vocht in muur garage buren

anske7
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

vocht in muur garage buren

#1 , 08 jul 2020 21:49

Beste,

We kochten 3 jaar geleden een woonst van in de jaren 70. Bij navraag bij de verkoop bleek dat de garage op het perceel niet vergund was, maar volgens een architect die navraag deed bij de gemeente, kon niet gevraagd worden dat deze afgebroken zou worden omdat deze er al lang staat (waarschijnlijk van bij de bouw van het huis).

Ongeveer een jaar na onze aankoop, werd er door een aannemer een huis gebouwd op het perceel naast ons, met tegen onze garage, een garage voor de buren. Onze garage heeft een afhellend dak waarbij de dakgoot (al jaren), over de perceelgrens hing. De aannemer bouwde vlak tegen deze dakgoot een garage met plat dak.

Het huis werd verkocht, en enkele maanden later werden we aangesproken over een natte muur in hun garage. Enkele dagen later kregen we een bericht in de bus: 'DRINGEND Actie, aangaande dakgoot'.
Mijn vriend trachtte de dakgoot wat aan te passen zodat het water beter kon doorstromen, maar doordat het er vlak tegen werd gebouwd, is dit momenteel erg moeilijk om nog te doen. Dit hielp dus weinig.

Zijn wij verantwoordelijk voor de overlast? We trachten zelf al in hun naam contact te hebben met de aannemer, maar deze doet niets (en het lijkt ook aan hen te zijn om hier stappen in te zetten? ). Ze verwachten duidelijk van ons actie hier rond, terwijl we niet zeker zijn waar onze verantwoordelijkheid hierin ligt. Tevens is de manier waarop ze het willen verkrijgen absoluut niet constructief.

Wat is onze verantwoordelijkheid?

vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 08 jul 2020 21:59

Dakgoten horen niet te hangen boven de grond van de buren. Vorige eigenaar is hier zwaar in de fout gegaan. Dit is ook geen verbrgen gebrek dat je op de verkopers kan verhalen daar je t kon zien.

Best structureel actie nemen en uw dak vernieuwen met afhelling naar uw kant en opkant op de perceelsgrens. Als t dak al oud is zou j t hoedanook binnen afzienbare tijd moeten vervangen.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 09 jul 2020 09:05

De dakgoot aan uw garage ligt waar ze wettelijk nite mag liggen, net zoals de garage zelf. Wat denk je nu zelf wie hier in fout is?
Je zal ze moeten aanpassen, met alle mogelijke moeilijkheden van dien.

Reclame

anske7
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jul 2020 13:29

Zoals reeds gezegd, zou er door de gemeente reeds aangehaald zijn dat de garage er dus wel mag staan omdat ze er meer dan 30 jaar staat! De dakgoot is er bijna niet meer tussenuit te halen, doordat de aannemer er vlak tegen bouwde... maar indien nodig straks weg, met meer gevolgen voor de buren. Ik had hier graag juridisch advies in gehad?

anske7
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jul 2020 13:30

het is trouwens een punt dag, dus het advies dat hier boven gegeven wordt, is geen optie. vriendelijke groeten

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 09 jul 2020 13:54

Strafrechtelijk is het verjaard wat de gemeente betreft. Maar het bouwmisdrijf blijft onverminderd voorbestaan. De buren kunnen met succes een burgerlijke procedure inleiden.
Treurig dat u zo boertig reageert op welwillende gratis hulp van forumleden. In de plaats van uw buren zou ik dus weten wat me te doen staat.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

anske7
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jul 2020 14:47

ik had hier graag een foto toegevoegd.... onder de dakgoot staat dus de muur van de buren en hun dak begint pas naast de dakgoot. Dit wil dus zeggen dat zelfs als we onze garage met dakgoot helemaal zouden afbreken.... ze een stukje garage hebben zonder dak. Als de aannemer hier samen met ons rond nagedacht had, hadden we dit natuurlijk op een goede manier samen kunnen oplossen, maar dit is dus niet gebeurd.

anske7
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 jul 2020 14:53

Excuses als het overkomt als ik boertig reageer, maar ik heb vooral het gevoel dat er niet begrepen wordt waarover het gaat. En mogelijk heb ik het in eerste instantie te weinig uitgelegd. Maar de dakgoot werd dus in hun constructie opgenomen (als dit de beste manier van omschrijven is). Als de buren zouden vinden dat ze dit dienen te doen, moeten ze dat zeker doen, al ben ik er niet van overtuigd dat dit hen zal helpen in deze zaak door de merkwaardige tegenbouw.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 09 jul 2020 16:52

Als uw goot begint te lekken, en die dag komt ooit, zal het de buurman zijn die u aanklaagt. Je zal die goot toch eens een dag moeten weghalen en anders uitwerken, of je dat nu graag hebt of niet.
Waarom kom je niet met buurman overeen om de afwatering van uw dat te laten afwateren op zijn plat dak. dat lijkt me de goedkoopste oplossing. Gewoon een lap roofing onder uw pannen steken , of een stuk zink, en afwateren naar de buur.
Als het fout loopt en er volgt een gerechtelijke procedure, zou het wel eens kunnen dat je uw dak zal moet aanpassen, en de goot helemaal verwijderen met alle gevolgen voor de aanpassing van uw dak en de afwatering.
Ik zou u deze raad niet mogen geven, gezien je mijn eerste antwoord boertig vond.
Neem een architekt on de de arm ipv hier wild in het rond te slaan op iedereen die uw wil raad geven.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”