MISBRUIK ALGEMENE WATERMETER IN COMPLEX VAN 8 APP.

FEMKE111
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

MISBRUIK ALGEMENE WATERMETER IN COMPLEX VAN 8 APP.

#1 , 12 aug 2020 15:07

Ben eigenaar van een appartement in complex van 8 app. Er zijn 8 individuele watermeters geplaatst en er is 1 algemene voor de poetsvrouw. Er zijn eigenaars, die voor hun eigen belang water van nemen aan de algemene toevoer om zo hun kosten voor water te verminderen. De kosten voor de algemene meter liepen zelfs op tot meer dan het dubbele van ons waterverbruik op jaarbasis. Kunnen wij weigeren om de kosten van de algemene meter te betalen, aangezien het toch niet helpt om erover te praten (nl. er hen op attent te maken dat het water van de algemene meter enkel bedoeld is voor de poetsvrouw. Wat zijn de gevolgen als wij niet betalen? Wat kunnen wij doen, want nu stelen ze van de eigenaars, die toch braaf hun eigen water gebruiken? In de basisakte staat vermeld dat het waterverbruik per kwotiteit over de app. dient verdeeld te worden. Er werden watermeters geplaatst om het waterverbruik zogezegd eerlijk te laten verlopen, maar zoals het nu is, wordt er geprofiteerd van de braven. Misschien een limiet voor de poetsvrouw berekenen en dat bedrag wel betalen en het gestolen/gepikte water laten voor wat het is? Wat zijn de consequenties? Mijn man is het zo beu aan het worden en wil al gaan verhuizen hierdoor. Er zijn er zelfs, die de kuisproducten van de poetsvrouw gebruiken, voor zichzelf! Het is heel oneerlijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 12 aug 2020 15:14

Een kastje over de kraan plaatsen met een slot op.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

dako
Berichten: 333

#3 , 12 aug 2020 15:25

Hoe ga jij bewijzen wie hoeveel water heeft verbruikt van deze gemeenschappelijke meter? En wie ga je hier dan voor laten opdraaien? Iedereen die "water steelt" maar waarvan je niets kan bewijzen? Niemand van de mede eigenaars zal dit spontaan melden vermoed ik...

Mij lijkt het eenvoudiger om de gemeenschapelijke watermeter/kraan gewoon fysiek af te sluiten voor de onbevoegden. Afhankelijk van de situatie kan de dubbeldienstkraan op de meter verwijderd worden (indien kuisvrouw ergens anders water kan nemen), kan er een kraan in een afgesloten lokaal(tje) komen (waar ook haar kuisproducten kunnen staan) of kan er een kraan geplaatst worden met een slot op waarvan in beide situaties enkel de kuisvrouw +vb syndicus een sleutel heeft.

Lijkt mij een de eenvoudigste, goedkoopste en beste structurele oplossing

Reclame

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 12 aug 2020 16:26

Is er een syndicus? Werd hij al op de hoogte gebracht? Laat het opnemen op de agenda van de eerstvolgende AV. Plaats een kraan met slot (goede slotenmakers verkopen dat) en geef enkel de sleutel aan de kuisvrouw. Voor minder dan 50 € is de zaak geregeld.

FEMKE111
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 aug 2020 12:43

Bedankt iedereen voor de info. Het slot voor 50 euro lijkt mij het beste. Ik had dit reeds voorgesteld aan 1 van de daders, maar die vond dit natuurlijk niet oké en was verbouwereerd dat ik hem beschuldigde. Ze doen het altijd wel in het geniep en niet in het openbaar. Geen van diegenen, die het doen geeft dit toe en het hier dan ook duidelijk een boel. Kan ik het slot zelf laten plaatsen of zal ik het syndicus vragen om dit te doen. Syndicus werd reeds op de hoogte gebracht en doet hiervoor eigenlijk niks. Ze zegt dat in veel van haar complexen hetzelfde geval is. Dat is toch geen oplossing, vind je niet? Je kunt je portemonnee wel openzetten en het water is niet goedkoop meer.

FEMKE111
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 aug 2020 12:53

Bedankt iedereen voor de info. Een slot aan 50 euro lijkt mij de beste optie en een sleutel voor de poetsvrouw en de 1 voor de syndicus. Kan ik dit doen op eigen houtje doen? De syndicus werd reeds verwittigd maar reageert met het zeggen dat dit in veel van haar complexen het geval is. Verder doet ze er niks voor. Het is ook zo dat wij weten welke eigenaars water van het algemeen voor eigen gebruik stelen, maar ze doen dat in het geniep bv 's morgens heel vroeg of ze wachten tot de andere hun appartement verlaten hebben. Zal het slot voorstellen aan de syndicus, maar als ze weer niet reageert, kan ik dit op eigen houtje laten plaatsen en wat zijn de juridische consequenties ervan? Ruzie is er hier sowieso al, daar ben ik niet bang van. Kan U mij iets laten weten. Allemaal bedankt.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 13 aug 2020 16:02

Heb het even voor u opgezocht. Kraan kost maar 27.50 € via Bol.
https://www.bol.com/nl/p/buitenkraan-me ... guage=null

adsummam
Berichten: 582

#8 , 13 aug 2020 16:18

Herlees uw basisakte en RIO.

Werd deze zaak reeds besproken in de AV ? Onder welke vorm ?

B.W. Art. 577-6 § 4

(Voorzorgsmaatregel: aangetekend versturen).

Om een VME ”in beweging” te krijgen is het vereist dat er aan de (B)AV een agendapunt wordt voorgelegd dat de desiderata van de vragende mede-eigenaar(s) en/of de RvME weergeeft.
Stel uw agendapunt(en) op, beknopt maar toch volledig, zakelijk, met in het achterhoofd de bedenking dat de uiteindelijke bestemmeling ervan de rechter is (kan zijn).

Eis dat uw formulering van het agendapunt letterlijk wordt overgenomen.
Vraag in het agendapunt uitdrukkelijk de stemming erover indien dit de bedoeling is.

Niet goedgekeurd (correcte notulering van de stemmen !) :

Dan :
B.W. Art. 577-9 § 2 (vier maanden !)
B.W. Art. 577-9 § 4



Maak een kostenbatenanalyse op, mocht u verdere juridische stappen overwegen.

Zorg er voor dat u (RvME, CvR, VME) inspraak hebt bij de keuze van de aangezochte advocaat: reputatie, tarieven.

adsummam
Berichten: 582

#9 , 13 aug 2020 16:24

Gevraagde provisies niet betalen is het domste wat u kan doen.

De syndicus zal (al dan niet met een saditisch genoegen) de machtsmiddelen die voorzien zijn in de basisakte, RIO en syndicuscontract aanwenden om u tot betaling te dwingen.

http://kantoorvanwynsberghe.be/blog/?id=hurc50x6

”Voorschotten kunnen nooit of te nimmer betwist worden en iedere eigenaar is verplicht om deze te voldoen binnen de gestelde termijn.”

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”