Ontslag eisen van lid van RME

Trickster
Topic Starter
Berichten: 106

Ontslag eisen van lid van RME

#1 , 05 okt 2020 16:58

Indien een lid van de raad van mede-eigendom zich buitensporig gedraagt, kan er dan via een bijzondere algemene vergadering zijn ontslag geëist worden en kan ervoor gezorgd worden dat hij verantwoordelijk blijft voor de gestelde daden die tot wanbeheer hebben geleid en mogelijke gevolgen heeft voor de toekomst?
Zo ja, welke procedure dient hiervoor gevolgd te worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 05 okt 2020 18:12

Een lid van de raad van mede-eigendom kan geen daden van beheer stellen!
Enkel de syndicus. Die blijft de eindverantwoordelijke.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

observere
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 okt 2020 17:44

Maar wat als ze wel beslissingen nemen.: gezien de mandaten slechts voor één jaar zijn, hem simpelweg hem niet ( her)verkiezen

Als één lid grove fouten zou gemaakt hebben, zijn burgerlijke verantwoordelijkheid aanspreken

Wat ik ondervonden heb dat je dan alle leden moet elk afzonderlijk dagvaarden , zodat die andere leden onnodig in verlegenheid worden gebracht.. Volgend jaar vind je dan geen kandidaten meer.

Ik heb zelfs ondervonden dat een vrederechter het opportuun vond dat de RME beslissingen neemt, toch als het een grote VME. is.omdat die het dichtst bij de syndicus staan Voor de goede hang van zaken noemt dat )

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2516
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 okt 2020 18:33

Beide reacties @2 en #3 zijn correct.

Wat de appartementswet voorschrijft en wat in de praktijk toegepast wordt is totaal anders.
Indien u 20 % van de aandelen kunt bijeen brengen dan kunt u een BAV laten beleggen door de syndicus. Agendapunt wat u in uw topic aanhaalt.

observere
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 okt 2020 22:29

wij weten natuurlijk niet hoever het statutair jaar is gevorderd : binnen de 4 maand na een AV zou iemand kunnen naar de vrederechterr stappen (misschien) ; als het anderzijds vier maanden voor de volgende AV is, is het de moeite niet om extra kosten te maken. Blijft over vier maanden midden in, voor een kleine VME misschien de moeite, maar een VME met 100 à 150 mede-eigenaars een kostelijk grap

Ook weten de syndicus 30 dagen tijd heeft, en nog eens dertig dagen om te wachten op de notulen van de vergadering.

Er moet wel een heel erg dringende reden zijn om zo ver te gaan. Er moet ook een ernstige reden zijn voor dergelijke ingreep, en ook geen reden die al langer aansleept. Of is het een persoonlijke kwestie, dan zou je de kosten van die BAV moeten dragen volgens mij, maar wie ben ik.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”