Recht van toevoer: waterleiding

KLeroy
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Recht van toevoer: waterleiding

#1 , 10 aug 2020 16:08

Wonend op een ingesloten perceel met een 40-tal buren is niemand aangesloten op het waternet. Alle bewoners hebben recht van doorgang op de voorziene zelf aangelegde verharde weg. Hieronder is ook al elektriciteit & telenet aanwezig. Water nog niet, de watergroep en de gemeente wensen hier niet in tussen te komen wegens dit private percelen zijn en dus moeten de bewoners dit zelf betalen wat resulteert in al jaren geen wateraansluiting.

Ik ben dit zodanig beu dat ik zelf wens op te komen voor mijn eigen aansluiting. Maar hiervoor dien ik werken te laten uitvoeren, alsook waterbuizen te laten plaatsen, door 3 buurpercelen. (wel naast de gezamenlijke weg)

- Heb ik hier recht van toevoer?
- Hoe dien ik dit te bekomen?
- Wat dienen ik en de buren hiervoor op te stellen indien allen akkoord? Volstaat onderling? Wat bij verkoop?
- Kunnen die 3 buren dan morgen plots toch aansluiting van de straat naar hun woning vragen terwijl ik de kosten heb betaald van de hoofdweg tot op de private weg op mijn perceel?
- Is de gemeente eigenlijk niet verplicht drinkbaar water te voorzien aan al hun inwoners, ook aan ingesloten percelen?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 10 aug 2020 16:45

Raar dat er een verkavelingsvergunning afgeleverd werd zonder de verplichting voor de verkavelaar om alle nutsvoorzieningen aan te leggen. (Electriciteit, water, riool indien van toepassing, ...)

Dus neen: de gemeente zal die kosten niet dragen.

KLeroy
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 aug 2020 16:51

Raar dat er een verkavelingsvergunning afgeleverd werd zonder de verplichting voor de verkavelaar om alle nutsvoorzieningen aan te leggen. (Electriciteit, water, riool indien van toepassing, ...)

Dus neen: de gemeente zal die kosten niet dragen.
Het betreffen weekendverblijven die werden ongevormd tot recreatief wonen.
Misschien heeft het daar iets mee te maken. Dit is een 10-tal jaar geleden.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”