eigenaar vraagt tussenkomst factuur syndic

manpn
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

eigenaar vraagt tussenkomst factuur syndic

#1 , 18 nov 2020 13:01

Ik huur sinds 10 jaar een appartement .Ik betaal een telkens een maandelijks forfait van 45 euro. Nu stuurt de eigenares een factuur om tussen te komen in de eindafrekening (een tekort van 158 euro. Daarna schrijft ze dat ze bij de volgende vervaldag maart 21 het bedrag naar 58 euro zal optrekken. Daarmee ben ik akkoord. Maar hoef ik tussen te komen voor dit jaar? In het contract staat betaling 45 euro forfait. Ieder jaar wordt een afrekening gemaakt. Dit is nu de eerste keer dat ik een eindafrekening krijg (vorige jaren nooit ontvangen) (gebruik vergaderzalen, verzekering rechtsbijstand, brandverzekering,erelonen syndicus postzegels,onderhoud gevels, terrassen, daken enz....Nergens staat vermeld indien een tekort dat de huurder moet bijspriingen. Is dit wettelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 18 nov 2020 13:12

Wat u daar opnoemt zijn wel eigenaarskosten, niets voor de huurder.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 nov 2020 16:33

Klopt, allemaal kosten voor de verhuurder.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 18 nov 2020 17:51

Ho ho. Wat staat er in het huurcontract betreffende huurderstussenkomst gemene delen?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 18 nov 2020 18:00

Het is nog een oud contract. Daar kan zelfs instaan dat alle kosten voor de huurder zijn, de onroerende voorheffing uitgezonderd. Het hangt dus af van wat er in dat oud contract staat.
Voor de nieuwe contracten is er zeer weinig contractvrijheid.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

manpn
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 nov 2020 14:39

De algemene delen begrijp ik wel maar de kosten voor vergaderzalen, consumpties, verzekeringen- brandverzekering verzekering raadsleden... is dit wel voor mij als huurder?- jaarlijks wordt afrekening gemaakt voor gemeenschappelijke lasten( de vorige niet gekregen)

adsummam
Berichten: 581

#7 , 23 nov 2020 22:04

https://huurdersplatform.be/hb/veel-gestelde-vragen/
Daarin:
Welke kosten en lasten mag de verhuurder mij aanrekenen?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 23 nov 2020 22:14

Daar staat zoals ik reeds schreef:
"De woninghuurwet laat de partijen vrij om in hun huurcontract te bepalen welke kosten en lasten voor de huurder zijn."

Alleen voor contracten die onder oud stelsel vallen zoals dat van TS.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”