#1 , 04 okt 2020 11:53
Mijn zoon kocht eind 2019 een appartement in een groot gebouw (+50 appartementen).
Van de vorige eigenaar (werd uit de hand gekocht) hoorde hij dat er maandelijkse kosten waren van 200 euro. De notaris heeft over deze kosten niets vermeld, dus vanaf verlijden akte wordt netjes 200/maand betaald aan de VME.
Maar, achteraf blijkt dat er nog enkele honderden euro's moeten overgenomen van de vorige eigenaar en bovendien er nog 70 euro maandelijks moet bijgedragen worden in het reservefonds (op zich niet abnormaal, maar als je van niets weet als jonge mensen bij een eerste aankoop vastgoed..).
Na verloop van tijd wordt dit inderdaad blijkbaar door de VME gemeld aan de zoon, maar de aangetekende brieven worden door de syndicus naar een verkeerd adres gestuurd, zodat mijn zoon zich dus van geen kwaad bewust is en er dus ondertussen er al redelijk wat achterstand betalingen wordt opgelopen.
Omdat er natuurlijk geen reactie komt, ontvang ik in de ouderlijke woning een aanmaning van de deurwaarder, van dit dossier dat door de syndicus werd ingediend. Het bedrag is van achterstal is ondertussen aanzienlijk opgelopen, dus met de deurwaarder wordt een afbetalingsplan overeengekomen, dit wordt meteen opgestart en de afbetaling begint onmiddellijk. Ondertussen zijn reeds honderden euro's aan de deurwaarder betaald, en ook de maandelijkse kosten tbv 270 euro worden correct betaald.
Tot onze verbazing schrijft de syndicus "ondanks beloften blijft er nog een grote achterstand van betalingen, daarom deze aanmaning, kost u 25euro. Binnen 10 dagen betalen of opnieuw aanmaning die u weer 25euro kost".
We reageren natuurlijk met de melding dat de afbetaling via de deurwaarder reeds bezig is (wat hij uiteraard ook wel weet), maar syndicus gaat hier niet mee akkoord en eist nu dat we alle kosten (die nog bij de deurwaarder zitten) in een keer te betalen, mét nog extra aanmaningskosten erbij.
Toch beetje vreemd verhaal, wat moeten we daar nu mee?