Overlast door paardeweide

Geena093
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Overlast door paardeweide

#1 , 12 jul 2020 15:57

Achter onze tuin ligt een stuk landbouwgrond. Heden is de grond verhuurd en een paardewei van gemaakt.
Nu komen de huurders dagelijks langs met vreemde mensen, mensen die paard rijden, vrienden,...(recreatie) langs onze tuin. Hierdoor hebben wij totaal geen privacy meer in onze eigen tuin.
Kan dit allemaal zomaar ?
Zij storen zich nergens aan. :cry:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5904
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 12 jul 2020 16:03

Zolang ze uw eigendom niet betreden is er geen enkele overtreding.
Men kan niet verbieden dat men langs uw woning en tuin passeert, zolang dat niet "via" is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 12 jul 2020 16:16

Als je meer privacy wil, ga dan in de stad wonen. Daar bekijken zelfs uw buren u niet.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38479

#4 , 12 jul 2020 16:20

Dat 'via' is dat langs de openbare weg of via uw eigendom?
Landbouwgrond omgevormd naar recreatie ga eens praten met gemeente.

Geena093
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jul 2020 16:38

Er worden ook paarden van andere eigenaars opgevangen, waardoor deze eigenaars ook ter plaatse komen. Meerdere mensen komen paard rijden, dus volgens ons valt dat onder recreatie of vergissen we ons ?
Zij hebben rond de ganse weide een strook gemaakt, waar de paarden kunnen galopperen en dus ook kan paard gereden worden. Bepaalde mensen blijven hier gewoon staan om te gluren. Tof kan je dit niet noemen.

Thomas Morus
Berichten: 5904
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 12 jul 2020 16:52

Als dat privé is als hobby zie ik toch geen probleem. Paarden mogen op landbouwgrond gehouden worden.
zie ook: https://paarden.vlaanderen/nl/nieuws/Gr ... wsjUHjgrMw
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Geena093
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jul 2020 16:59

Wij hebben geen probleem met de paarden, maar wel dat zij onze privacy niet respecteren.
Wat als ik in mijn blootje in mijn tuin loop en er kinderen te paard passeren ?

Thomas Morus
Berichten: 5904
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 12 jul 2020 17:59

"Wat als ik in mijn blootje in mijn tuin loop en er kinderen te paard passeren ?"
Dan riskeer je een boete/veroordeling wegens zedendelict met minderjarigen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

denlowie
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 jul 2020 18:11

Daar kan je nu niks tegen doen, paarden weiden is iets voor op den buiten en niet in het stad, waar je ook woont er is wel altijd iets, dus gewoon aanvaarden en een schutsel maken aan je achterkant zodat je geen last heeft .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 jul 2020 20:50

Ik ken iemand : er staat een paard in e gang o o een paard in de gang bij buurvrouw Jansen.
Geena staan er hengsten bij, want in uw bl..... zou voor overlast kunnen zorgen.

CityBird
Berichten: 790

#11 , 13 jul 2020 09:31

Grond van het probleem is dat vanwege de Belgische ruimtelijke orde of beter wanorde landelijke gebieden het karakter hebben gekregen van woonwijken. En dan krijg je natuurlijk dergelijke situaties.

Geena093
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 jul 2020 19:53

Voor alle duidelijkheid ik mag wel degelijk in mijn achtertuin in mijn lootje lopen, want dit geeft uit op natuurgebied ! Het zijn de bezoekers die er maar moeten mee leren leven. Mijn tuin geeft niet uit op de openbare weg. Ik hou van de natuur en de dieren, maar niet nieuwsgierige mensen!!

Franciscus
Berichten: 38479

#13 , 13 jul 2020 21:41

Uiteraard mag u dat maar volgens de wetgeving zal dat vallen onder openbare zedenschennis van het ogenblik dat dat door 'onschuldige' derden wordt gezien.
Ga na wat volgens de gemeente op die grond mag gedaan worden.

KJ86
Berichten: 2645

#14 , 13 jul 2020 22:35

Ik verschiet er van dat u ruimdenkend en bekrompen tegelijkertijd kan zijn. Ik zou toch ook eens wat onderzoek verrichten naar BPS als ik u was.

Marcus Aurelius
Berichten: 3782
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 jul 2020 10:46

Jureca.be, het lijkt me opportuun dat dit topic hier wordt afgesloten. Wat relevant is werd geantwoord en dit is geen medisch, maar een juridisch forum. Laat de medische diagnoses over aan experten op dit vlak en die zal je niet op dit forum terugvinden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”