Probleem water en electriciteitsaansluiting in gebouw

Sofie1974
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Probleem water en electriciteitsaansluiting in gebouw

#1 , 06 jul 2020 21:21

Hallo,
Wij hebben vorig jaar een appartement gekocht in een gebouw van vijf appartementen en vier garages. Ons appartement heeft geen garage. Nu blijkt sinds vorige week dat de wateraansluiting en electriciteitsaansluiting van twee garages aan andere tellers aangesloten zijn.

Garage 2 is aangesloten aan appartement 1 (ons appartement en wij hebben er dus geen) en garage 4 is aangesloten aan de teller van appartement 2.
Conclusie : wij betalen voor garage 2 en appartement 2 betaalt voor garage 4 en appartement betaalt geen verbruik voor zijn garage.

Ik veronderstel dat dit eigenlijk door de eigenaar van het gebouw had moeten worden rechtgezet voor hij het gebouw verkocht had.

Maar wat nu, de loodgieter is komen kijken en kan de aansluitingen verleggen naar de correcte meters maar nu wil de dame Van appartement 2 dat wij mee delen in de kosten.

Ik wou hier even jullie mening horen ?

Met vriendelijke groeten
Sofie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mbbs1024
Berichten: 474

#2 , 06 jul 2020 23:52

Uw buurvrouw maakt dus al tijden gratis gebruik van Uw water en elektriciteit, en dan nog vragen dat U tussenkomt in de kosten om daar een eind aan te maken, je moet maar durven.
Zij zou aan U een vergoeding moeten betalen voor het gebruik van Uw water en elektriciteit.
U kan gewoon die leiding afkoppelen, dan moet ze zelf maar zorgen dat ze aan water en elektriciteit geraakt in haar garage.

Sofie1974
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jul 2020 10:58

de buurvrouw gebruikt niet ons water en electriciteit maar wij betalen haar verbruik in haar garage omdat dit aan onze meter gekoppeld staat. Eigenlijk is de foutieve hierin de vorige eigenaar van het appartementsblok die alles apart heeft verkocht maar dit niet gecontroleerd en gecorigeerd heeft.

Reclame

BloodNight
Berichten: 621

#4 , 07 jul 2020 11:22

Uw buurvrouw dient u te vergoeden voor het verbruik. Onmiddellijk AS sturen naar haar en eisen de situatie in orde te brengen alsook u te vergoeden voor de kosten!

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 07 jul 2020 12:46

Zoek even uit hoeveel haar verbruik was per dag/week/maand. Mogelijks is het niet/wel de moeite om hiervoor een procedure op te starten. Stuur haar wel een aangetekende brief met de vraag alles af te koppen op haar kosten, en u te vergoeden

Sofie1974
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jul 2020 13:05

Zij begrijpt mijn redenering niet dat wij niet mee in de kosten willen delen van de loskoppeling en correcte aansluiting.
Het verbruik van de voorbije maanden hadden we zowiezo al gezegd dat we daar niet op terug wouden komen. Dat aanvaarde ze direct wel zaterdag maar gisterenavond me bellen om te zeggen voila da zijn de kosten en ik vind dat jullie daar een deel van moeten betalen.... Die redenering kan ik niet begrijpen.

Ik heb daarstraks contact opgenomen met de juridische dienst van het immokantoor dat vorig jaar de appartementen heeft verkocht. Die begrepen mijn redenering onmiddellijk en hebben contact met haar opgenomen. Nu is ze wel akkoord. Wie ni probeert... denk ik dan.

Ze hebben haar ook voorgesteld om een copie van de factuur door te sturen om de vorige eigenaar hiervan proberen aansprakelijk te stellen en zo eventueel de kosten te recupereren.

In ieder geval bedankt voor de reacties, deed deugd dat ik geen onzin zat te vertellen.

