Watermeter

IBAG
Topic Starter
Berichten: 15

Watermeter

#1 , 14 apr 2006 18:53

Wat is hierop jullie antwoord?

Wij hebben hier een woonblok met zes ingangen van ieder 15 appartementen. In de zes ingangen samen wonen 139 personen. Er is maar een waterteller van AWW voor al deze mensen, zodat ook iedereen het gelijke bedrag moet betalen. Niet direct rechtvaardig, omdat er sommige mensen alleen wonen en soms maanden in Spanje doorbrengen en in andere woningen drie personen verblijven en bovendien ook de 15 m3 water, waar iedere persoon recht op heeft, word over de 90 appartementen verdeeld. De wet, welke zegt, dat iedere aansluiting zijn eigene teller moet hebben, betrekt zich alleen op de aansluiting, er is maar een aansluiting voor alle 90 appartementen, zo dus ook maar een teller.
Het beheer van ieder blok werd vroeger door een andere syndicus beheerd. Nu is het zo, dat een syndicus al vier blokken heeft, hierdoor is het eenvoudiger geworden, om meer mensen beter te benaderen.
Mijn vraag is, als men nu vier blokken kan overtuigen, een eigen teller te installeren, moeten de anderen twee zich dabei neerleggen en de overschot van het water betalen of zeggen die mensen, voor ons telt alleen de AWW teller?
Bedankt voor de informatie.
Laatst gewijzigd door IBAG op 15 apr 2006 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#2 , 14 apr 2006 20:22

Terzake is de Algemene Vergadering bevoegd.

Dit wordt best op de agenda van de eerstkomende Algemene Vergadering geplaatst opdat hieromtrent zou kunnen gedebatteerd worden.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 16 apr 2006 14:58

Een waterteller voor 90 appartementen = slechts EEN Algemene Vergadering, EEN syndicus en slechts EEN vereniging van Mede-eigenaars voor de 4 gebouwen, ongeacht wat de basisakte zegt.

Het probleem van de watertellers kan enkel beslist worden op de AV, na degelijke informatie door de syndicus (= elke oplossing met hun voor- en nadelen).

De mogelijke oplossingen zijn zeker:
1. huidige toestand
2. watertellers per appartement met beheer door syndicus
3. watertellers per appartement met beheer door de watermaatschappij (plus ??n of meerdere voor de gemene delen)

De nieuwe Europese regelgeving tendeert naar oplossing drie (vervuiler betaalt) en is de meest rendabele oplossing op lange termijn.

Reclame

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#4 , 16 apr 2006 15:17

De mogelijke oplossingen zijn zeker:
1. huidige toestand
2. watertellers per appartement met beheer door syndicus
3. watertellers per appartement met beheer door de watermaatschappij (plus ??n of meerdere voor de gemene delen)

De nieuwe Europese regelgeving tendeert naar oplossing drie (vervuiler betaalt) en is de meest rendabele oplossing op lange termijn.
Terzake heb ik aan de hand van doorgedreven analyses meermaals vastgesteld dat de kosten de baten NIET waard zijn !

Nogmaals, zet dit onderwerp op de agenda van de AV zodat hierover kan gedebatteerd worden.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 16 apr 2006 15:24

Het vonnis waarbij de eigenaar van een onroerend goed wordt veroordeeld om het door de gemeente gefactureerde waterverbruik te betalen,is niet naar recht gemotiveerd,wanneer het enerzijds vaststelt dat het gemeentreglement de aansluiting op het waternet afhankelijk maakt van een schriftelijke aanvraag,gevolgd door een contract,terwijl het anderzijds bevestigt dat de eigenaar nooit is toegetreden tot dit contract.(Cass. 25 oktober 1990,Bull. 1991,p 212).

Stof voor een mooi proces. :)

(Ik heb de Antwerpse WaterWerken verplicht om een watermeter te plaatsen in mijn privewoning)

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 16 apr 2006 16:02

Terzake heb ik aan de hand van doorgedreven analyses meermaals vastgesteld dat de kosten de baten NIET waard zijn !

