privacy vs bouwovertreding

BertDeBouwer
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

privacy vs bouwovertreding

#1 , 13 jul 2020 11:32

Beste,

Ik ga binnenkort bouwen op een perceel waar momenteel een oude, af te breken woning op staat. Mijn perceel is een perceel voor een open bebouwing, de woning van mijn nieuwe buren staat echter tot tegen de grens van het perceel. Dit is vermoedelijk historisch zo gegroeid, dit is op zich geen probleem, maar ze beschikken echter ook over een dakterras. Momenteel wordt dit terras afgeschermd door de bestaande gebouwen op ons perceel. Dit is een oude, bouwvallige stal. Deze stal zouden wij willen afbreken, op de plaats van deze stal kunnen/mogen wij niet opnieuw bouwen. Nu zouden de buren van op dat terras recht binnen kijken in onze living en ons terras.
Ik denk dat het duidelijk is dat dat terras eigenlijk een bouwovertreding is. Ik heb echter ook een sterk vermoeden dat deze bouwovertreding al verjaard is. Ik ken momenteel de verjaringstermijn niet en ook niet de bouwdatum. Ik heb al eens voorzichtig gepolst bij mijn nieuwe buren en ze lijken het "probleem" niet te zien of het probleem bij mij te leggen. Ik wil uiteraard niet direct ruzie met mijn nieuwe buren, maar zou wel graag mijn rechten en plichten kennen in deze.
Ik wil de buren hun terras niet laten afbreken, maar zou het toch wel aangenaam vinden moesten ze bv hoge schermen plaatsen naast hun dakterras.
Moest de bouwovertreding effectief verjaard zijn, heb ik dan wettelijk gezien nog enige rechten met betrekking tot privacy?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12957

#2 , 13 jul 2020 11:46

Ik heb het toch wat moeilijk met die redenering, u bent degene die iets afbreekt waardoor uw privacy verdwijnt, en dan wilt u dat de buren zich daaraan aanpassen?

BertDeBouwer
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jul 2020 12:10

Ik begrijp best dat het vreemd overkomt. Ik kan het echter ook omgekeerd formuleren (even heel bot): De buren zijn al jarenlang weg gekomen met een gemaakte overtreding, die toevallig door hun toenmalige buren werd opgelost. Ik kies er voor om dat niet langer voor hun op te lossen.

Ik zal uiteraard proberen om een propere oplossing uit te werken met de buren, maar aangezien het hier een juridisch forum is zou ik me graag beperken tot het juridisch kader.

Ga er voor dit topic maar van uit dat zowel ik als de buren ontzettende klootzakken zijn en geen duimbreed willen toegeven. :wink:

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6888

#4 , 13 jul 2020 13:15

Dat laatste zou ik nooit durven denken...

Eens uw licht opsteken bij de gemeente kan m.i. nooit kwaad; dan weet u wat mag en wat niet mag. En tegelijk weten zijzelf of er initiatief van hen verwacht wordt.

Maar ik zou toch voorzichtig zijn; wie wil nu vanaf het begin een burenruzie ?

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 13 jul 2020 16:01

Wie heeft gezegd dat de buren een bouwovertreding hebben gemaakt door pal op de scheiding te bouwen? Of heb je dat van horen zeggen? Ga dat eerst een na op de bouwdienst van de gemeente. Mogelijks zijn de plaatselijke bouwvoorschriften, in de loop der jaren, veranderd. Hoe oud is de buren hun woning?

BertDeBouwer
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jul 2020 23:02

Ik beweer toch niet dat het bouwen op de scheiding een overtreding is? Een dakterras tot op de scheidingslijn is dat mijn inziens wel.
Hoe oud de woning is weet ik niet. Ik ga er van uit dat de overtreding verjaard is (30jaar?), als dat tenminste kan met dit type overtreding.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”