AFSTAND ERFDIENSTBAARHEID

DANY
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: OOSTKAMP

AFSTAND ERFDIENSTBAARHEID

#1 , 15 apr 2006 13:08

Ik woon in een rijwoning waarvan ik de eigenaar ben. De buur moet mij aan de voorgevel volgens de akte recht van overgang bieden van de straat over zijn eigendom naar mijn tuin/koer met bvb kruiwagen, fiets,enz.De uitweg is amper ??n meter breed en zo n 10 meter lang.
Ik woon hier al negen jaar en heb eigenlijk nog nooit gebruik gemaakt van dit recht.

Momenteel heb ik een sloopvergunning aangevraagd waarbij ik ondermeer een muur wens te slopen die grenst aan een andere straat aan de achterzijde van mijn erf. Derhalve zal ik langs die kant ook een uitweg hebben naar de openbare weg. Deze uitweg, die eveneens in mijn akte vermeld staat, werd door de vorige eigenaar afgesloten met een muur en ik wens deze nu dus te slopen.

Deze geplande ingreep heeft de eigenaar van het *lijdend* erf er toe aangezet mij uit te nodigen om tegen vergoeding te verzaken aan de erfdienstbaarheid over zijn eigendom, maw dat ik geen overgang meer zou hebben over zijn eigendom.

Nu is mijn vraag welke vergoeding kan ik hiervoor vragen. Bestaan er daar richtprijzen voor?

In de wetenschap dat de waarde van het lijdend erf gevoelig zal stijgen in geval er geen erfdienstbaarheid meer op berust, meen ik dan ook dat ik het niet zal afstaan voor een symbolisch bedrag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#2 , 15 apr 2006 14:21

Wij adviseren billijk te blijven.

Immers, overeenkomstig art. 710bis B.W. kan de rechter de erfdienstbaarheid afschaffen wanneer deze haar nut voor het heersend erf verloren heeft.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”