Wat te doen bij verborgen gebrek bij aankoop appartment??

Michael.michael
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

Re: Wat te doen bij verborgen gebrek bij aankoop appartment??

#16 , 10 nov 2020 12:28

Is echt een vervelende situatie. Kan de syndicus niet gewoon aan elke mede eigenaar vragen wat ze van de offerte vinden en of ze akkoord zijn om aan mij via de gemeenschap het te betalen? of anders, als ze niet akkoord zijn, dan misschien een kleinere bedrag als compensatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#17 , 10 nov 2020 12:29

U dwaalt af.
Het heeft m.i. geen zin om herstellingen in uw appartement te laten uitvoeren indien de OORZAAK die gelegen is, hetzij aan de gemene delen, hetzij aan het privatief van een andere eigenaar, niet eerst is opgelost.
Want anders bent u aan het dweilen met de kraan open.

Als er grotere renovatiewerken aan de gemene delen nodig zijn om dit op te lossen moet daarover worden gestemd tijdens een AV of BAV.
Indien de VME de nodige werken niet goedkeurt dan zal u dit voor de vrederechter moeten brengen.
Er is nu eenmaal geen andere wettelijke weg.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 10 nov 2020 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Michael.michael
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#18 , 10 nov 2020 12:37

U heeft gelijk.
Het oorzaak lag aan de terras van de bovenbuurman. Hij heeft nu de voegen gemaakt en heel de terras met een soort mastiek waterdicht gedaan. Dus nu moet het waterdicht zijn. Ergens in de loop van juni juli augustus volgend jaar gaat de bovenbuurman alle tegels verwijderen en nieuwe coating plaatsen en nieuwe tegels erop.
Dus nu is het waterdicht gemaakt door de bovenbuur. Daarom dat ik nu mijn plafond en muur in mijn slaapkamer wil maken. Maar ik zou willen een compensatie krijgen voor die werken, zodat ik het niet volledig uit mijn zak moet betalen.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#19 , 10 nov 2020 12:45

"Maar ik zou willen een compensatie krijgen voor die werken, zodat ik het niet volledig uit mijn zak moet betalen."

Zie mijn antwoord in #2.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38583

#20 , 10 nov 2020 13:28

En wat doet uw verzekering?
Is er een blokpolis?
Wie heeft de syndicus aangesteld?
Wanneer is er een BAV of een AV?

Michael.michael
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#21 , 10 nov 2020 13:53

De verzekering/blokpolis dekt het niet, omdat het aan het terras van de bovenbuur is. Zulke schade wordt niet gedekt door de blokpolis.
Syndicus werd vorige jaar ongeveer in september door alle mede eigenaars aangesteld.
AV is normaal gezien 9 december, maar syndicus zegt dat door de nieuwe coronamaatregelen, die AV zal niet doorgaan.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#22 , 10 nov 2020 14:31

https://deplancke.be/2015/04/07/watersc ... rzekering/

Blokpolissen en brandverzekeringen dekken normaal de gevolgschade. In dit geval uw schade door toedoen lekkage boven buurman. De schade en de oorzaak bij de buurman worden niet gedekt.
Indien niet in jullie verzekering, dringend nieuwe voorwaarden afsluiten is momenteel een normale gang van zaken. Zelfs de kosten voor lekdetectie en opsporingskosten om verdere schade te vermijden, worden normaal vergoed.

Verzekeringsmakelaar inschakelen.

Michael.michael
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#23 , 12 nov 2020 11:42

Idd, zo had ik het ook begrepen, maar onze plokpolis bij Baloise dekt gevolgschade niet omdat, zo zeggen ze : het probleem te wijten is aan slechte onderhoud van het terras. Onze verzekeringsmakelaar ( tussenpersoon van Baloise) zei ook dat het geen zin heeft om compensatie voor het gevolgschade aan Baloise te vragen.
Dus blokpolis valt uit. Nu is het zo, dat de bovenbuur zelf de voegen heeft opnieuw gevoegd en dergelijke. En voor deze werken krijgt bovenbuur compensatie uit de gemeenschap op zijn rekening. En dat is goed dat hij het krijgt, hij is een goede persoon, maar wat ik niet begrijp is dat de syndicus voor mijn werken aan de plafond nieks wil compenseren uit de gemeenschap en als hij het toch gaat doen, dat hij daarvoor een faktuur nodig heeft van de ondernemer. Ik heb al veel offertes aan hem bezorgd ...

