond waarvan mijn buurman het recht heeft deze te gebruiken en voldoende breed moet zijn om met paard en kar door te kunnen. Nu heeft mijn buurman de doorgang smaller gemaakt door tegen zijn muur isolatie en houten beplating te zetten. Dit is gebeurd zonder mijn toestemming. Mag dit zomaar? Want nu is de doorgang te smal om met mijn wagen/aanhangwagen tot achteraan mijn tuin te komen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 29 nov 2020 01:18

Neen. Hij mocht dit niet doen. Isoleren boven de eigendom van buren mag niet. Op voorgevels krijg je van t stad meestal vergunning maar zijmuren vereisen burenovereenkomst (en ev bijhorende vergoedingen)

Je had best de werken laten stilleggen maar daar is t nu te laat voor ;-(

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 29 nov 2020 12:49

Paard en kar zijn nog geen wagen met aanhanger. Beiden mogen niet breder zijn dan een kar van destijds. :lol:

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 29 nov 2020 12:54

Het is een asymmetrische verplichting:
- buurman kan enkel breedte eisen van paard + kar
- aangezien het TS zijn eigendom is mag hij die doorgang wel breder maken (en zo houden).

Alleszins heeft de buurman een gebruik van de doorgang (en de private eigendom van TS) gemaakt (plaatsen van isolatie) waarvoor er geen toestemming is.

TS kan dus eisen dat alles in de oorspronkelijke toestand wordt hersteld.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

freelance
Berichten: 2615

#5 , 29 nov 2020 15:43

Erfdienstbaarheid :
Art. 702. Anderzijds mag hij die een recht van erfdienstbaarheid heeft, daarvan slechts gebruik maken overeenkomstig zijn titel, zonder aan het dienstbare erf of aan het heersende erf een verandering te mogen aanbrengen waardoor de toestand van het eerstgenoemde zou worden verzwaard.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”