Nogmaals, zet dit onderwerp op de agenda van de AV zodat hierover kan gedebatteerd worden.
Ik heb geantwoord op je (prive)vraag...zie je berichten!!

IBAG
Topic Starter
Berichten: 15

#7 , 16 apr 2006 17:51

Bedankt voor de reactie, maar ik ben er nog niet uit. Een alg.vergadering is goed voor een blok en hier kan afgestemd worden per blok en niet voor de zes, dat er watertellers worden geplaatst.En deze procedure wordt dan in drie gebouwen herhaald, dat wil zeggen: 4 blokken akkoord voor tellers. Moeten de anderen twee blokken zich daarbij neerleggen en het overschot van het water, geteld door de hoofdteller van AWW betalen? Wij zouden tellers van een priv? firma aanschaffen en niet AWW (kosten te hoog).

Wat kosten baten aanbelangt is het zo: Als twee personen een half jaar niet aanwezig zijn besparen zij 128,00 Euro. De kosten voor het inbouwen van een teller belopen zich op +-70,00 Euro, eenmalig, de huur voor een elektronische teller is 20,00 Euro per jaar, incl. afrekening, inlezen van de teller gebeurd op afstand. Het waterverbruik van de 6 blokken (90 appartementen/139personen) is over de laatste jaren gemeten +- 150 Lit/dag/persoon, dit is zeer veel. Een m3 water kost op dit moment 2,34 Euro. Dat wil zeggen, dat de kosten op minder dan 6 maanden er uit zijn en de mensen werkelijk dat betalen, wat zij verbruiken. Als men AWW vraagt om een teller te platzen, gaan zij dat ook doen, het kan alleen niemand betalen ( je moet het halve gebouw afbreken), omdat zij gewoon na ieder appartement een nieuwe leiding willen leggen voor het inbouwen van een teller, welke dan ook nog eens 60,78 Euro per jaar aan huur kost. Men staat er niet open voor nieuwe technieken en berust op hun standaard van jaren geleden. Waar blijft feitelijk de overheid in deze zaken om bewuster met ressourcen om te gaan, als iedereen weet wat hij verbruikt zou hij ook matregelen kunnen nemen om er iets aan te doen.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#8 , 16 apr 2006 18:35

Bedankt voor de reactie, maar ik ben er nog niet uit. Een alg.vergadering is goed voor een blok en hier kan afgestemd worden per blok en niet voor de zes, dat er watertellers worden geplaatst.En deze procedure wordt dan in drie gebouwen herhaald, dat wil zeggen: 4 blokken akkoord voor tellers. Moeten de anderen twee blokken zich daarbij neerleggen en het overschot van het water, geteld door de hoofdteller van AWW betalen? Wij zouden tellers van een priv? firma aanschaffen en niet AWW (kosten te hoog).
...
Een groep van gebouwen die een gedeelte, hoe miniem ook, gedwongen gemeen hebben, kunnen slechts deel uit maken van EEN Vereniging van Mede-eigenaars. Uw zes Algemene Vergaderingen zijn onwettelijk. Omdat dit de initi?le vraag overstijgt, open ik daarover een nieuw onderwerp.

Maar uw probleem (4 blokken voor - twee tegen) toont duidelijk aan dat het bewuste arrest van het Hof van Cassatie van 30.06.2004 noodzakelijk was.

IBAG
Topic Starter
Berichten: 15

#9 , 16 apr 2006 20:23

Wat moet ik mij hieronder voorstellen, het beste zou naturlijk zijn alle 6 blokken onder een beheer, en logisch ook, maar hoe?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#10 , 17 apr 2006 09:11

Wat moet ik mij hieronder voorstellen, het beste zou naturlijk zijn alle 6 blokken onder een beheer, en logisch ook, maar hoe?
Stuur een brief naar de huidige syndicus van ELK gebouw afzonderlijk. Het kan dezelfde brief zijn.

