Provisie blijkt dubbel na aankoop

colemak
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Provisie blijkt dubbel na aankoop

#1 , 06 nov 2020 17:30

Ik kocht een appartement met VME en syndicus.
Voor de verkoop deed de notaris van verkopende partij een opvraging bij de syndicus van het reservekapitaal en het bedrag van de maandelijkse provisie. Deze informatie ontving ik voor ik mijn bod deed.
Intussen is de akte verleden en ben ik eigenaar. Bij verlijden van akte ontving ik ook een document van mijn (kopende partij) notaris die ook een opvraging bij de syndicus had gedaan. Hier werd het dubbel aan maandelijkse provisie vermeld.
Inmiddels had ik contact met de syndicus, en na 6 e-mails en 2 telefoongesprekken ontving ik antwoord dat men een typ-fout maakte in het verslag aan de notaris van verkopende partij en dat de provisie inderdaad het hogere, dubbele, bedrag bedraagt.
Dit was zeer belangrijke informatie voor ik een bod plaatste, met deze informatie had ik waarschijnlijk een ander bod geplaatst.
Kan ik hier iets tegen doen? Dient de syndicus onder zijn informatieplicht geen accurate informatie te verstrekken? Kan men zich verschuilen achter "we maakten een typfout".

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 06 nov 2020 17:45

Het maakt toch geen verschil op het einde van de rit?
Een provisie is maar een voorschot, niets meer.
De afrekening van de jaarlijkse kosten komt eerst achteraf.
Een lagere provisie kan inhouden dat u bij de afrekening nog veel moet bijbetalen.
Een hogere provisie kan betekenen dat u niets meer meer moet bijbetalen en misschien zelfs terugkrijgt bij de kostenafrekening.
Wat telt zijn de effectieve jaarlijkse kosten, niet de provisies want dat is een tijdelijk iets.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

colemak
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 nov 2020 18:13

Maar de provisies geven dan toch algemeen een indicatie van de kosten. Indien je jaarlijks ook terugbetaald krijgt, je moet het maandelijks wel (kunnen) ophoesten.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 06 nov 2020 18:15

U had de laatste jaarlijkse kostenafrekening moeten vragen.
Alleen de afrekening geeft een correct beeld.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

observere
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 nov 2020 15:18

Eigenlijk had du, " op eenvoudig verzoek " de notulen van de gewone enbuitengewone algemene vergaderingen van de vorige d
rie jaar alsook de periodieke afrekeningen van de lasten van de vorige twee jaar moeten krijgen (art 577-11 §1, 5° BW).

De maandelijkse provisies zijn in principe geen vaste bedragen, maar 1/12e van de jaarlijkse begroting die werd goedgekeurd ..

Het hoger genoemde rtikel van de wet geeft zelfs zes(6) punten naan die uw notaris had kunnen opvragen

colemak
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 nov 2020 22:13

Bij akte heb ik een jaarrekening van 1 vorig jaar meegekregen, maar ervoor nooit gezien of sprake van geweest.
Bedankt voor de informatie, het lijkt een zaak dat k beter geïnformeerd had moeten zijn. Jammer dat men alles zelf dient te weten blijkbaar ook al betaal je een notaris aanzienlijke sommen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”