Verhoogde tuin

JeeAare
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verhoogde tuin

#1 , 03 aug 2020 16:39

Ik woon in een rijwoning waarbij mijn tuin en die van de nieuwe nevenbuur, met een 2 meter hoge afsluiting, wordt gescheiden. Die destijds 35 jaar geleden door mij werd bekostigd.
De aarde die bij de renovatie werd gewonnen door het graven van fonderingen achteraan het pand van de nevenbuur , is zijn de tuin naast de 2 meter hoge afsluiting 45 cm verhoogd aangevuld.
Hierdoor ontstaat dat er moeiteloos vanuit zijn tuin over de afsluiting in onze tuin wordt gekeken, alsook tot in onze veranda, keuken en eetkamer.
Wij voelen ons daardoor bekeken en wordt onze privacy geschonden.
Gezien de eigenaar zelf moeilijk is te bereiken is had ik eerder zijn broer er al over aangesproken maar zonder gevolg.
Vooraleer ik schriftelijk de eigenaar persoonlijk op de hoogte breng wil ik er dan ook eerst er kennis van nemen wat juridisch mogelijk is

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JeeAare
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 aug 2020 12:02

Ik woon in een rijwoning waarbij mijn tuin en mijn nieuwe gebuur en eigenaar heeft met de grond, gewonnen uit nieuwe funderingen het maaiveld in zijn tuin met 45 cm verhoogd.
Hierdoor kan hij moeiteloos van over de afsluiting tot in onze eetkamer, veranda en keuken binnen gluren en wordt hiermee onze privacy geschonden.
Ik heb hem daarover al aangesproken maar zonder gevolg.
Wat verteld de wet hierover, en wat kan er worden aagedaan?

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 11 aug 2020 17:13

Als er in de bouwvergunning een reliëfwijziging ten opzichte van de vroegere toestand is toegelaten, kan je zonder problemen je terrein aanhogen. Wanneer dit niet in jullie bouwvergunning is opgenomen, ga je best even op de technische dienst van je gemeente langs met de vraag of je je perceel mag ophogen. Zij kunnen je zeggen of je mag ophogen en of er alsnog een vergunning voor nodig is.
Voor iedere aanmerkelijke wijziging in de aard of de functie van het terrein is een vergunning nodig Informeer bij de gemeente of die aanmerkelijke verhoging toegelaten is. Uiteraard is hij ook verplicht ervoor te zorgen dat zijn regenwater niet op uw terrein komt.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”