Geen zonlicht meer in tuin door afsluiting buren

Fieps
Topic Starter
Berichten: 4

Geen zonlicht meer in tuin door afsluiting buren

#1 , 29 okt 2020 17:25

Beste,

Anderhalf jaar geleden heb ik, toen de toenmalige buren langs rechts verhuisden, de betonnen tuinafscheiding van 1,8 m hoog verwijderd aangezien mijn NO gerichte tuin er heel 't jaar door grotendeels door in de schaduw lag. De nieuwe buren vroegen me te wachten met iets nieuws te plaatsen, zodat we er samen over konden beslissen en beiden content zouden zijn. Sinds begin van dit jaar zijn ze er ook, na verbouwingen, effectief komen wonen. Er werd mij voorgehouden dat we de afscheiding samen zouden bespreken. Maar in mei kreeg ik een schrijven van hen dat ze terug een muur zouden optrekken over heel de lengte van 1,8 m hoog. Waardoor ik dus weer geen zonlicht zou hebben. Ze weigerden hierover als volwassen mensen te communiceren en 't was te nemen of te laten. De muur zou er komen, desnoods op hun grond.
Een verzoeningsgesprek bij de vrederechter is op niets uitgedraaid. Dus ben ik bij een advocaat ten rade gegaan. Die heeft een minnelijke schikking voorgesteld. De reactie van de buren was dat ze als ze de muur op hun eigendom plaatsen kunnen doen en laten wat ze willen. Er werd een vergunning aangevraagd waartegen we in beroep zijn gegaan... de vergunning is zowel op gemeentelijk vlak als bij de beroepscommissie goedgekeurd.
Mijn advocaat had eerder gezegd dat 't feit dat mijn moestuin geen zonlicht meer zou zien een geval was van burenhinder. Eveneens sprak ze toen van discriminatie omdat ze enkel een muur willen langs mijn kant onder 't mom "privacy". We moesten deze eerdere stappen doorgaan om later naar de vrederechter te kunnen gaan. Maar nu de vergunning is goedgekeurd zegt ze dat 't geen zin heeft om naar de vrederechter te stappen en er niets aan te doen is.
Ik heb een lange smalle tuin (4 meter breed en 40 meter diep) die, als er een muur staat, tijdens de zomer in de breedte pas om 16 uur, wanneer de zon in zuidelijke richting staat en dus pal op mijn voorgevel, volledig zon heeft. Met de muur heb ik van oktober tot april totaal geen zon in de tuin. In de lengte ligt mijn tuin tijdens de zomer al rond 17 uur voor meer dan de helft in de schaduw door de hoogte van de gebouwen links van mijn eigendom.
De tuinen rondom zijn, behalve ter hoogte van 't terras, afgesloten met een groene draad. Net omdat ze anders geen zonlicht hebben in de rest van de tuin. Ik ben de enige met een moestuin en heb ook de meeste planten staan. Maar dat kan.ik vergeten als er weer een muur komt te staan, die tijdens de wintermaanden niet enkel mij maar ook de linksgelegen tuin in de schaduw legt. Dat mijn planten geen zonlicht meer gaan krijgen, zo goed als 't hele jaar door, is nefast voor ze. 't enige dat ik volgens mijn advocaat kan doen is de muur laten zetten en dan een jaar lang foto's nemen om de schade aan te tonen. Ik heb uit 't verleden foto's waarop duidelijk te zien is dat mijn tuin 't hele jaar door grotendeels in de schaduw ligt met zo'n hoge muur. En over eerdere topics zoals burenhinder en discriminatie rept ze geen woord meer en krijg ik ook geen antwoord meer als ik ernaar vraag.
Heeft mijn advocaat gelijk en heb ik geen been meer om op te staan bij de vrederechter? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 29 okt 2020 17:40

De tuinorientatie is niet veranderd sinds je het kocht: je wist dus dat er weinig zon zou zijn. Een gesloten afsluiting van 1m80 hoog is gebruikelijk / standaard bij gesloten bebouwingen zodat er privacy is. Mocht ik je buur zijn dan kwam die afsluiting er ook. In t vriendelijkste geval zou k de diepste 10 of 15 meter openlaten omdat de tuin zo diep is.

