omheining nieuwe straat

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

omheining nieuwe straat

#1 , 20 nov 2020 19:55

Goede avond iedereen,

achteraan ons perceel heeft de gemeente een nieuwe weg ingeplant. Deze wordt momenteel aangelegd. Er werd een deel van ons perceel afgegraven (niet veel) en er ontstaat zo een nieuwe perceelsgrens (rooilijn?) tussen ons perceel en die straat.
Er is momenteel geen afscheiding. De feitelijke eigenaar nu nog is de projectontwikkelaar. Na realisatie van de straat wordt deze overgedragen aan de gemeente.
Wij wensen een omheining te plaatsen op de perceelsgrens (is hier nog spraken van een perceelsgrens?). Wie zou hier de helft van moeten betalen? De projectontwikkelaar of de gemeente?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5415

#2 , 22 nov 2020 22:35

De projectontwikkelaar zal de opheining volledig betalen INDIEN dit in het lastenboek staat.

Zoniet is t voor de toekomstige eigenaar. Tenzij de gemeente het voorzien heeft. Wat me zou verwonderen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 23 nov 2020 12:42

Stond er voordien al een omheining, die door de tegenwerken werd afgebroken? Indien je zal de projectontwikkelaar een nieuw moeten zetten. Anders zal het afhankelijk zijn van wat er in zijn lastenboek stond

Reclame

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#4 , 24 nov 2020 13:20

Bedankt voor de antwoorden.
Achter ons perceel was er een weide. Tussen ons perceel en de weide was er prikkeldraad.
Nu is een deel van die weide (en een stukje van ons perceel) afgegraven en wordt een weg aangelegd.
Wat betekent dat er tussen ons perceel en die weg geen afscheiding is.
Aan de overzijde van de weg komen nieuwe huizen van de projectontwikkelaar. Daar is tussen de weg en de nieuwe woningen een omheining voorzien (in het BPA). Maar tussen ons perceel en de weg is niets geregeld.
Er zal dus een omheining moeten komen, maar wie betaalt deze?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 nov 2020 15:54

Hij die de bestaande heeft afgebroken.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#6 , 24 nov 2020 16:00

Dat was een onderaannemer

Dus wie moet nu betalen:
- de onderaannemer,
- de hoofdaannemer/verkavelaar,
- of de gemeente?
- de eigenaar van de aangrenzende gronden? (ene stuk dat aan ons perceel grenst is eigendom van de verkavelaar, ander deeltje is van de gemeente)

Ik wil wel meteen bij de juiste aankloppen en geen drie rondjes dansen :-)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 24 nov 2020 17:56

Hij die opdracht heeft gegeven ze af te breken: dus de hoofdaannemer/verkavelaar

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#8 , 25 nov 2020 09:49

Finaal zal waarschijnlijk de persoon/aannemer die de omheining verwijderde moeten betalen. Maar wie schrijf ik aan? De eigenaar? Die dan zelf maar moet zorgen dat de juiste persoon wordt aangesproken?
Ik kan niet weten wie de opdracht heeft gegeven of de beslissing heeft genomen. Ik weet alleen wie de eigenaar is van het stuk grond dat aan mijn perceel grenst.
Ik heb geen zin om van het kastje naar de muur te worden gestuurd tussen eigenaar/verkavelaar/onderaannemer. Wie schrijf ik aan?

lukasi
Berichten: 1147

#9 , 25 nov 2020 10:46

U betaalt.
Ik heb nog nooit gehoord, en ik zit in de branche, dat een gemeente, gewest ... tussenkomst in de erfafscheiding tussen openbaar domein en privegrond.
De grens tussen priveterrein en openbaar domein is de rooilijn. Kosten plaatsing erfafscheiding voor priveterrein.
de grens tussen 2 aanpalende terreinen - niet openbaar domein - is een perceelgrens. Kosten worden door 1 perceel gedragen of door beide aanpalende percelen.

