Schriftelijke overeenkomst betreffende bomen op de scheidingslijn

BretPitt
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Schriftelijke overeenkomst betreffende bomen op de scheidingslijn

#1 , 13 jul 2020 16:52

Mijn broer wilde enige tijd geleden bomen planten op de scheidingslijn van een eigendom die hij heeft aangeschaft als vakantiewoning. Hij sprak toen met de bejaarde buurman en die gaf aan daar geen enkel probleem mee te hebben. Mijn broer vroeg deze man of hij dit ook schriftelijk wilde bevestigen en ook daar zou de man geen probleem mee hebben.

Dat is al meer dan een jaar geleden, deze afspraak is nog steeds niet op papier gezet en ondertussen staan die bomen daar. Vermoedelijk is er niets veranderd aan de houding van de man. Mijn broer wilt echter opschieten met deze schriftelijke overeenkomst. Omwille van de hoge leeftijd van de buurman vreest mijn broer namelijk dat deze niet zo gek lang meer te leven heeft. Daarom wil mijn broer snel de schriftelijke instemming van deze man bekomen om zo de plaatsing van die bomen veilig te stellen, ook wanneer de buurman zou komen te overlijden en diens eigendom overgaan op nieuwe eigenaars (die mogelijks wél een probleem met die bomen zouden kunnen hebben).

Wat ik me afvraag is het volgende: zouden deze hypothetische nieuwe eigenaars gebonden zijn door de schriftelijke overeenkomst gesloten tussen mijn broer en de vorige eigenaar? Wanneer niet? Wanneer wel?

Alvast bedankt voor uw inzichten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 jul 2020 17:52

En waarom neemt uw broer niet zelf het initiatief van de brief? Hij heeft het wel genome voor het platen van die bomen, dan mag hij toch ook het doossier ook zelf in orde brengen. Waarom zou die oude man dat moeten doen?

BretPitt
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jul 2020 18:48

Excuseer voor de onduidelijkheid, de oude man moet helemaal niets doen. Het feit dat het nog niet gebeurd is, is volledig aan mijn broer te wijten.

Dat is dus niet het probleem. Het gaat louter over de bindende kracht van zo’n overeenkomst in geval van nieuwe eigenaars.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 13 jul 2020 19:56

Als dat document geregistreerd wordt is het tegenstelbaar aan derden. Beter is het nog dat een notaris dat opmaakt in een akte

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jul 2020 09:30

het betreft een overeenkomst tussen "bejaarde buurman" en "broer". Ik denk toch niet dat die automatisch overgaat naar "spliksplinternieuwe buurman". Dan zou het al in de verkoopakte moeten opgenomen zijn...

BretPitt
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 jul 2020 10:24

het betreft een overeenkomst tussen "bejaarde buurman" en "broer". Ik denk toch niet dat die automatisch overgaat naar "spliksplinternieuwe buurman". Dan zou het al in de verkoopakte moeten opgenomen zijn...
Hier vreesde ik al voor.

BretPitt
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 jul 2020 11:08

Maar wanneer dit onderling akkoord door een notaris in een notariële akte zou worden vastgelegd als een toelating om op de eigendom van mijn broer de bomen in kwestie te hebben ten opzichte van het aangrenzend perceel, wordt er dan geen 'erfdienstbaarheid' gevestigd? Die dan ten eeuwigen dage zou blijven bestaan? Dan gaat het toch niet meer om een persoonlijke verbintenis maar om een zakelijk recht (die dus ook zal gelden ten aanzien van derden)?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 14 jul 2020 12:23

Men kan op een erfdienstbaarheid een einde zetten, bv als de bomen ooit gekapt worden, of kapot gaan. En in onderling overleg kan alles.

jef007
Berichten: 1679

#9 , 14 jul 2020 16:25

zijdelingse vraag vermits ik niets van deze materie ken :

kunnen 2 personen een akkoord maken betreffende een overtreding ??( bomen OP de scheidingslijn)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”