Dakisolatie: VME blokkeert de (verplichte?) isolatie

sanantonio666
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Dakisolatie: VME blokkeert de (verplichte?) isolatie

#1 , 11 okt 2020 20:24

Hallo iedereen,
De situatie is als volgt: 9 appartementen waarvan het dak niet geïsoleerd is. De VME blokkeert al elk jaar sinds de verplichting de isolatie omdat 7 van de 9 eigenaars niet voor de kosten willen opdraaien - ze zitten zelf namelijk niet onder het dak. Ik betrek het dakappartement. De EPC van mijn appt bedraagt (ongeveer) 350.

Mijn vragen:

- Ik begrijp dat ik de VME niet in gebreke kan stellen aangezien mijn EPC onder de 400 ligt. Wat gebeurt er vanaf de EPC van de gemeenschappelijke delen verplicht wordt (vanaf 2022)? Die bedraagt zeker meer dan 400. Kan ik de VME dan wel in gebreke stellen als ik wil verhuren?
- Ik wil mijn dakterras vernieuwen, dat deels boven het te isoleren dak ligt. Zolang het dak niet geïsoleerd is, riskeer ik alles terug te moeten afbreken. Ik wil dus liefst eerst het dak laten isoleren, en dan pas mijn terras vernieuwen. Kan dit ooit een juridisch argument zijn om de VME te verplichten tot isolatie? Het huidige terras is in werkelijk erbarmelijke staat, en het was voor mij een belangrijk argument om het appartement een jaar geleden te kopen.

Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
observere
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 okt 2020 07:13

1. Is inderdaad een verplichte isolatie.
2.daarom is er voorzien, dat uiteindelijk een volstrekte meerderheid genoeg is
3.zijn er dus geen huurders in huis ?

lebragard
Berichten: 222
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2020 15:53

Indien de VME blijft blokkeren.....moet de syndicus de wettelijk verplichte werken, isolatie norm 2020 moeten organiseren....het is een wettelijk opgelegde taak....voor de VME maar ook voor de syndicus.

Indien MEN blijft stilzitten , doe dan beroep op een vrederechter....rechten en plichten geldt voor iedereen in een VME.

Reclame

lebragard
Berichten: 222
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 okt 2020 15:54

dubbel

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”