Geschil tussen mijn ouders en buurman

kuku
Topic Starter
Berichten: 103

Geschil tussen mijn ouders en buurman

#1 , 07 nov 2020 11:09

viewtopic.php?f=51&t=114726&p=642432#p642417 - zelfde zaak? - JurecaBE - moderator



Mijn ouders wonen in zelzate , en wonen in een rijhuis een normaal rijhuis met beneden verdiep en bovenverdiep daarop zolder met puntdak .

Daarnaast tegenaangebouwd staat een groot herenhuis maar vanaf bovenste van nok dak van mijn ouders , is hun zijgevel dat aan mijn ouders hun woning grenst zeker Min. 10 meter hoger tot aan hun nok van het dak van de buurman .

Al van dat ik kind was en nog thuis woonde 30 jaar terug , weet ik dat de zijgevel dat aan mijn ouders hun woning grenst en aangebouwd is in slechte staat .

Nu is het zo erg al jaren lang eigenlijk dat de stenen gewoon naar beneden komen , en zo hun regengoot op dak en afvoerpijp steeds opnieuw vol stenen zit , zodat zoals bij vorige hevige regenval de bovenverdieping blank stond omdat de afvoerpijp overliep .

U moet rekenen mijn vader is in de 80 jaar en wil niet dat hij steeds opnieuw op dat dak kruipt om steengeruis eruit te halen , is onverantwoord .

Al talrijke keren heeft hij gevraagd om die muur opnieuw te bezetten , zodat er geen stenen meer naar beneden komen .

Zon 2 maand terug heeft hij zijn voorgevel aan de straat kant bezet , omdat het daar ook zo erg was , daar kwam bij de minste regenval of ind stukken naar beneden , dus ik naar buren om te vragen om meteen ook de zijgevel te doen , zonder resultaat .

Nu hebben mijn ouders de verzekering ingeschakeld omdat ze schade hadden op bovenverdieping en water binnen liep , en zo bovenverdiep onderwater liep .

Nu hebben ze gezegd dat mijn ouders hun schuld is aangezien ze steeds met een hogedrukreiniger de zijgevel afspuiten , heo erg is dat aan die leeftijd en hoe zal hij daar aankunnen een hoogte verschil van meer dan 10 meter .

U moet ook rekenen nu willen ze dat plots wel doen , maar ze willen op mijn ouders hun dak lopen, , dat huis is ook van de jaren 36 .

Dat willen ze niet dat ze op hun dak lopen , om zo nog meer schade te hebben , kan dat zomaar , mag dat , zijn daar geen andere oplossingen voor ?

Mijn ouders zoude willen dat ze een stelling plaatsen van de straat kant naar de achterkant van mijn ouders hun woning en zo met leg planken , war ze dan niet aankunnenj eventueel wel toestaan maar geen stelling op hun dak .

Ze heeft de vrederechter al aangesproken , maar das op vrijwillige basis dat hij komt of niet , komt hij niet wordt deze zaak geclasseerd , dat kan toch niet zomaar .

Ze hebben al niks anders dan zever gehad met die buren , ze doen alles om hun leven zuur te maken , zijn zulke mensen .

Ik wil niet dat men vader noch men moeder op dat dak kruipen , omdat er niks gedaan wordt wat kan eigenlijk nog genomen worden .

Is dat wettelijk dat men ouders zouden moeten toestaan dat ze een stelling op dak plaatsen , om de herstellingen te laten uitvoeren , of mogen mijn ouders eisen dat de stelling van de straat kant tot in de tuin word geplaatst .

Mijn ouders liggen al nachten wakker ervan , dit moet echt gaan stoppen .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 07 nov 2020 12:16

Voor het onderhoud van niet gemeenschappelijke muren die tot op de perceelgrens komen is er ladderrecht: de buren hebben dus recht van toegang maar moeten vanzelfsprekend het nodige doen om schade te vermijden. k Kan me echter niet inbeelden dat een aannemer een stelling bouwt op een pannendak ...

kuku
Topic Starter
Berichten: 103

#3 , 07 nov 2020 12:55

maar bestaat niet een stelling over dak heen , met een ladder kunne ze er niet aan hoor das zeker 10 meter hoog , en de kosten zijn toch voor de buren verondertsel ik

Reclame

Masty
Berichten: 88

#4 , 07 nov 2020 13:13

Stellingen kunnen wel degelijk over pannendaken geplaatst worden en natuurlijk zijn alle kosten voor de buren.
De afstand tussen voor en achterkant overbruggen met legplanken is onmogelijk mits het over een zeer geringe afstand gaat.

kuku
Topic Starter
Berichten: 103

#5 , 07 nov 2020 13:41

de situatie is echt erg er zijn zelfs volledige gaten waar er geen stenen meer inzitten , snap niet dat ze daar geen vocht binnen hebben , maar is echt erg , maar ze wonen daar niet in , ze wonen in een achterbouw dat ze gezet hebben

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 nov 2020 13:57

Ik lees dat je ouders al informatie hebben gevraagd om naar het vredegerecht te stappen.

Als er geen concrete actie komt, is de buren oproepen voor verzoening een goede eerste stap. Het is gratis, en je toont zeker je goede wil.

Het klopt dat de buren niet verplicht zijn op te dagen. Volgende stap is dan ook om een procedure op te starten. Voor het vredegerecht is dit niet duur en de meeste vrederechters begeleiden dit goed als je zonder advocaat gaat.

Vrederechter weet ook dat je eerst verzoening hebt geprobeerd en het zegt ook iets als je buren daar zelfs geen poging willen voor ondernemen.

kuku
Topic Starter
Berichten: 103

#7 , 07 nov 2020 14:09

is zo maar ze zijn al jaren bezig , maar ze wilden geen verdere escalatie die mensen zijn einde 70 en begin 80 dus zeker niet in staat om op dak nog te kruipen , nu dat hun bovenverdiep onder water stond na gevige regen door opnieuw verstopping moet er iets gebeuren he , hun luisteren niet als ze niet vragen dus zal het zo wel moeten he

kuku
Topic Starter
Berichten: 103

#8 , 07 nov 2020 14:10

ik kan weinig doen ik woon in spanje , maar ze zaten deze morgen te wenen , en dat verdraag ik niet daarom deze vragen allemaal he

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 07 nov 2020 15:46

Enige oplossing in deze lijkt inderdaad procederen. Ze zullen wel de expertisekosten moeten voorschieten, maat die krijgen ze terug bij veroordeling van de buurman.

Franciscus
Berichten: 38587

#10 , 07 nov 2020 19:55

Hebben uw ouders geen brandverzekering - familiale verzekering en of een rechtsbijstandsverzekering?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”