regenwater buis door de buren afgeleid naar mijn platdak zonder mijn toestemming

GWX
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

regenwater buis door de buren afgeleid naar mijn platdak zonder mijn toestemming

#1 , 02 sep 2020 21:42

Goede avond,
Achterpalende woning hebben platte daken die tegen elkaar liggen. Mijn buren , BVBA die huizen verhuurd en eigenaar is van die 2 aanliggende panden, hebben hun platte daken vernieuwd. Een van hun afvoerbuizen van regenwater van hun dak hebben ze nu afgeleid dat het regenwater bij mij op plat dak terecht komt en hun werkmannen hebben ook afval op mijn dak achtergelaten. . Ik heb hier nooit toestemming gegeven dat waterafvoerbuis op mijn dak mocht uitkomen en mijn plat dak is 1/3 van oppervlakte van plat dak buren en zal bij hevige regen ook nooit dat debiet aankunnen.
Ik heb van een van de huurders een GSM nummer gekregen, assistente van de eigenaar/verhuurder gebeld en uitgelegd dat ik geen toestemming heb gegeven en dit niet wou. Ook gevraagd dat ze terug oorspronkelijke staat herstellen en afvoer op hun dak terug terecht komt. Ik kreeg summier antwoord dat ze dat aan eigenaar firma moest vragen en hij ging beslissen . Omdat ik zijn nummer niet heb gekregen heb ik gevraagd om me vandaag terug te bellen maar niets dus. Ik heb dit via polietie aan de blauwe lijn doorgegeven en standaard mail gehad dat men mij ging contacteren maar op heden nog niet gebeurd.
2 vragen
1.wat kan/moet ik nog doen ?
2. dit moet zo snel mogelijk opgelost worden, bij stevig onweer regent bij mij binnen (heb reeds natter plekken van verleden keer en was een caoting over mijn dak aan zetten), mag ik regenbuisconstructie buren afbreken of terug doorleiden naar hun plat dak ?

MVG
GW

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2020 09:06

Vraag via myminfin de officiële gegevens op van de eigenaar van de panden en stuur een aangetekende brief met de vraag om het binnen x aantal dagen op te lossen (bijvoorbeeld 14 dagen). Doen ze dit niet, dan zou ik naar het vredegerecht stappen. Je mag volgens de stedenbouwkundige wetgeving niet afwateren op andermans grond/eigendom.
Wellicht ook interessant om jouw verzekering al eens op de hoogte te brengen. Misschien zit er wel rechtsbijstand inbegrepen?

lukasi
Berichten: 1147

#3 , 03 sep 2020 09:52

meld in dat aangetekend schrijven ook dat alle gevolgschade op hun verhaald zal worden.
Schrijf ook dat je niet zal nalaten je rechten via gerechterlijke weg te vrijwaren
Verwijs ook in deze brief dat je op datum van ... telefonisch contact hebt gehad met dhr X Assistente. Dat deze zou terugbellen maar dit heeft nagelaten.

Reclame

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 03 sep 2020 16:00

Staat er geen erfdienstbaarheid van afwatering in de akte?
Hoe liep het regenwater daarvoor af?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”