Achterbuur gebruikt mijn perceel als parking

mgeeke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Ja

Achterbuur gebruikt mijn perceel als parking

#1 , 21 sep 2020 10:00

Ik heb recent een perceel grond gekocht, het perceel is gelegen op het einde ( doodlopend op mijn perceel ) van een onverharde weg.

Een 4 tal andere buurtbewoners gebruiken eveneens dezelfde onverharde weg om toegang te verschaffen tot hun woning. Het is een onverharde weg die over de verschillende percelen van de buren loopt maar waar duidelijk het "recht van uitweg" op rust vermits dit de enige toegang is.

Een achterbuur die een straat verder woont, met een eigen oprit via een verharde straat, maakt gebruik van mijn perceel om zijn wagen te stallen en heeft zelfs een poort gezet achteraan de tuin ( op de grens met mijn perceel voor alle duidelijkheid) om zo langs mijn perceel binnen te rijden. Dit valt volgens mij buiten het " recht van uitweg"

De achterbuur beweert dat de onverharde weg ( groene kleur op de kaart) , een gemeenschappelijke weg is en dat hij hier ook gebruik van mag maken.Vooral dus het laatste deel van de weg.

Voor de volledigheid van mijn situatie wil ik ook nog vermelden dat er een niet gebruikte garagebox op mijn perceel staat waar de achterbuur zijn wagen vlak voor zet.

Volgens mijn standpunt heeft hij geen recht van spreken en mag hij zonder toelating of huurovereenkomst niet op mijn perceel parkeren. Hij staat overigens nog eens voor een garagebox( al dan niet in gebruik)

Hij lijkt voor geen rede vatbaar dus ik zou graag wat advies inwinnen, op welke grondslag ik mijn debat met hem kan aangaan alvorens ik hier eventuele verdere stappen in doe, wat ik absoluut wil vermijden.

Alvast bedankt voor uw advies.

Legende kaartje:
Rood = mijn perceel
Groen = onverharde weg over alle percelen
Paars = perceel achterbuur

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 21 sep 2020 10:33

borden plaatsen met de melding "privé terrein" met verwijzing naar het veldwetboek + melding dat overtreders op eigen kosten worden weggesleept

eventueel afsluiten met een ketting en een stevig slot

https://landelijk.vlaanderen/domeinen/f ... ldwetboek/

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 21 sep 2020 11:14

Eerst nagaan welk statuut de weg heeft

En of de buur enig gebruiksrecht heeft volgens akte(n)
Is duidelijk niet ingesloten zoals andere percelen.


Openbaar
of
Feitelijk openbaar (niet afgesloten, geen melding dat het om privé weg gaat)
In beide gevallen kan je de politie bellen om buur te laten wegtakelen voor je garage


Privé
Dan zet men er best ook borden (en een vorm van afsluiting) dat het om een private weg gaat

Private weg
Toegang verboden (eventueel: zonder voorafgaande toelating)
Veldwetboek
Artikel 87.8°


Politie kan dan vaststellingen komen doen ivm ongeoorloofd gebruik


Veldwetboek
Art. 87.Met geldboete van een frank tot tien frank worden gestraft :

8° Zij die, zonder noodzaak en ondanks het verbod van de eigenaar, gebruik maken van een weg die aan een bijzondere persoon toebehoort.


Frank = euro, en x 8 te doen bij veroordeling

's nachts staat daar celstraf op ... zal niet uitgevoerd worden, maar staat slecht op strafblad.

Art. 91.De straffen op de overtredingen, omschreven in de artikelen 87 en 90, worden verhoogd tot het maximum en de rechtbank spreekt bovendien gevangenisstraf van één dag tot zeven dagen uit :

2° Indien de overtredingen bij nacht zijn gepleegd;

Reclame

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 sep 2020 15:38

Maar waar staat hij dan? Op het rood perceel? Op de groene weg? Op het paars perceel?

Op het rood perceel en op de groene weg mag hij volgens mij niet staan, het rode simpelweg omdat dat van u, is, en hij daar niets te zoeken heeft en het groene weggetje (als dat een recht van uitweg is) dan mag je daar niet op parkeren.

mgeeke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Ja

#5 , 21 sep 2020 16:46

Maar waar staat hij dan? Op het rood perceel? Op de groene weg? Op het paars perceel?

Op het rood perceel en op de groene weg mag hij volgens mij niet staan, het rode simpelweg omdat dat van u, is, en hij daar niets te zoeken heeft en het groene weggetje (als dat een recht van uitweg is) dan mag je daar niet op parkeren.
De achterbuur staat op mijn (rode) perceel waar dus ook de (groene) weg nog loopt, hij beweert dat hij op die weg mag staan en dus op mijn perceel.

mgeeke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Ja

#6 , 21 sep 2020 16:49

Nog een laatste ontwikkeling:

De buurman liet weten zonet telefonisch weten dat het achterpoortje zijn enige uitrit voor zijn wagen is en dat hij daarom daar ook een brievenbus heeft staan.

Beetje raar dat de postbode helemaal over een onverharde weg moet rijden voor 1 brievenbus terwijl de andere buren al hun brievenbussen op het begin van straat staan.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 21 sep 2020 17:00

De achterbuur staat op mijn (rode) perceel waar dus ook de (groene) weg nog loopt, hij beweert dat hij op die weg mag staan en dus op mijn perceel.
Recht van overweg, als hij dat al heeft, is enkel dat: hij mag over jouw grond naar de zijne

Verder mag hij GEEN gebruik maken van jouw grond zonder toelating
Hij mag er dus niet op parkeren ...

Sirkii
Berichten: 5411

#8 , 21 sep 2020 18:46

Wat staat er in je aankoopakte qua erfdienstbaarheden? Dat is je leidraad. Staat er niets in dan sluit je alles gewoon af. Er is geen verkrijgende verjaring voor overgangen via lijdende erven.

Hij moet dan maaf z n gelijk gaan pleiten bij de vrederechter wat hij niet zal krijgen als de erfdienstbaarheid niet in je akte staat.

Franciscus
Berichten: 38600

#9 , 22 sep 2020 15:48

Kan in een vroegere akte staan.

Ook die van zijn perceel en die van alle andere die uitgeven op die weg.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”