Parkeerplaatsen afwijkend van basisakte

sarahm
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Parkeerplaatsen afwijkend van basisakte

#1 , 19 aug 2020 17:27

Sinds een klein jaar eigenaar van een appartement in een klein gebouw (5 appartementen). Ieder eigenaar heeft ook privaat een parkeerplaats achter in de tuin aangekocht (2,5m breed en 5 m lang). De basisakte vermeldt: "5 parkeerplaatsen gelegen achteraan in de tuin, van links naar rechts genummerd 1 tem 5". Op het bijhorende plan (onderdeel van de basisakte) staan deze parkeerplaatsen parallel naast elkaar getekend. Zelf ben ik eigenaar van parkeerplaats 4 (links van parkeerplaats 5 dus). De eigenares van het gelijkvloers appartement heeft ook het exclusief gebruiksrecht van het terras gelegen vlak achter haar woning, maar nergens is hier aangegeven (niet in de tekst zelf, niet op de plannen) hoe groot dit terras is. In realiteit is de ruimte waar mijn plek ligt nog wel 6 à 7 m lang, maar is parkeerplaats 5 geen 5m lang (terras loopt scheef).

Ook staat er in werkelijkheid een fietsenstalling op parkeerplaats 5. De eigenares lost dit zeer creatief op door haar auto dwars (ipv parallel) te zetten achter de fietsenstalling, zodat deze een deel van mijn in- & uitrijruimte naar mijn parkeerplaats verspert, en zelfs vanachter deels erop staat. Zelf heb ik een auto van 4,5m lang, en moet ik tot helemaal tegen/in de haag vanvoor (die wél voorzien is op het plan) rijden om voldoende ruimte achter mij te laten zodat haar auto kan passeren. Ik heb de eigenares er al meermaals op aangesproken dat ze mijn plaats deels inneemt (geen markeringen op de grond, maar van een auto die in de lengte staat ipv in de breedte kan je nu wel uitgaan dat die meer dan de 2,5m inneemt dan waar hij recht op heeft) en dat haar plaats eigenlijk de fietsenstalling is. Zij beweert echter dat de fietsenstalling gemeenschappelijk is (geen melding van in de basisakte) en dat haar parkeerplaats daarom van plaats is veranderd. In verslagen van algemene vergaderingen vind ik tem 2012 hierover niets terug (oudere verslagen heb ik niet). Recent loopt het de spuigaten uit, aangezien haar huurders (want ze verhuurt haar appartement met parkeerplaats) zich keer op keer verder naar achteren zetten, en ook de eigenares blijft beweren dat ze zelfs als ze zo ver achteruit staat nog altijd in haar parkeerplaats staat. Ik heb reeds gevraagd op welk plan zij zich baseert om te claimen dat haar parkeerplaats daar is, maar daarop heb ik enkel een verwijtende mail (& dreigementen om juridische stappen te ondernemen als ik "haar parkeerplaats" nog blokkeer) teruggekregen.

Mijn vragen:
1. Zelfs al is er voor 2012 iets afgesproken over een nieuwe regeling van de parkeerplaatsen in ruil voor een gemeenschappelijke fietsenstalling, lijkt het mij dat dit niet geldt indien er nieuwe eigenaars zijn? Hiervoor zou de basisakte mijn insziens moeten aangepast zijn (wat dus niet gebeurd is). De eigenares is zelf de enige die al van voor 2013 haar appartement heeft.
2. Als zij inderdaad een deel van mijn parkeerplaats verhuurt, vermoed ik dat ik ook recht heb op een deel van de huurinkomsten hiervan? Welke stappen kan ik ondernemen hiervoor?
3. Als haar parkeerplaats inderdaad ontoegankelijk is, kan haar terras (waar zij niet eigenaar van is, enkel exclusief gebruiksrecht op heeft) dan verkleind worden om deze toegang mogelijk te maken? Nergens staat vermeld hoe groot haar terras mag/moet zijn, maar het lijkt mij sowieso niet de bedoeling dat daardoor parkeerplaatsen onbereikbaar zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 aug 2020 14:27

Misschien is het nuttig om eens op de gemeente de goedgekeurde bouwplannen te gaan inkijken? Met een beetje geluk staan de terrassen en parkeerplaatsen daar ook op.

