dispuut ondergrondse huurgarage

EaglePhoenix
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

dispuut ondergrondse huurgarage

#1 , 09 jul 2020 09:44

Beste,

Momenteel huur ik sinds iets meer dan een jaar een appartement met bijhorende ondergrondse garagebox.

Deze garageboxen zijn echter bijzonder op "maat" (lees: zo klein als wettelijk mogelijk), met als gevolg dat geen enkele degelijke sedan/break in de garage past EN de poort gesloten kan worden. Laat staan als er dan nog eens een trekhaak of fietsrek op staat geinstalleerd.

Dientengevolge staan er heel wat voertuigen zo'n 50-80cm uit hun garage.
Nu is dit op zich (voor mij) geen probleem.

"Boven" zijn er eveneens vaste parkeerplaatsen voorzien, echter per nummerplaat dus hier kan geen enkele andere wagen staan. Ik huur geen bovengrondse parkeerplaats (geen parkeerplaatsen meer vrij), afgesloten met een hefboom. Vóór de hefboom zijn er nog zo'n 5tal parkeerplaatsen voor bezoekers (en dit voor 80 appartementen! => dus altijd bezet!). Waarvan 1 enkel voor kleine wagens want anders is de doorgang geblokkeerd (vraag me eigenlijk af of dit wettelijk is voor de brandweer .. maar soit).

Op straat is parkeren/stilstaan verboden en de dichtsbijzijnde parkeerplaats is een parallelle kustbaan geblokkeerd door bomen. Overdag hier parkeren is geen probleem maar 's nachts is dit een plaats waar vaak ingebroken wordt in voertuigen gezien weinig tot geen sociale controle.

Ik bezit tevens een motorfiets, deze past niet in m'n garage, of, als ik deze in de garage plaats steekt mijn auto ook zo'n 80cm uit m'n garage (anders kan ik niet uitstappen).
Wat ik nu doe is de auto helemaal achteruit tegen de garagemuur duwen en dan de motorfiets vlak voor mijn auto plaatsen. Zo'n 50-80cm uit m'n garage.
Dit heb ik het voorbije jaar gedaan zonder problemen.

Echter is er sinds kort een bewoner die hier problemen van maakt, specifiek gericht op het motorvoertuig want dat de andere wagens 'uit steken' lijkt geen probleem te zijn.
Dagelijks kleeft er een blaadje aan mijn motorfiets dat "dit is geen parkeerplaats, dit is eigendom van de medebewoners, getekend: de medebewoners".
Geprint, niet geschreven. Ik heb dus geen idee wie het is.

Voor alle duidelijkheid belemmerd het uitsteken van de voertuigen niemand in het uit of inrijden van hun garageboxen.

Wat zijn mijn opties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 09 jul 2020 10:35

Pragmatisch: zorgen dat het bij u ook uw auto is en niet uw motorfiets die uitsteekt. Dat maakt het wat moeilijker om u specifiek te viseren.
"sowieso" schrijf je zo.

EaglePhoenix
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jul 2020 11:11

Pragmatisch: zorgen dat het bij u ook uw auto is en niet uw motorfiets die uitsteekt. Dat maakt het wat moeilijker om u specifiek te viseren.
Bedankt voor de reactie.

Enige bekommernis hiermee is dat ik bijna dagelijks met de motor naar het werk rij. Dus deze staat er in sé enkel vóór 8u 's morgens en na 20.30u 's avonds. Enkel 's nachts dus.
Als ik deze in de garage plaats (moet nog proberen of dit überhaupt lukt met de nieuwe motor) dien ik dus telkens de auto uit te rijden (ganse garagecomplex blokkeren), motor uitrijden (andere garage blokkeren) en auto terug plaatsen. Dit minimum 2x per dag op dagdagelijkse interval.

Andere optie zou zijn de auto "permanent" op een bezoekersplaats parkeren (motor in garage, diefstalgevoelig); dit is volledig "in m'n recht", maar ik dacht hier toch veel meer bewoners mee te hinderen gezien er al zo bijster weinig plaats beschikbaar is.

Jammer dat het zo moet, want meer dan 80% van de appartementen zijn 2e bewoners en het probleem stelt zich dus enkel als die 1e persoon toevallig eens naar zee komt in zijn/haar verlof.

