Misbruik rechten servitude weg

Jeroenmaes
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Misbruik rechten servitude weg

#1 , 24 nov 2020 09:20

Wij kochten een eigendom met een oprit aan de zijkant van een vrijstaand huis die overgaat in een tuin waarop een servitude recht heerst voor mensen die achterliggend onze tuin een bosperceel hebben.
1.De vorige eigenaar had alles open gelaten, oprit en tuin waardoor mijn kinderen en honden op straat zouden kunnen lopen, ik wilde een automatische poort laten plaatsen vooraan en de sleutels overhandigen aan de man die servitude recht heeft maar hij weigerde hiermee in te stemmen, hij wil geen poort , kan dit zomaar door hem geweigerd worden?
2.ik mag nooit een wagen neerzetten op mijn oprit of aan de tuin werken met een aanhangwagen of dergelijke want de man wil 24-24u 7-7 de "weg" vrij zien, hij houd dit ook de hele dag in het oog aangezien hij 2huizen verder woont.
Doe ik dit wel belt ie meteen politie of belt hij ons wakker smorgens om 7u terwijl hij niet door moet naar het bos maar enkel de weg vrij wil zien...
Hij gebruikt de weg maximaal 20keer per jaar.
Aangezien het een bosperceel is, maar wel mijn oprit is en mijn voordeur hier staat, heb ik niet meer recht van gebruik en spreken ?
Het lijkt alsof hij keizer van de weg is en alles wat hij zegt moet geschieden en ik mag hiervan geen gebruik maken enkel onderhouden...
Ik heb hem altijd duidelijk gemaakt dat ik altijd de weg meteen zal vrijmaken als hij door wil, ik nooit vaste obstakels plaats, en ook enkel mijn auto hier zet als ik thuis ben, als ik niet thuis ben staat de auto vooraan de weg zodat hij door zou kunnen moest dit nodig zijn...
In onze akte staat enkel de gekende tekst van servitude en geen uitzonderingen of extra's...

Alvast dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jeroenmaes
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 nov 2020 09:33

Op onze eigendom rust een recht van uitweg voor een man die achter onze eigendom een bosperceelt heeft.
Hij mag hiervoor over onze oprit aangrenzend de tuin ter breedte van 3meter volgens onze akte.
Ik wilde een automatische poort vooraan onze oprit plaatsen en hem de sleutel geven maar volgens hem mag dat niet want dat verhindert de servitude... kan dit zomaar?
Hij maakt van de uitweg maximaal 20x per jaar gebruik maar bepaalt alles wat mag en niet mag gewoon voor het recht van...
Ik mag nooit mijn wagen plaatsen op mijn oprit ook al moet hij niet door...
Ik mag nooit langer dan half uur laden en lossen op mijn oprit.
En hij blijft zeggen dat ik 4meter moet vrijhouden omdat op zijn akte van het bos staat 4meter... terwijl wij 3aktes terug op onze eigendom 3meter zien staan...
Wat kan ik hieraan doen de buurman pest en terroriseert ons enorm met zijn "recht" van uitweg terwijl het merendeels is uit principe ivp dat hij er effectief gebruik van maakt...

BloodNight
Berichten: 621

#3 , 24 nov 2020 10:26

Plaats een automatisch poort met een codeklavier. U heeft uw poort en de tegenpartij kan ten allen tijde naar zijn stuk grond. Verder zou ik aan de tegenpartij eens een kopie van zijn akte vragen. Als op uw akte 3 meter staat en op de zijne 4 meter dan zal het uiteindelijk de rechter zijn die zal moeten beslissen. Kijk ook eens naar de datum van de verschillende akten.
Het lijkt mij (weinig kennis over deze materie) dat als in de oudste akte 3 meter staat, er niet zomaar een verzwaring van de servitude mag zijn. Behoudens rechterlijke uitspraken of onderlinge akkoorden.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 24 nov 2020 11:30

Poort plaatsen mag mits het heersend erf ze kan openen (zie hoger)

Laden en lossen mag. Parkeren mag niet tenzij het heersend erf akkoord is maar t ziet er niet naar uit dat dit het geval is.

3m of 4m: doe wat hoger geadviseerd is: kopie van de betreffende paragrafen uit zijn akte vragen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 nov 2020 15:48

Wat is de exacte tekst die in uw akte staat. ? Ik denk niet dat hij permanent vrije doorgang kan eisen, wel indien nodig.
Bij sommige servituten staat er zelfs met wel soort vervoermiddel en hoeveel maal per jaar er mag van gebruik gemaakt worden. Lees dus aandachtig uw aankoop akte.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”