afsluiting foutief gebouwd

LudwigLampaert
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

afsluiting foutief gebouwd

#1 , 09 nov 2020 16:46

Hallo,

begin 2017 kochten we een huis. Enige tijd later contacteerde de achterbuur ons (de achterbuur is de eigenaar van het huis achter ons maar verhuurt het huis). De vorige eigenaar van wie we het huis kochten had immers een bouwovertreding gedaan en zijn afsluiting (gedeeltelijk beton met daarbovenop houten schuttingen) op de eigendom van de buur gezet. het gaat om een halve meter aan de ene kant tot ongeveer 20 cm aan de andere kant. In totaal gaat het om zo'n 11m².

De achterbuur had tegen de vorige eigenaar een proces aangespannen en gewonnen, waarbij de vorige eigenaar gedwongen werd om de afsluiting te verwijderen. Ondertussen was de vorige eigenaar verhuisd en dus komt de achterbuur bij ons terecht met het vonnis.
Wij konden niet gedwongen worden om de afsluiting te verwijderen maar we waren wel meteen bereid om naar een oplossing te zoeken. De achterbuur stelde ons voor om het deel te kopen waarop de afsluiting staat. Wij gingen akkoord en informeerden bij onze notaris wat een billijke prijs zou zijn. Die communiceerden we naar de achterbuur.

Sindsdien horen we niets meer van hen. We stuurden nog een herinnering maar geen reactie meer (sinds augustus 2017).

Nu vraag ik me af wat we kunnen doen en wat onze rechten zijn. Ik kan ze onmogelijk dwingen om te verkopen, maar als ik het huis ooit zou willen verkopen (wat we niet van plan zijn), dan hebben we een probleem.

Verjaart zoiets?
Graag advies.
mvg
Ludwig

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 nov 2020 17:55

Hebben jullie al eens de vorige eigenaar gecontacteerd? Deze die u de grond dus verkocht. Je kan het aanzien als een verborgen gebrek.

LudwigLampaert
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 nov 2020 18:16

We weten inderdaad dat dit een verborgen gebrek is, doch de vorige eigenaar heeft zijn huis moeten verlaten omdat het openbaar verkocht werd.
Daar valt niets meer te recupereren, helaas.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”