PLAATSING ZONNEPANELEN OP DAK BOVEN MIJN APPARTEMENT?

Sibelle_elba
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

PLAATSING ZONNEPANELEN OP DAK BOVEN MIJN APPARTEMENT?

#1 , 15 okt 2020 23:31

Hallo allemaal,

Ik zou graag zonnepanelen plaatsen op het dak boven mijn appartement (alle appartement bevinden zich boven een woonwarenhuis, alle appartement in het gebouw zijn dakappartementen) maar ‘het geraamte van het gebouw’ is in mede-eigendom. Daar dat de jaarlijkse vergadering vorige maand heeft plaatsgevonden, dien ik echt een volledig jaar te wachten om toestemming te vragen aan de VME? Is er geen andere manier om dit te doen, schriftelijk of vanop afstand door de syndicus bijvoorbeeld? Een uitzonderlijke vergadering bijeenroepen lijkt mij niet plausibel daar dat dit niet urgent is.

Het betreft een VME met 19 mede-bewoners aangevuld met het woonwarenhuis. Een bijzondere algemene vergadering lijkt mij te serieus hiervoor of vergis ik me? Kan ik deze zomaar aanvragen via de syndicus of hoe ga ik best te werk? Kan de syndicus deze weigeren? Moet de syndicus eigenlijk aanwezig zijn? Kan deze plaatsvinden in ons gebouw?

Vele vragen maar ik hoop dat ik door jullie wat wijzer wordt hierover. :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 okt 2020 11:22

Tenzij je van iedere mede-eigenaar afzonderlijk zijn geschreven akkoord hebt, zie ik hier geen mogelijkheden

Sibelle_elba
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 okt 2020 12:51

Dag Mava,

Bedankt voor jouw antwoord.

Waarom zou een bijzondere algemene vergadering geen optie zijn in deze? Het kan toch niet dat er iedere maal een jaar gewacht dient te worden voor dergelijke plannen? Nogal een complexe materie.

Alvast bedankt.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 16 okt 2020 12:57

Indien unaniem beslist kan dat per brief zonder BAV.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sibelle_elba
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 okt 2020 13:04

Beste,

Bedankt, klinkt goed. We zijn met 19 + het woonwarenhuis (dat zelf al zonnepanelen heeft liggen) dus dat lijkt mij zeker te doen.

Kan u mij helpen met de relevante wetsartikelen hieromtrent eventueel? Dan kan ik eveneens hiernaar verwijzen in mijn schrijven aan de syndicus.

Hartelijk bedankt, ik ben al weer wijzer. :)

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 16 okt 2020 13:09

Wordt de opbrengst verdeeld onder alle mede-eigenaars?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 16 okt 2020 13:47

En wie heeft toelating gegeven voor het warenhuis?

Sibelle_elba
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 okt 2020 20:29

Neen, de zonnepanelen zullen enkel voor mezelf zijn. Het woonwarenhuis bevindt zich op het gelijkvloers. Hierbovenop bevinden zich 19 verdiepingen, allemaal op het eerste verdieping. Niemand heeft natuurlijke boven- of onderburen. De mede-eigenaars hebben dus ook allemaal een eigen dak boven hun appartement. Iedereen heeft ook een privé tuin (op het dak van de supermarkt waarop we wonen ook) en er is gedeelte groene ruimte. De zonnepanelen van het woonwarenhuis staan eveneens op het dak, maar dan van het gelijkvloers (niet van de appartement) - ik vermoed dat dit eigendom is van het woonwarenhuis zelf.

adsummam
Berichten: 581

#9 , 16 okt 2020 20:59

Identieke vraag reeds gesteld op ander forum op 14-10.

https://blog.smartsyndic.be/qa/plaatsin ... artement/ (8 antwoorden)

Sibelle_elba
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 okt 2020 21:19

Ben ik ook gewoon. Second opinion enzo ;)

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 18 okt 2020 00:18

Heb u in de basisakte al eens gekeken wat de gemene delen van de VME zijn? Ik vermoed de daken dus alle daken.

