probleem omheining buren

Kelk
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

probleem omheining buren

#1 , 16 jul 2020 21:54

Hallo,

Ik zit met een bepaald probleem met mijn buur en zou graag mijn mogelijke opties weten.

Ik heb mijn tuin opgehoogd om gelijk te komen met mijn terras. Hiervoor zijn er boordstenen geplaatst om het gras te omringen. De boordstenen zijn vastgelegd met chape.

Aan de rechtkant van mijn tuin staat een omheining, waarvan de palen naar mijn kant zijn gericht en aan de andere kant (buur) horizontale planken zijn bevestigd. De boordstenen staan een paar cm van deze palen verwijderd.

Nu is mijn vloerder iets te vrijgevig geweest met de chape en was er een deel van de chape op de eigendom van de buren beland. Deze zijn we dan ook gaan opkuisen. De buur beweert echter ook dat de gehele omheining op hun grond staat. Er bevindt zich momenteel nog chape tussen de palen van de omheining, maar wel nog voor de horizontale planken langs hun kant.
Nu eisen ze echter dat we heel de chape weghalen die tussen de palen van de omheining ligt en dat ze het desnoods zelf wegkappen. Overleg met mijn vloerder heeft geleid tot de conclusie dat we zeker 5 cm hoog de chape moeten laten om er voor te zorgen dat de boordstenen niet wegzakken. Dit is voor hun niet voldoende en ze willen dat deze volledig weg is zodanig ze er "planten kunnen planten".

Hier alvast een foto om een beter beeld te krijgen van de situatie: https://ibb.co/gwTYyyj

Het idee om plantjes te willen plaatsen achter de omheining is absurd, aangezien deze niet zichtbaar zijn voor hun...

Verder maakt ze ook gewaar dat haar vijver gaat beschadigd worden, die op 20cm van haar perceelgrens ligt. Uit onderzoek heb ik ook al ontdekt dat dit zonder vergunning zelfs niet mag en ik ben praktisch zeker dat ze geen vergunning heeft.

Ze dreigen dus om zelf de chape weg te kappen, en indien alles omver valt dat ik dan maar zal moeten opdraaien voor de kosten.

Nu is mijn vraag eigenlijk wat de mogelijkheden hier zijn...
Mag zij die chape zomaar zelf wegkappen met gevaar voor instorting van mijn boordstenen?
Kan ik terug "dreigen" in verband met de vijver en dergelijke? Ik wil namelijk al dat gedoe vermijden.
Als dit verder gaat leiden (bv vredegerecht), dan heeft ze toch geen been voor op te staan?

Of zijn er nog andere tips?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22296
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 jul 2020 08:49

Waar ligt op de door u geposte foto, juist de scheidingslijn? Is dat de betonnen boordsteen, in het midden van de palen of tegen de platen?

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 17 jul 2020 08:53



Ik heb mijn tuin opgehoogd om gelijk te komen met mijn terras. Hiervoor zijn er boordstenen geplaatst om het gras te omringen. De boordstenen zijn vastgelegd met chape.
Wat staat er juist in uw bouwvergunning?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Lanox
Berichten: 3526
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jul 2020 09:23

Waar ligt de scheiding en van wie is de omheining?

Kelk
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jul 2020 15:32

Waar ligt op de door u geposte foto, juist de scheidingslijn? Is dat de betonnen boordsteen, in het midden van de palen of tegen de platen?
Zij beweert dat de scheidingslijn ligt waar de houten palen beginnen. Dus de houten palen liggen op de grens langs hun kant (althans dat is wat ze zeggen).

De boordstenen liggen hoe dan ook op mijn perceel.

Kelk
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jul 2020 15:32



Ik heb mijn tuin opgehoogd om gelijk te komen met mijn terras. Hiervoor zijn er boordstenen geplaatst om het gras te omringen. De boordstenen zijn vastgelegd met chape.
Wat staat er juist in uw bouwvergunning?
Er is geen bouwvergunning. Moet dit om boordstenen te plaatsen?

Kelk
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jul 2020 15:34

Waar ligt de scheiding en van wie is de omheining?
De omheining (inclusief palen) zou volgens hun volledig op de rand van hun perceel liggen. Omheining is van hun (was er al toen ik hier kwam wonen)

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 17 jul 2020 16:38



Ik heb mijn tuin opgehoogd om gelijk te komen met mijn terras. Hiervoor zijn er boordstenen geplaatst om het gras te omringen. De boordstenen zijn vastgelegd met chape.
Wat staat er juist in uw bouwvergunning?
Er is geen bouwvergunning. Moet dit om boordstenen te plaatsen?
Voor de boordstenen niet, voor het ophogen van uw tuin wel.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22296
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 17 jul 2020 19:58

Enkel als het meer dan 40 cm is.

lukasi
Berichten: 1155

#10 , 17 jul 2020 20:10

Vergunning dient aangevraagd te worden voor :
Een reliëfwijziging meer dan 50 cm
Ook als het perceel zich bevind in ruimtelijk kwetsbaar of erosiegevoelig of overstromingsgevoelig gebied.
Of als er wijziging is in de aard of functie van het terrein bos ==> tuin, akkerland naar bos, ...
Als er meer dan 30 kuub wordt afgevoerd OF aangevoerd.
Bij dempen van grachten en of waterlopen
Als de natuurlijke waterafloop tussen percelen wordt gewijzigd.

Andere vergunninen zoals stedebouw - , ruimtelijke uitvoeringsplannen en bijzondere plannen van aanleg of verkavelingsvergunningen kunnen extra beperkingen of regels opleggen.

Kelk
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 jul 2020 21:15

Het was minder dan 40cm en maar 12-15 kuub, dus kan ik afleiden uit bovenstaande dat een vergunning inderdaad niet nodig was. :D

Iemand een idee of tups van wat ik kan doen aan het probleem?

Thomas Morus
Berichten: 5941
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 17 jul 2020 21:42

Niets doen en afwachten.
Lijkt me een storm in een glas water.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Lanox
Berichten: 3526
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 jul 2020 00:21

Waar ligt de scheiding en van wie is de omheining?
De omheining (inclusief palen) zou volgens hun volledig op de rand van hun perceel liggen. Omheining is van hun (was er al toen ik hier kwam wonen)
Als dat klopt dan is hun vraag, hoe onnozel dat in uw ogen ook mag zijn, terecht. De chape ligt op hun eigendom.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”