Buur terras van tegels op plat houten dak: vergunning?

traderone
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Buur terras van tegels op plat houten dak: vergunning?

#1 , 07 okt 2020 20:39

Ik heb een achterbouw met houten dakconstructie waar mijn bovenbuur jarenlang een terras op had liggen in losse bankirai bovenop de roofing.
In 2015 heeft de bovenbuur zonder mijn toestemming of medeweten het terras omgevormd naar een stenen terras op chape die op de oude roofing ligt waarna er weer roofing is gelegd.
Intussen is er al een jaar een lek en heb ik lekschade.
Er is na wat heen en weer getrek door Cibor lekdetectie vastgesteld dat het lek onder het terras zit. Omdat de oorzaak aanpakken erg lang duurt wordt mogelijk het vredegerecht als optie voorbereid. De positieve uitspraak van de lekdetectie en expert en tegenexpert zijn al goed natuurlijk.

Maar, en da's mijn vraag. Moet zo'n terras vergund worden? Mijn zijbuur zei me dat een betonnen constructie nooit zou vergund worden omdat dit niet mag.
Hoe zit dat? Ik heb al een inzage aangevraagd bij de stad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 07 okt 2020 20:46

Uw buur was wel goed in de wind om zware chape te gieten op een houten dakinstructie van ongekende sterkte. Afbraak vorderen evenals herstelling in originele staat. Ws is dit dakterras zelfs in hout niet vergund. Hoe zit dat?

Als de buren tegenstribbelen wordt het vredegerecht.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 08 okt 2020 08:49

Zeker niet meer wachten. Door het lek kan de houten constructie al aan het rotten zijn, en op een dag ligt alles bij u binnen (houten vloerconstructie, chape en tegels) met alle gevolgen vandien.
Is er geen syndicus in het gebouw? Heeft hij toestemming gevraagd aan de VME op een AV?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 08 okt 2020 09:03

Een dakgebinte dat enerzijds een beetje lekt, en anderzijds tamelijk goed afgesloten is met roofing...

Zeer gunstige omstandigheden voor het ontwikkelen van huiszwam, en die houdt geen rekening met de kadastrale gegevens om over te wippen naar uw eigendom. Huiszwam maakt enorm veel sporen aan, die zich gewoon met de wind verplaatsen, en gewoon wachten op een gunstige gelegenheid om tot wasdom te komen.

Dat komt niet zo dikwijls voor, maar is een echte ramp, ook financieel !

Wacht dus niet om maatregelen te nemen, eventueel via de verzekeringen (de uwe en die van tegenpartij !)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”