Sibelle_elba
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 okt 2020 23:45

Ja hoor, dit staat er:

Zijn per definitie gemeenschappelijke delen:
Deze die niet tot het exclusief gebruik van een mede-eigenaar bestemd zijn.
Zij omvatten onder meer:
- de grond met inbegrip van de bebouwde grond;
- de funderingen, de ruwbouw (gevelmuren, geveltoppen, scheidingsmuren en draagmuren,
vloeren zonder de vloerbedekking, buitenbekleding van het gebouw, het ruwbouwgedeelte van de
terrassen, gemeenheden en, meer algemeen, al wat het geraamte van het gebouw vormt);
- de buitenversieringen van de gevels van de gebouwen, inclusief de terrassen (wat hun
ruwbouwgedeelte betreft, zonder de bekleding), de balusters, de vensterbanken en balkons, met
uitzondering van de raamkaders en vensters zelf, de zonnelinden, stores en jaloezieën die private delen
zijn;
- de ruimten voor de meters en rioolvertakkingen en, meer in het algemeen, alle apparaten en
voorzieningen ten behoeve van het gebouw;
- alle leidingen, kolommen, distributieleidingen en stijg- of valleidingen, meer bepaald die voor
water, gas, elektriciteit en verwarming, stortbuizen, afvoerbuizen van regen- en afvalwater, behalve de
delen van deze buizen en leidingen die bestemd zijn tot het exclusieve en privégebruik van elke medeeigenaar
en die zich in de privatieve delen bevinden, vanaf de lasnaad of de koppeling tot aan de
privéaansluiting, waarbij de stopkranen gemeenschappelijke delen blijven;
-de buizen van het gehele afvoerstelsel, de rioolbuizen en –vertakkingen, de stortbuizen van de
wc’s (zonder de pijpen die de wc’s aansluiten op de stortpijpen), de technische kokers, de
verluchtings- en ventilatieschachten, de luchtkokers en alle bekistingen ervan;
- de voornaamste en secundaire rookafvoerbuizen, met hun metselwerk;
- de ventilatiebuizen en –installaties met uitsluiting van de roosters die zich in de loten
bevinden;
Deze opsomming is louter informatief en niet limitatief

excaliber
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 okt 2020 04:00

Het eerste wat bij mij opkomt is het volgende :

Indien het dak gemeenschappelijk is en je plaatst daar prive zonnepanelen op dan ga je eigenlijk een gemeenschappelijk deel gebruiken als privaat deel.

een ander voorbeeld is :

Stel er is een gemeenschappelijk tuin en je plaatst daar prive zonnepanelen op, dan neem je een deel eigendom van de andere mede eigenaars weg naar privaat deel.
Stel er is een gemeenschappelijke ruimte achter het gebouw en je gaat plots zeggen, vanaf nu is da mijn staanplaats voor mijn auto (gemeenschap -> privaat).

het enigste verschil is, op de gemeenschappelijke tuin komen mss mensen en op het dak niet. maar het is beide gemeenschappelijk en eigenlijk hetzelfste.


dat zit je nog met de vraag, wat als er schade aan het dak komt door de zonnepanelen. wie betaald dit?
Stel dat de roofing op het dak vervangen moet worden en de zonnepanelen moeten verweiderd worden om het dak te herstellen, wie betaald het extra werk?
ALs je gemeenschappelijk deel, privaat gaat gebruiken. wat geef je dan de andere mede eigenaars in de plaats want die "verliezen" een deel van gemeenschap?
Ga je de basis acte veranderen? want stel binnen 10 jaar zijn er andere mede eigenaars en die zeggen plots, da mag niet want dat staat niet in de basis acte en die zonne panelen staan op gemeenschappelijke grond. Die nieuwe mede eigenaars weten niet wat er 10 jaar geleden afgesproken is tenzij ze de verslagen lezen van 10 jaar geleden want de meeste niet doen.
Waar ga je de omvormer van de zonnepaneel plaatsen? in een gemeenschappelijke ruimte of in je appartement?


Dan heb je nog de vraag, hoeveel % stemmen heb je nodig om dat te mogen installeren (persoonlijk denk ik 100% wegens gebruik gemeenschappelijk deel door privaat).

Sibelle_elba
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 okt 2020 12:49

Dat zijn zeer zeker interessante vragen waarop ik mij best wel op voorbereid. Het lijkt vanzelfsprekend dat ik in die situaties de kosten zal dragen (daar dat ook ik voornamelijk het gevolg zal dragen ook bij dakschade bijvoorbeeld - geen onderburen behalve het woonwarenhuis). Bedankt!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”