Verder zal het een punt op de algemene vergadering moeten worden denk ik.

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 20 aug 2020 17:45

Fietsstalling staat niet op de plannen noch in de basisakte! Normaliter wordt zoiets op,een AV beslist en zou parkeerplaats 5 hiervoor opgeofferd moesten geweest zijn (lees verkocht aan VME) en de basisakte aangepast geweest moeten zijn.

Zoek dit eens uit en anders op de volgende VME de afbraak van de fietsstalling vorderen om parkeerplaats 5 terug beschikbaar te stellen.

Reclame

sarahm
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 aug 2020 08:32

Ik heb ondertussen een schets teruggekregen van de bouwheer, waarop parkeerplaats 5 inderdaad achter het terras van dat appartement ligt. Op die schets staan wel geen afmetingen, maar het lijkt mij dan dat haar terras groter is gemaakt (nu is er immers maar 1 a 1,5m achter haar terras en de scheidingsmuur, niet voldoende om een auto te zetten). Echter, op die schets komt haar plaats deels achter die van mij uit, waardoor mijn auto geblokkeerd zou komen te staan. De schets verschilt dus ook wel degelijk van wat in de basisakte staat, ik zou nooit een parkeerplaats gekocht hebben die half geblokkeerd wordt door een andere... Ik zeker ook de plannen bij de gemeente inkijken, maar welke versie is de officiële als er meerdere circuleren?

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 25 aug 2020 09:17

Ga bij de bouwdienst van de gemeente de originele plannen bekijken waarvoor een bouwtoelating is gegeven. Het is dat plan dat van tel is en geen schets die mogelijks achteraf is gemaakt bij het vergroten van een terras op vraag van een mede-eigenaar. Op het originele plan staat een stempel van de gemeente met datum van bouwtoelating en dossiernummer.

lebragard
Berichten: 226
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 aug 2020 11:39

Kan je doen wat #5 mava105 weergeeft , maar dan ook vragen of er ook een "as built plan" is !

Makkelijker en uit eigen ervaring : schakel een landmeter in , uw eigendom is uitermate beschermd , ook hier in België :)
(kosten delen door twee , uzelf en de eigenares van het gelijkvloers...)

Landmeter :
Eerst wordt er een onderzoek gevoerd naar de titels van eigendom en worden er bestaande plannen van het perceel opgezocht. Nadien volgt een opmeting van het terrein waaraan de bestaande plannen getoest kunnen worden. Wanneer de aangelanden akkoord zijn over de bepaling van de scheidingslijn, kunnen er grenspalen geplaatst worden en wordt er een afpalingsplan opgemaakt.

Artikel 544
Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.

Artikel 646
Ieder eigenaar kan zijn nabuur verplichten tot het afpalen van hun aan elkaar grenzende eigendommen. De afpaling geschiedt op gemene kosten.

Artikel 647
Ieder eigenaar mag zijn erf afsluiten, behoudens de in artikel 682 gestelde uitzondering.


Wees haar voor en zet de eerste stap die u DE oplossing zal geven van uw parkeerplaats/eigendom : Ik heb reeds gevraagd op welk plan zij zich baseert om te claimen dat haar parkeerplaats daar is, maar daarop heb ik enkel een verwijtende mail (& dreigementen om juridische stappen te ondernemen als ik "haar parkeerplaats" nog blokkeer) teruggekregen.

Een discussie over de scheidingslijn los je zo op :
https://immo.vlan.be/nl/advies/buren--- ... s-je-zo-op

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”