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 09 jul 2020 11:59

niet veel van aantrekken

verzuurde buurman die niks kan verdragen

straffer nog, het aanbrengen van een kleefbriefje kan als "vandalisme" worden aanzien en is in theorie strafbaar.

dat hij in naam spreekt van alle buren in het appartement is dan ook twijfelachtig

EaglePhoenix
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jul 2020 13:16

niet veel van aantrekken

verzuurde buurman die niks kan verdragen

straffer nog, het aanbrengen van een kleefbriefje kan als "vandalisme" worden aanzien en is in theorie strafbaar.

dat hij in naam spreekt van alle buren in het appartement is dan ook twijfelachtig
Dankje! Lijkt me inderdaad om pure verzuring te gaan en niet zozeer vanwege eventuele hinder.
Mocht er enige hinder zijn, dan ben ik meer dan bereidwillig tot een overeenkomst te komen of deze hinder tot het minimum te beperken.

Verder ben ik er van overtuigd dat het hier om maar 1 individu (/gezin) betreft, en dat de rest van de bewoners hier geen enkel probleem mee heeft. Rekening houdend dat dit al meer dan 1 jaar zo wordt gestald, zonder voorgaande opmerkingen.

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 09 jul 2020 13:26

gewoon negeren. staat er eigenlijk in de basisakte iets van parkeren in garages?

EaglePhoenix
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jul 2020 13:51

gewoon negeren. staat er eigenlijk in de basisakte iets van parkeren in garages?
Helemaal niets voor zover ik weet (zal nog eens nalezen), enkel dat de huur van 1 ondergrondse garage is inbegrepen.

Verder is de plaatsing van de slagboom boven, en het gelimiteerde aantal parkeervakken voor 'bezoekers' achteraf gedaan (enkele blokken waren nog in opbouw op moment van huurovereenkomst). Deze bezoekersplaatsen worden trouwens 95% van de tijd ingenomen door eigenaren met een 2e of 3e voertuig, niet zozeer voor bezoekers eigenlijk.

Ik huur rechtstreeks van de bouwheer als vaste verblijfplaats. Er zijn maar een beperkt aantal 'huurappartement', al de rest werd verkocht waarvan het gross dan dus 2e verblijvers zijn.

Ziet echt het grote verschil wanneer er mooi weer voorspeld werd, het verlengd weekend is of er een vakantieperiode is. Dan staat alles volzet, de overige tijd van het jaar staat de parking zo goed als leeg.. Al is het moeilijk voorspellen wanneer die ene persoon nu wel of geen verlof zal nemen aan de kust.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 09 jul 2020 16:39

En wat doet / zegt de syndicus in deze? Het is niet uw fout dat de bouwheer de boxen veel te klein heeft gemaakt. Laat in ieder geval dit probleem op de AV zetten, alhoewel er niets aan te doen is.

EaglePhoenix
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 jul 2020 17:01

En wat doet / zegt de syndicus in deze? Het is niet uw fout dat de bouwheer de boxen veel te klein heeft gemaakt. Laat in ieder geval dit probleem op de AV zetten, alhoewel er niets aan te doen is.
Heb het nog niet willen aankaarten bij de Syndicus; als motorrijder wordt je al vaker bevooroordeeld berecht, fietsen op een voetpad geen probleem, een motor die exact dezelfde plaats inneemt en voor geen extra hinder zorgt => plots wel een probleem, ondanks dat het wettelijk mag.
Auto's die uitsteken => geen probleem; motorfiets die dezelfde hoeveelheid 'uit steekt' => plots wel een probleem

Nu, zal even een dashcam in de wagen plaatsen voor een paar uur, eens zien wat de beelden weergeven.
Syndicus is m'n "last resort", ben nochtans geen persoon die snel over een ander zal gaan klagen - maar van mijn gerief moeten ze toch blijven :)

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 09 jul 2020 21:59

De beelden van die dashcam, wat denkt u daar te kunnen/mogen mee aanvangen ?


father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 jul 2020 20:57

#11
Wat is de waarde van de deontologie van BIV syndici ??
Mooi ingekleed ter bescherming/vangnet van hun leden; maar controle en toepassing in de realiteit ??
En hier klets ik zeker niet uit den nek.
En indien men de overtredingen aangeeft; opvolging beteugeling door BIV ??

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 10 jul 2020 23:15

U plaats iets wat er niet mag staan in of beter op een gemeenschappelijk deel van het gebouw en dat kan / mag niet zonder toestemming van tenminste de AV of basisakte.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”