terrassen privatief - onderhoud collectief ??

u2
Topic Starter
Berichten: 42

terrassen privatief - onderhoud collectief ??

#1 , 01 sep 2008 12:15

Graag had ik geweten of de kosten van het onderhoud, schilderen en vernieuwen van terrassen privatief dan wel collectief zijn wetende dat er in de basisakte staat :
Artikel 10 " Zijn gemeenschappelijke delen van het gebouw, deze die tot gemeenschappelijke gebruik dienen onder meer :
punt h : de versiering van de voorgevel (met uitzondering van de leuningen, de afschermingen van de balkons of terrassen en vensters, de zonneluiken , de rolluiken en bijbhoren):

Artikel 11 " Ieder privatief bestaat uit de vormgevende delen van het privatief met uisluiting van de gemene delen en bevat aldus, ten titel van voorbeeld :
a) de bekleding van de grond, balkons en terrassen (tegels, vasttapijt enzovoort)
i) de balkons en terrassen met hun leuningen, eventuele bergplaatsen

Sectie 7 : verdeling van de gemene delen
Onder algemene kosten dient verstaan te worden
- het buitenschilderwerk van ramen - z'n hoofdtoegang, balkons, de zon- en rolluiken, alsook alles wat het uitzicht van het gebouw betreft, zelfs als het gaat om privatieve delen;

1 de balustrades wordt hier denk ik gezien als een privatief deel of niet ?
2 het onderhoud zoals schilderen is dit collectief of privatief hier ?
3 Indien een balustrade moet vervangen worden is dit collectief of privatief hier ?
4 Iniden een balstrade moet hersteld worden : is dit collectief of privatief hier ? Hartelijk dank voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 01 sep 2008 14:54

U2,

De informatie die je nu geeft is in tegenstrijd met deze van enkele dagen geleden, maar is wel coherenter.

Uit eigen ervaring met werken terrassen weet ik dat het essentieel is om VOLLEDIG de statuten te lezen en alle bepalingen over de terrassen op één rij te zetten en te vergelijken.

En niet vergeten dat een terras gaat van de vloerbedekking over de beton tot het plafond bij de onderbuur.

Ook is het belangrijk te weten wie de opdrachtgever is van de werken.

Kijk ook na of de bouwvergunning, verkavelingvergunning, ... bepaalde normen oplegt. Raadpleeg die zo nodig bij de gemeente.

u2
Topic Starter
Berichten: 42

#3 , 03 sep 2008 16:19

beste,

- dit zijn de enigen argumenten die handelen over de balustrades, terrassen.
- de opdrachtgever is telkens de VM van mede-eigenaars (na stemming)

wat is u idee over mijn vermelde vragen ?

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 08 sep 2008 14:08

1 de balustrades wordt hier denk ik gezien als een privatief deel of niet ?
2 het onderhoud zoals schilderen is dit collectief of privatief hier ?
3 Indien een balustrade moet vervangen worden is dit collectief of privatief hier ?
4 Iniden een balstrade moet hersteld worden : is dit collectief of privatief hier ?
Antwoorden:
1. privatief
2. collectief
3. privatief (maar de uitvoering gebeurt onder mede-toezicht van de syndicus)
4. privatief (idem)

Randbemerking:

Momenteel heeft mijn VME mij gedagvaard over de betegeling van de terassen. Ik betwist deze. De werken werden beslist (maar niet uitgevoerd wegens mijn verzet) aan het privatief deel zonder expliciete en afzonderlijke toelating van de betrokken mede-eigenaars. Hier wou men mij een andere betegeling opleggen dan de originele. De betegeling moest terecht weggenomen worden om een isolatie tegen waterinfiltratie aan te leggen (werk ten laste van de VME).

De stand van zaken wordt besproken op de AV van 22/09/2008 (uitnodiging vrijdag ontvangen). Ik ga hier dus hier niet verder in op problemen terrassen dan nadat deze AV plaats heeft gehad.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”