Schuifdeur aan privé terras

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Schuifdeur aan privé terras

#16 , 13 aug 2020 12:14

Vrederechter.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#17 , 13 aug 2020 12:19

Is die vraag hier ooit al eens gesteld? Komt me heel bekend voor...

aka_thedrummer
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#18 , 13 aug 2020 12:37

Is die vraag hier ooit al eens gesteld? Komt me heel bekend voor...
Ik heb inderdaad dit terug gevonden.

viewtopic.php?f=26&t=92553&p=552778&hil ... as#p552778

Maar verschil is natuurlijk dat het bij ons een bestaande schuifraam is, die eerst van het kantoor was, maar nu dus omgezet is naar slaapkamerraam van een woonst. Geen idee of dezelfde wetgeving dan telt. Ik zou denken dat er wel iets van regels hieromtrent zijn.

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#19 , 13 aug 2020 13:04

korte termijn oplossing:

u zet een hek vlak voor dat schuifraam met de melding: privé eigendom - geen toegang voor onbevoegden

aka_thedrummer
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#20 , 13 aug 2020 13:06

korte termijn oplossing:

u zet een hek vlak voor dat schuifraam met de melding: privé eigendom - geen toegang voor onbevoegden
Hebben we inderdaad ook al gedacht. Maar dan wordt sowieso de kaart gespeeld: "Dit is een nooduitgang en moet vrij blijven". Maar dan moeten zij het regelen dat die deur enkel in nood open kan.

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#21 , 13 aug 2020 13:59

hoe kan een nooduitgang nu in een private woning liggen? Ik zou toch eens gaan luisteren bij stedenbouw wat er daar al dan niet vergund is...

aka_thedrummer
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#22 , 26 aug 2020 15:47

Update voor eventueel volgenden. Morgen hebben we een gesprek met de huisbaas om een compromis te bekomen (zijn woorden, niet de onze). De Huurdersbond heeft ons alleszins al gelijk gegeven dat ons contract en plaatsbeschrijving echt wel duidelijk maakt dat het volledig ons privé terras is.

Vandaag weer iemand gezien die via het andere appartement de schuifraam opent, en zich toegang verleent tot ons terras. Qua respect naar ons toe is er dus geen sprake. Ze doen blijkbaar gewoon verder waar ze zin in hebben.

Wordt vervolgd...

bosprocureur
Berichten: 6857

#23 , 26 aug 2020 15:55

huisvredebreuk ?

aka_thedrummer
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#24 , 26 aug 2020 17:09

Update:

Ik heb van de dienst vergunningen te horen gekregen dat de ramen allemaal vergund zijn. Wat er wel anders is dan onze kennis, is dat het terras niet vergund is op ons appartement, maar opgedeeld is in 2 stukken. Een kleine strook voor ons appartement, en een iets bredere strook van het andere appartement richting de gemeenschappelijke tuin.

Het terras is wel officieel volledig aan ons verhuurd, dus de verhuurder heeft destijds beslist om de 2 terrassen samen te voegen en als 1 groot terras aan te bieden bij dit appartement.

We zitten uiteraard nog steeds met het feit dat de raam nu op ons privéstuk uitkomt. Heeft er iemand een idee wat wij morgen in ons gesprek van de verhuurder kunnen eisen betreffende de raam? Want een stuk van ons terras afgeven zien we natuurlijk niet zitten.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#25 , 26 aug 2020 18:46

Verzoek hem om zijn terrassen conforme de toelating te maken, en eis een substantiële huurvermindering voor het kleinere terras.

Oude Belg
Berichten: 3192

#26 , 26 aug 2020 22:22

Plantenbakken zetten? Met rozenstruiken bv?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

aka_thedrummer
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#27 , 27 aug 2020 10:57

Verhuurder is hier geweest en heeft geëist dat er een schutting komt op ons terras zodat de toekomstige huurders van het andere appartement ook een stuk terras en toegang tot tuin hebben. Hij beweer dat zowieso het gehele terras nooit bij ons appartement behoorde. Toen ik vroeg of hij dat ook kan aantonen, zei hij dat hij dat dan via Een advocaat zou regelen. Het komt er op neer dat we hoe dan ook een stuk van het terras moeten afgeven. Als we hier niet mee akkoord gaan, neemt hij een advocaat onder de arm en gaat hij naar het vredegerecht en het moeilijk spelen. We weten dat wij nog steeds in ons recht zijn maar vrezen dat we niet tegen zo iemand op kunnen.
Wij zijn sowieso van plan te verhuizen als onze drie jaar ten einde loopt. Dat zou al over 5 maanden zijn. Is het de moeite om toch nog dwars te gaan liggen en naar de vrederechter te stappen?

Meeboo
Berichten: 1488

#28 , 27 aug 2020 11:18

Hoe staat dat precies gespecifieerd in jullie contract?
zijn er evt foto's bij de plaatsbeschrijving die het terras belichten?

bosprocureur
Berichten: 6857

#29 , 27 aug 2020 11:51

U kan eventueel zelf de eigenaar bij de vrederechter oproepen in verzoening... Contract is contract, ook als ze iets over het hoofd gezien hebben...

En wat die opzeg betreft, die is niet automatisch, u moet zelf de opzeg geven, en liefst tijdig. :)

LeenW
Berichten: 12839

#30 , 27 aug 2020 11:53

Verzamel alle bewijzen waaruit blijkt dat u recht hebt op heel het terras. Contract, plaatsbeschrijving etc. Dit lijkt mij een typische situatie waar bedrijf de kleine man bedreigt hoewel ze weten dat ze geen gelijk hebben.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”