Maar er kunnen uitzonderingen zijn. Bv bij het inplanten van een speeltuin kan de gemeente beslissen om de kosten van de erfafscheiding op zich te nemen om een uniform geheel te hebben voor alle aanpalende percelen

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 25 nov 2020 12:19

De feitelijke eigenaar nu nog is de projectontwikkelaar. Na realisatie van de straat wordt deze overgedragen aan de gemeente.
Het is dus de huidige PRIVEEEIGENAAR die moet betalen. De straat is nog GEEN openbaar domein.
Dus niet wachten en projectontwikkelaar aanschrijven

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#11 , 26 nov 2020 20:42

U betaalt.
Ik heb nog nooit gehoord, en ik zit in de branche, dat een gemeente, gewest ... tussenkomst in de erfafscheiding tussen openbaar domein en privegrond.
De grens tussen priveterrein en openbaar domein is de rooilijn. Kosten plaatsing erfafscheiding voor priveterrein.
Er was een afscheiding, alleen werd deze (onterecht) verwijderd. Dus vinden wij het maar normaal dat, of de persoon die ze heeft verwijderd of de eigenaar van de grond een nieuwe omheining plaatst.
Moeten wij ons dan richten tot de ontwikkelaar of tot de eigenaar/de gemeente die dan zelf maar de ontwikkelaar moet aanspreken?

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#12 , 26 nov 2020 20:45

De feitelijke eigenaar nu nog is de projectontwikkelaar. Na realisatie van de straat wordt deze overgedragen aan de gemeente.
Het is dus de huidige PRIVEEEIGENAAR die moet betalen. De straat is nog GEEN openbaar domein.
Dus niet wachten en projectontwikkelaar aanschrijven
Ik zou hier niet zijn mocht het niet ingewikkeld zijn :-)

De eigenaar van de grond die aan mijn perceel grenst is de gemeente (ik had me vergist, het is niet de projectontwikkelaar, sorry)
De straat is in aanleg en is nog geen openbaar domein.
De onderaannemer van de projectontwikkelaar heeft de omheining verwijderd.
De gemeente zegt me zonet dat ik mij moet richten tot de onderaannemer van de projectontwikkelaar. Maar de gemeente is wel eigenaar.

Dus als ik het goed begrijp moet ik mij wel degelijk richten tot de gemeente omdat zij momenteel (privé) eigenaar zijn van de grond?

Het is ingewikkeld omdat de projectontwikkelaar eigenaar is van de helft van grond waarop de straat wordt gerealiseerd en de gemeente de eigenaar is van de andere helft. De straat eindigt bij ons perceel. De gemeente is eigenaar van het stuk dat aan ons perceel grenst waar de omheining werd verwijderd.

Lelie60
Berichten: 55
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 nov 2020 21:15

het is toch de gewoonte dat als een landbouwer een omheining plaatst met schrikdraad die wettelijk op minimum een halve meter van de perceelsgrens zal plaatsen. Ook als er aanpalende tuinen omheind zijn dan zal de landbouwer zijn schrikdraad op minimum een halve meter afstand plaatsen naast de bestaande. Die schrikdraad is eigendom van de pachter.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#14 , 26 nov 2020 21:18

het is toch de gewoonte dat als een landbouwer een omheining plaatst met schrikdraad die wettelijk op minimum een halve meter van de perceelsgrens zal plaatsen. Ook als er aanpalende tuinen omheind zijn dan zal de landbouwer zijn schrikdraad op minimum een halve meter afstand plaatsen naast de bestaande. Die schrikdraad is eigendom van de pachter.
hmm, waarschijnlijk andere post :-) Er is hier geen sprake van een landbouwer en schrikdraad :lol:

Lelie60
Berichten: 55
Juridisch actief: Nee

#15 , 27 nov 2020 13:52

U zegt toch zelf dat er achter uw perceel een weide was ? En dat die omheind was met prikkeldraad ? Hier bij ons heeft de landbouwer zijn prikkeldraad op 1 meter afstand geplaatst van de perceelsgrens. Sommige aanpalenden denken dan onterecht dat hun tuin 1 meter langer is.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”