Syndicus/Deel RME spelen onder 1 hoedje

Lucasvi
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Syndicus/Deel RME spelen onder 1 hoedje

#1 , 08 jul 2020 07:43

Hey,

Onze syndicus geeft privileges aan 3 leden van de 5 binnen de RME. Ze mogen plots alles beslissen en wanen zich een verlicht despoot. Elke controle op de syndicus laten ze vallen. Alle vragen van de andere 2 RME leden worden afgeblokt, communicatie gebeurt nog enkel met de 3 leden en de syndicus. Verslag van de vergadering wordt eenzijdig geschreven om de 2 andere leden zwart te maken als ze de syndicus willen controleren. Kunnen de leden van de RME of syndicus hierop worden aangesproken? wat is hun aansprakelijkheid? Hoe kan een correcte werking worden afgedwongen? We leven nu in een dictatuur

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 08 jul 2020 11:09

Ze niet herbenoemen tijdens volgende AV. Zo simpel als een klontje.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jul 2020 11:32

#2 Situatie mij zeer herkenbaar.
Uw reactie klopt maar in de praktijk loopt het wel anders.
Gewoonlijk spelen die leden onder één hoedje met de syndicus; en met de nodige bedrieglijke info, desnoods dreigingen ... worden zij niet weggestemd. Bovendien zijn er gewoonlijk geen vervangers.
De wet en de uitvoering op de werkvloer is heel wat anders.

Natuurlijk krijgt men de beheerders die men gekozen heeft. Maar in de realiteit spelen andere indicatoren in het spel : spijtig genoeg. Er tegen in gaan kost geld : procedures, advocaten, rechtbank.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 08 jul 2020 11:38

Geen kwijting verlenen tijdens AV kan wonderen doen!
Als de ME zich laten doen dan is dat zo en ervaart men de nadelen van in een gedwongen eigendom te zijn gestapt.
.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jul 2020 12:06

Geen kwijting verlenen tijdens AV kan wonderen doen!
Als de ME zich laten doen dan is dat zo en ervaart men de nadelen van in een gedwongen eigendom te zijn gestapt.
.
Ben ik volledig mee eens.
Uit ondervinding weet ik dat er dikwijls andere zaken zijn die spelen. Zoals een VME met meestal oudere eigenaars.
Het systeem : men kent ons en ons kent men.
Als men een eerlijke en deontologische syndicus heeft, voorkomt heel veel problemen en vormt een goede samenleving.
Maar zelfs de zo gekende BIV deontologie in de praktijk ?? Veel syndici ( gewoonlijk de kleinere ) werken met hun eigen gereide regels.
De kracht van een syndicus schuilt in de onenigheid tussen de mede-eigenaars.

Sirkii
Berichten: 5410

#6 , 08 jul 2020 17:56

Kan TS iets concreter zijn over wat er wringt?

RME heeft geen beslissingsvergoeding (tenzij op gemandateerde actiepunten) doch werkt normaliter goed samen met de syndicus in de voorbereiding van agendapunten etc. Zit zelf in een RME en zo doen wij het. Dit laat efficiënte VME s toe (waar op alle vragen ingegaan wordt) Syndicus is wel een zeer correct handelende syndicus. De rekeningen worden gecontroleerd door de commissaris (die ook deel uitmaakt van de RME.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 08 jul 2020 18:26

Inderdaad. Het laatste woord is aan de AV, dus aan alle mede-eigenaars samen.
Met wat de RME daar samen spelen onder dat hoedje kan ik me moeilijk iets bij voorstellen. Beslissen kunnen ze zelf niets.
Hun taak is ondermeer toezicht te houden op de syndicus, een vorm van "samenwerking" is dus vereist om de respectievelijke taken uit te kunnen voeren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”