Klimop aan gemene zijgevel

EenVraag123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Ja

Klimop aan gemene zijgevel

#1 , 04 aug 2020 17:46

Beste,

Wij hebben de volgende situatie:
Onze zijgevel staat genoteerd in de akte als 'gemene muur te paard'.
Onze buur zou dus, indertijd, moeten aanbouwen tegen deze gevel. Maar dit is niet gebeurd.
Voor ons is/was dit geen probleem, aangezien we nu een open bebouwing hebben.

Echter groeit er nu klimop langs deze muur. Wij hebben dit liever niet, aangezien die klimop blijft groeien, tenslotte tot aan pannen.
Tevens zorgt het lostrekken van die klimop schade aan de voegen.

Wij hebben in het verleden zelf al enkel malen die klimop verwijderd. Maar met de nodige problemen om hiervoor toelating te krijgen.
En het is ook niet de bedoeling dat wij op den duur het onderhoud van de tuin van onze gebuur gaan doen.

Kan ik de buur verplichten die klimop te verwijderen, en weigeren dat daar verder nog klimop mag langsgroeien?

Dank bij voorbaat....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 aug 2020 19:58

Wie heeft die klimop geplant?

EenVraag123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Ja

#3 , 05 aug 2020 11:22

Mijn buur.

Reclame

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 05 aug 2020 12:27

Als die muur niet gemeenschappelijk is, ttz zeggen als hij de helft niet heeft overgenomen (betaald) moet hij er af blijven. Het is niet omdat een muur pal op de scheidingslijn staat dat buurman hem zo maar mag gebruiken. Stuur hem een AS, en als hij niet reageert zal het VR worden.

EenVraag123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Ja

#5 , 05 aug 2020 15:00

En nu wordt het mssn wat ingewikkeld.
Dit vind ik terug in de verkoopakte. Dit is een beplaing die ik terugvind in de verkoopsakte van in de jaren 70:
Aldus zal de eigendom van de heer <gebuur> en de bij deze te verkopen eigendom scheiden met gemene muur en zal de eigenaar van de eigendom van de
heer <gebuur> tegen deze muur mogen aanbouwen zonder nog de gemeenzaamheid te moeten overnemen, hetgeen door de verkopers <2 eigenaars geleden> wordt aanvaard.
Volgens mij betekent dit niet dat de gebuur eigenaar is van de muur, enkel dat er mocht aangebouwd worden zonder deze over te nemen.

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 05 aug 2020 15:04

Neen omgekeerd. Hij mag de muur zonder meer "gebruiken". Hij is mede-eigenaar van die gemene muur door contractuele overeenkomst in die zin. tussen beide partijen.
Maar zijn klimop mag geen abnormale hinder of schade veroorzaken voor u.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

EenVraag123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Ja

#7 , 05 aug 2020 16:24

Bedankt alleszins voor de reactie...
Maar wat wordt gezien als abnormale hinder/schade?
Voegen die uitgetrokken worden eens de klimop verwijderd moet worden (wegens reikend aan de dakpannen) zie je natuurlijk maar later.
Ik las hier ergens dat klimop wordt beschouwd als 'haag' en dus 50cm van die muur moet blijven. Is dit correct?
Dus dat er eigenlijk nooit klimop mag aan de muur groeien.

Touwens, nog een andere complicatie:
Omdat mijn buur origineel verplicht was om aan te bouwen heeft hij zijn verkaveling in 2 laten delen, zodat hij een vrijstaande woning kon bouwen. Jaren later heeft hij dan beide stukken terug laten samenvoegen naar 1 verkaveling...
Blijft door deze actie mijn zijgevel een gemene muur? Of is die bepaling uit de verkoopakte dan vervallen?

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 05 aug 2020 16:38

De muur blijft gemeen.
Buur mag op zijn kant van de muur (die van hem is) aanbouwen of zoals in dit geval klimop tegen laten groeien.
De muur is de scheiding, niet de klimop; er is geen sprake van een haag.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 05 aug 2020 17:05


Voegen die uitgetrokken worden eens de klimop verwijderd moet worden (wegens reikend aan de dakpannen) ervallen?
Dat zijn zijn voegen. Moet jij u niets van aantrekken. Hij dient er wel voor te zorgen dat zijn klimop geen schade aan uw gebouw veroorzaakt

EenVraag123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Ja

#10 , 05 aug 2020 17:47

Die muur is wel mijn zijgevel, en dus mijn buitenmuur:
Opbouw muur is : buitengevel* (steen van 10) - spouw (5) - binnenmuur (10).
* buitengevel is dus waar de klimop aanhangt

Dus eventuele schade/vochtinsijpeling kan snel gevolgen hebben binnenin de woning.
En op wie moet die dan verhaalt worden?

Tot voor kort lag zijn composthoop tegen die zijgevel, waardoor er vochtplekken verschenen.
Na veel vijven en zessen heeft hij tenslote zijn composthoop een meter verplaatst.
Volgens hem was een composthoop niet vochtig (!?)

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 05 aug 2020 20:03

Volgens de tekst in uw akte is de muur volledig gemeenschappelijk. Als hij schade veroorzaakt aan uw helft van die muur, is hij verantwoordelijk. Maar de voegen zijn op zijn helft. Jij mag zelfs die klimop niet wegdoen, ook niet van uw pannen. Je mag het hem wel vragen, en als hij niet wil, kan de VR beslissen.

EenVraag123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Ja

#12 , 05 aug 2020 20:13

Ok, bedankt voor de info!
Maar als de klimop mijn dakpannen bereikt, dan zitten die op mijn eigendom.
En ik betwijfel of mijn gebuur 10m hoog gaat kruipen om die dan te verwijderen.
Maar dat zien we dan wel...

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 06 aug 2020 11:21

Het is zijn probleem hoe hij dat gaat verwijderen. Hij kan een ladder gebruiken, of een stelling, of kaboutertjes in huren. Dat is niet meer uw probleem. Verwittig hem wel bijtijds al je hinder verwacht. (best aangetekend)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”