Schending privacy inkijk huis en tuin

Lorrelise
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Schending privacy inkijk huis en tuin

#1 , 23 nov 2020 12:42

Beste,

Ik woon in een herenhuis samen met mijn vader, die ik vna plan ben over te nemen als de tijd er is. De volledige straat is dus hoge rijhuizen van 4 verdiepen. Onze linkerbuur was een huisje die gebouwd was voor de 'dienstmeiden en bedienden'. Dit huisje bestaat uit 3 verdiepen maar heeft gelijkvloers een garage die tot het einde van onze tuin, langs onze tuin loopt. De andere verdiepen lopen gelijk met de onze. Dit pandje staat nu te koop en ik heb tot nu toe enkel al mensen en immo horen praten om een glazen constructie of extra verdiep te bouwen op deze uitbouw. Maar ze lopen op dit moment al constant op dat dak (dat eigenlijk niet mag want dit dak is er niet tegen opgewassen) en zitten ook af te meten om hier eventueel op te bouwen. Hierbij kunnen ze letterlijk een ladder zetten en onze tuin inkomen, en ook direct in ons huis kijken en in onze tuin spieken. Is dit een idee dat wel mag uitgewerkt worden? Of is dit schending van de privacy? Want nu heb ik het gevoel dat al mijn gordijnen constant toe moeten blijven en ik in de donkerte moet zitten als dit wel realiteit wordt. Foto's kan ik hier niet toevoegen maar kan ik eventueel wel sturen naar de personen die mij kunnen informeren hierover.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 23 nov 2020 13:04

Afgezien van het feit dat daar wel een bouwvergunning zal voor nodig zijn ( waarbij buren bezwaar kunnen indienen ) , zijn er wel degelijk een aantal wetsartikelen die het " uitzicht op een naburig erf " beperkingen opleggen .
U kunt alvast deze lezen :
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... NK#LNK0031 vanaf Art. 675

Deze is iets duidelijker : https://www.habitos.be/nl/bouwen-verbou ... hten-10616
Laatst gewijzigd door freelance op 23 nov 2020 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Lorrelise
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 nov 2020 13:25

Afgezien van het feit dat daar wel een bouwvergunning zal voor nodig zijn ( waarbij buren bezwaar kunnen indienen ) , zijn er wel degelijk een aantal wetsartikelen die het " uitzicht op een naburig erf " beperkingen opleggen .
U kunt alvast deze lezen :
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... NK#LNK0031 vanaf Art. 675
Afbeelding

(De kipjes zitten trouwens vast ondertussen met ophokplicht)

Reclame

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 nov 2020 14:26

ga gewoon eens luisteren bij de dienst omgeving wat de mogelijkheden zijn. Ik heb het al vaak gezegd; wij bijten niet hoor:P

freelance
Berichten: 2615

#5 , 24 nov 2020 14:59

Best aannemelijk dat dienst omgeving niet bijt ( zal trouwens niet toegelaten zijn in Corona tijden ) :
en zij kunnen u alle nodige inlichtingen geven .
Maar gezien het eensteens muurtje ( zichtbaar aan opening ) zal daar bouwtechnisch niet eens een verdieping kunnen opgebouwd worden , tenzij het ganse " stalletje " afgebroken wordt , wat uiteraard een bouwvergunning vereist .

Een " glazen constructie " , op het oude dak , of bij een verbouwing ; zal trouwens net zo goed beperkt worden door " lichten en uitzichten " . ( ook bouwvergunning vereist ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Berichten: 38603

#6 , 25 nov 2020 11:38

Idd en dat 'gat 'in de muur mag vermoedelijk ook niet.
Voor de rest staat antwoord hierboven.
in de meeste steden wil men net alle achteraanbouwsels (koterijen) afgebroken hebben.

Ik denk zelf dat het achterraam (niet in de kippenhof) dus rechtse huis daar niet lag zijn want minder dan 1.9m van kant ( zie tekst lichten en zichten)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”