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#24 , 12 nov 2020 13:50

U dient de VME in gebreke te stellen.
Door een fout aan de gemene delen (gebrek waterdichtheid) hebt u schade geleden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#25 , 12 nov 2020 14:09

Zoals ik uit uw bevindingen kan vaststellen, is er geen waterkering of dichting op het terras van uw boven buurman. En dan is zeker #24 Thomas correct.
Verzekering heeft dan een stok om te slaan, gezien terras niet gelegd is zoals het moet ( gezien uw buurman of de syndicus volgend jaar de terrassen gaat renoveren ( herleggen en waterdichting ) ). Verwaarlozing ( ook al door slechte constructie ) is een reden om de gevolgschade niet te betalen.
Maar dan is uw schade ten laste van de VME.

Michael.michael
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#26 , 12 nov 2020 14:21

Idd, ik probeer het via de gemeenschap te doen, maar die Syndicus doet heel lastig.
Hij vraagt aan mij verschillende offertes en pas vorige week heeft hij 1 offerte via email aan al de mede eigenaars gestuurd. En in de email heeft hij geschreven: Hallo , graag jullie opmerkingen. Dat is alles. En daar is het bij gebleven. Ik heb hem al ondertussen nog 2 keer gecontacteerd, en hij zegt: wachten. Vandaag ook een email geschreven. Hoe kan ik hem in gebrekke stellen? Ik begin het wel beu te worden dat hij het rekt en nieks doet voor de rest...

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#27 , 12 nov 2020 15:33

U moet niet de syndicus in gebreke stellen, wel de VME.
U kunt dat doen met een aangetekende brief ofwel een advocaat die brief laten schrijven.
En daarna dagvaarden indien geen gevolg.
Er is geen enkele andere weg indien de VME haar verantwoordelijkheid niet opneemt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Michael.michael
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#28 , 12 nov 2020 19:17

Ok, begrepen, dank u wel voor de adviezen en info.
Ik zal morgen via aangetekende brief eerst proberen en hou jullie verder op de hoogte.
Nogmaals bedankt iedereen.

Michael.michael
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#29 , 16 nov 2020 11:21

Hallo iedereen,

Ik heb met de medeeigenaars gesproken. We zijn met 5 in totaal. 1 is voor om mij via VME te vegoeden, 2 zijn ertegen. En 1 is nog aan het nadenken. Dus is 2 tegen 2. Ik probeer syndicus te bereiken, maar zijn secretaresse zegt dat ofwel is hij op expertise, ofwel is hij er niet, ofwel is hij bezig. Dus ik kan hem niet bereiken. Ik heb een aangetekend vrief opgestuurd naar iedereen en de syndicus. Dus nu rest mij nog als laatse optie is vrederechter? Of ik kan het zelf maken voor mijn rekening, maar dan zou ik willen met iedereen afspreken dat als er in het vervolg bij iemand ook gevolgschade gaat zijn van een lek in terras, dat het slachtoffer het zelf moet herstellen zoals ik?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#30 , 16 nov 2020 13:10

Als u zelf werken laat uitvoeren aan de gemene delen dan hebt u daarvoor de toestemming nodig van de VME.
Moraal van het verhaal: alles moet via de VME! Met stemmen tijdens een AV of BAV (tenzij alle eigenaars unaniem akkoord gaan).
Wil de VME niet mee dan rest de vrederechter ofwel de bestaande situatie blijven ondergaan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”