Tenzij de stedenbouwkundige voorschriften dergelijke afsluitingen verbieden doch dat zou me verwonderen.

Er is geen rechtsgrond om die afsluiting te laten afbreken. Privacy is een recht. Als je meer zon wil zal je moeten verhuizen.

Fieps
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 29 okt 2020 18:09

Ter hoogte van 't terras staat de oude afsluiting (4 meter) er nog, wat naar mijn insziens voor voldoende privacy zorgt voor ons beide. Verder loop ik met oogkleppen op en zorg ik ervoor dat ik zeker niet in hun richting of hun eigendom kijk, omdat ze me anders beschuldigen van "gluren". Wat niet 't geval is!
Wat de oriëntatie van mijn tuin betreft, dat heb ik pas gemerkt nadat ik 't gekocht had. 't was zogezegd een zuid-georiënteerde tuin en ik was 20 jaar geleden nog te jong om te beseffen dat je zulke dingen best zelf ook even nacheckt. Er bestonden toen ook nog geen smarthphones waarmee je 't ter plekke kon constateren met een kompas. Op 't tijdstip dat ik de woning toen ben gaan bekijken, lag de tuin toen buiten 't terras volledig in de avondzon. De huizen die links van mijn eigendom zijn gelegen zijn de voorbije 5 jaar pas opgetrokken waardoor die avondzon nu ook wordt geblokkeerd.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 29 okt 2020 19:00

" Er bestonden toen ook nog geen smarthphones waarmee je 't ter plekke kon constateren met een kompas."

Daarom waren ze toen het noorden kwijt. Nochtans is het kompas circa 2000 jaar geleden uitgevonden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 29 okt 2020 19:28

In stedelijke omgeving is een muur van 180cm hoog tussen eigendommen standaard.
Bij mijn weten mogen de buren die muur zonder probleem ( wel met toelating gemeente) OP de erfgrens zetten. Ze mogen voor het bouwen zelfs gebruik maken van het ladderrecht wel met uw toestemming bij weigering dienen ze zich tot de vrederechter te wenden. Als u de muur niet meebetaald mag u er niets aanhangen of op een of andere wijzen gebruik van maken.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 29 okt 2020 20:03

Daar moet je toch helemaal geen kompas of wat dan ook voor hebben. Een gewoon uurwerk is voldoend. Om 12.00 uur s middags staat de zon pal zuid..

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 29 okt 2020 21:52

Inderdaad, en u hebt de avondzon gezien, dus heeft u al een referentiepunt.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 29 okt 2020 22:21

Daar moet je toch helemaal geen kompas of wat dan ook voor hebben. Een gewoon uurwerk is voldoend. Om 12.00 uur s middags staat de zon pal zuid..
In de zomer ongeveer om 13 u 40, nu om 12 u 25 staat de zon pal zuid. We wonen niet in Greenwich... Er zijn tijdzones, er is ook zomer- en wintertijd,...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Fieps
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 30 okt 2020 00:11

Als 20-jarige was ik gewoon al blij met een tuin en stond ik niet stil bij 't feit dat de stand van de zon tov de tuin me later parten zou spelen. Bovendien was heel de tuin zichtbaar van binnenuit en ben ik bij de bezichtiging zelfs niet in de tuin geweest. Ik was jong en naïef waardoor ik de toenmalige eigenaars en makelaar geloofde wanneer ze me zeiden dat er een hele dag zon zou zijn, aangezien de tuin toen, buiten 't terras, volledig in 't zonnetje lag.
Maar dat wil niet zeggen dat anonieme betweters die blijkbaar niets beters te doen hebben 't recht hebben mij te kleineren.
De situatie is al moeilijk genoeg en ik wilde gewoon graag weten waar ik sta op juridisch vlak. En daar heb ik intss antwoord op gekregen. Waarvoor dank!

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 30 okt 2020 12:12

Er stond een muur - die heb je verwijderd .(was dat zelfs maar met toelating eigenaar / buur ?)

Heropbouw van die muur is -zelfs na je beroep blijkbaar- vergund.

Einde verhaal ...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”