Deel hem mee dat volgens U de zes Verenigingen van Mede-Eigenaars onder andere een gemeenschappelijke waterleiding hebben.

En dat dus volgens het arrest van het Hof van Cassatie van 03.06.2004 deze ZES verenigingen geen rechtspersoonlijkheid hebben, maar wel ??n vereniging voor het geheel.

Vraag hem om dringend een gezamenlijke algemene vergadering van de ZES verenigingen samen te roepen om dit FEIT vast te stellen en om over te gaan tot de oprichting van ??n vereniging, met co?rdinatie van de basisakte.

Deel hem mee dat, zo hij geen gevolg geeft aan uw brief, alle toekomstige handelingen van de vereniging van uw gebouw en dus ook van als syndicus hem elke rechtsgrond missen en vernietigbaar zijn.

Stel eventueel voor om de zaak voor te leggen aan de Vrederechter via een verzoekschrift. De rechter kan in zijn verzoeningsvoorstel ook concrete uitvoeringsmodaliteiten bepalen om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. Die procedure kost het minst.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#11 , 17 apr 2006 13:01

Vraag hem om dringend een gezamenlijke algemene vergadering van de ZES verenigingen samen te roepen om dit FEIT vast te stellen en om over te gaan tot de oprichting van ??n vereniging, met co?rdinatie van de basisakte.
Algemene vergadering dient samengeroepen te worden :

- conform art. 577-8 ? 4, 1? B.W. (op de dagen vastgesteld door het reglement van mede-eigendom).

Buitengewone algemene vergadering dient samengeroepen te worden :

- conform art. 577-6 ? 2 B.W. (op verzoek van 1/5 van de aandelen);
- conform art. 577-8 ? 4, 1? B.W. (als er dringend in het belang van de mede-eigendom een beslissing dient te worden genomen);
- conform art. 577-9 ? 3 B.W. (ingevolge een rechterlijke beslissing bij onrechtmatige weigering of verzuim).

IBAG
Topic Starter
Berichten: 15

#12 , 17 apr 2006 15:40

Stuur een brief naar de huidige syndicus van ELK gebouw afzonderlijk. Het kan dezelfde brief zijn.

Deel hem mee dat volgens U de zes Verenigingen van Mede-Eigenaars onder andere een gemeenschappelijke waterleiding hebben.

En dat dus volgens het arrest van het Hof van Cassatie van 03.06.2004 deze ZES verenigingen geen rechtspersoonlijkheid hebben, maar wel ??n vereniging voor het geheel.

Vraag hem om dringend een gezamenlijke algemene vergadering van de ZES verenigingen samen te roepen om dit FEIT vast te stellen en om over te gaan tot de oprichting van ??n vereniging, met co?rdinatie van de basisakte.

Deel hem mee dat, zo hij geen gevolg geeft aan uw brief, alle toekomstige handelingen van de vereniging van uw gebouw en dus ook van als syndicus hem elke rechtsgrond missen en vernietigbaar zijn.

Stel eventueel voor om de zaak voor te leggen aan de Vrederechter via een verzoekschrift. De rechter kan in zijn verzoeningsvoorstel ook concrete uitvoeringsmodaliteiten bepalen om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. Die procedure kost het minst.
Hoe vind ik het arrest van het Hof van Cassatie van 03.06.2004, is er geen aktenteken of zo iets, ik ben er niet in te huis.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#13 , 17 apr 2006 16:10

Hoe vind ik het arrest van het Hof van Cassatie van 03.06.2004

http://www.belgielex.be

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 apr 2006 19:43

Hoe vind ik het arrest van het Hof van Cassatie van 03.06.2004, is er geen aktenteken of zo iets, ik ben er niet in te huis.
De kortste weg:

http://www.cass.be/cgi_juris/jurn.pl

enkel datum invullen als volgt: 2004-06-03

daarna klikken op "opzoeking" en daarna op "lijst".

scorpioen

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”