vraag over gemeenschappelijke kosten - geen VME - geen syndic

bentium
Topic Starter
Berichten: 24

vraag over gemeenschappelijke kosten - geen VME - geen syndic

#1 , 19 nov 2020 09:26

Ik ben eigenaar van een appartement in een klein appartementsgebouw (2 appartementen en 1 studio). We hebben geen syndicus en geen VME. Het appartementsblok was vroeger van 1 persoon die de 3 eenheden verhuurde. Hij heeft het gebouw 7j geleden laten verkavelen en de huidige eigenaren van de appartementen/studio zijn de personen die het toen van hem hebben gekocht.

Omdat er geen andere rechtsentiteit bestaat waarop we de verzekering en gemeenschappelijke elektriciteit konden zetten, heb ik dit op mijn naam genomen. De reden dat ik dit heb gedaan is omdat ik de meeste quotiteiten bezit in het gebouw (45%). Ik doe ook het algemeen onderhoud van het gebouw (reiniging beerput, ...). Telkens stuurde ik een email uit naar de andere eigenaren met een verrekening van de kosten en deze werden altijd correct zonder problemen betaald.

Een van de eigenaren wenst te verhuizen en heeft haar appartement te koop gezet.
Stel dat er nu een nieuwe eigenaar in komt die weigert mee te betalen in de algemene kosten, kan ik op enige manier die persoon dwingen tot betalen?

Dit is een beetje voorbarig om te vragen, maar ik wil gewoon weten wat mijn rechten en plichten zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 nov 2020 11:15

Is er een basisakte? Ik denk dt dat verplicht is indien er meerdere eigenaars zijn in één gebouw.


Reclame

adsummam
Berichten: 582

#4 , 19 nov 2020 14:49

Zie ook PB.

bentium
Topic Starter
Berichten: 24

#5 , 19 nov 2020 15:30

Er is een basisakte waarin staat dat het gebouw onttrokken is van de appartementswet
ik voer de acties uit van syndicus, maar nooit officieel aangesteld of iets.
we hebben ook nog nooit een algemene vergadering gehouden en er is ook geen VME

adsummam
Berichten: 582

#6 , 19 nov 2020 16:55

Herlees uw aankoopakte.

Dat in uw aankoopakte een basisakte (en bijgevolg ook een reglement van mede-eigendom) zou voorkomen is een “contradictio in terminis”.

Bij “onttrekking” geldt enkel:

B.W. Art. 557-2

m.a.w. u moet alles onderling overeenkomen.


TIP:

Zoekmachine+onttrekking wet appartementsmede-eigendom

adsummam
Berichten: 582

#7 , 19 nov 2020 17:54

U kan slechts aan het normale rechts- en bankverkeer deelnemen via een degelijk gestructureerde VME (ondernemingsnummer, syndicus, RIO, syndicusovereenkomst, jaarlijkse statutaire vergadering in de vastgestelde periode (met notulen), begrotingsraming, jaarrekening, aanduiding CvR, gesplitste bankrekeningen, register van de beslissingen, etc. )

https://blog.smartsyndic.be/qa/opstelle ... t-of-niet/

B.W. Art. 577-4 § 1

Aarzel niet om diverse prijsaanvragen te doen alhoewel “vrije beroepen” dit niet gewoon zijn.
Uiteindelijk ligt enkel de kost van de inschrijving van de authentieke akte vast.

Daarna:
De eenvoudigste en goedkoopste oplossing is in een BAV een mede-eigenaar aan te stellen als syndicus mede-eigenaar “om niet” met een bijbehorend syndicuscontract.

De meerkost ten opzichte van de huidige situatie is een jaarlijkse meerkost voor de BA syndicus (≈ € 100-150) en een eenmalige kost (≈ € 90) van de inschrijving door de VME van de naam van de syndicus in de KBO VME.

Franciscus
Berichten: 38600

#8 , 19 nov 2020 23:03

En een verzekering te nemen door alle eigenaars voor de syndicus.

adsummam
Berichten: 582

#9 , 20 nov 2020 10:39

Akkoord, het is op de grens van muggenzifterij.

B.W. Art. 577-8 § 4 10 °

Een syndicus “om niet” gaat zelf een verzekering BA syndicus aan en legt daarna de kosten te laste van de VME.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 nov 2020 11:16

Een goede raad en een beetje tact : indien de nieuwe eigenaar bekend; houdt eens een vergadering ( jullie zijn slechts met 3 ). Dus niet zo moeilijk. Agendapunt : u als syndicus, en uw voorgestelde werking uitleggen.
Kunt u direct zien of de nieuwe eigenaar mee akkoord gaat. Ook voorstellen een verzekering BA syndicus te nemen op kosten van jullie 3. Is om achteraf mogelijke ( zoals uw vraag ) problemen te vermijden. Wel een verslag opstellen en laten ondertekenen.

Vraagje apart aan Adsummam : mag TS ook stemmen voor zijn aanstelling ? Hier heb ik twijfels omtrent.

adsummam
Berichten: 582

#11 , 20 nov 2020 15:48

Een kandidaat-syndicus mede-eigenaar mag stemmen over zijn aanstelling.

Eens syndicus dan geldt:
B.W. Art. 577-6 § 9

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 nov 2020 16:57

Een kandidaat-syndicus mede-eigenaar mag stemmen over zijn aanstelling.

Eens syndicus dan geldt:
B.W. Art. 577-6 § 9
bedankt voor de toelichting.

observere
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 nov 2020 20:05

Als er een notariële akte bestaat waarin staat dat gekozen werd voor de afwijking van de wet op gedonwgen mede-eigendom, moet er eerst een notariële akte gemaakt worden om die beslissing ongedaan te maken, en pas dan kan het mechanisme van de Appartementswet in gang komen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”