Greetz
Sofie

johangel
Berichten: 90

#7 , 07 jul 2020 22:25

en hoe ben je daar achter gekomen?
uit interesse

Sofie1974
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 jul 2020 08:36

De man van appartement en garage 4 is werken aan het doen en zo is hij en de dame van appartement 2 erachter gekomen dat er iets niet klopte. Hij heeft iedereen (5 eigenaars) gebeld om samen met zijn loodgieter te testen wat er verkeerd was. Uit de testen bleek dat 1 en 3 oké zijn maar die van hen niet.
De watertoevoerbuis en electriciteitskabel van garage 4 zitten aangesloten aan de tellers van appartement van garage 2 en de watertoevoerbuis en electriciteitskabel van garage twee zitten aan mijn moeder haar tellers aangesloten.
Mijn moeder heeft geen garage in het gebouw.
Zij betaalt nu sinds de aankoop vorig jaar februari water en elektriciteitsverbruik van de garage 2. We hadden onmiddellijk zaterdag gezegd dat we daar niet op terugkomen en nu vindt zij dat mijn moeder de kosten van de rechtzetting mee moet betalen ook omdat zij erbij betrokken is.

Mvg

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 jul 2020 11:28

Zou toch zeker de zaak terug kaatsen naar het Immo kantoor.
Ik veronderstel dat het nieuwbouw was vorig jaar.
Dan is de aannemer verantwoordelijk voor de fouten en moet die alles op zijn kosten herstellen.
Is een foutieve constructie, valt normaal onder zijn aansprakelijkheid.
Maar druk zetten op het Immo kantoor, en desnoods uw verzekering inschakelen ( uw makelaar ).
En indien een syndicus : ook deze inschakelen.

Indien geen akkoord : zeker water en elektriciteit laten afsluiten van de garage 2.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 jul 2020 12:02

https://mijnadvocaten.be/contracten/verborgen-gebreken/

https://www.oximo.be/nl/nieuws/verborge ... ij-aankoop

https://www.protect.be/nl/nieuws-en-kal ... reken.html


TOELICHTING

Gegevens verstrekt op basis info TS

Vermelde links ter verduidelijking, info en bronvermelding voor TS

Sofie1974
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 jul 2020 13:04

Hoi father B,

Bedankt voor de reactie.

Het gaat niet over een nieuwbouw (jaren 70) en ik had drie dagen geleden het immokantoor gebeld want wou hun advies even horen over de stelling van mevrouw dat we mee zouden moeten betalen voor de rechtzetting. Hun antwoord was onmiddellijk dat dit helemaal niet moet en niet logisch zou zijn en dat zij wel deze kosten kunnen verhalen aan de vorige eigenaar van het gebouw (alles behoorde tot vorig jaar tot een eigenaar) mits voorleggen van de factuur van de kosten die de eigenaars nu hebben.

Maar hier heeft mevrouw geen hoor naar. Ik behandel haar onrechtvaardig.

Daarnaast hebben we geen syndicus omdat we overeengekomen waren om alles zelf te regelen en zo geen onnodige syndicuskosten te moeten betalen. Ik doe de administratie rond wat iedereen moet weten (betaling brandverzekering, electriciteit, ...) ik hou iedereen over alles netjes op de hoogte via mail met copies en rekeninguittreksels van de VME rekening. Omdat zij en de meneer boven Franstalig zijn, vertaal ik alles voor hen omdat ik tweetalig ben en daar geen probleem mee heb.
Ter info, ik doe dit allemaal geheel vrijblijvend en GRATIS.

Dus ik denk niet dat er mag gedacht of gezegd worden dat ik mensen onrechtvaardig behandel, laat staan wil profiteren om niet te betalen.

In de winter was er een verstopping in de aflopen op de verdiepingen. Daar hebben wij netjes ons deel van betaald. Omdat het hier over een gemeenschappelijk probleem gaat.
Zij wil het verschil niet zien met de situatie nu, hier gaat het om hun privé delen (hun garage en hun watertoevoer en electriciteitskabel die aan verkeerde tellers gekoppeld zijn)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 jul 2020 13:22

Sofie ik volg uw goede inborst zeker. Ook uw goede werk voor de appartementenblok.
Buurvrouw mag blij zijn met ingesteldheid.
Het is ofwel betaalt zij de vernieuwingskosten ofwel water en elektriciteit afsluiten.
Het zijn private omstandigheden en zijn dus privatief te betalen.

Mogelijkheid om de watermaatschappij en de elektriciteit verstrekker ( bv. Fluvius ) ? En zeker ook hun oordeel vragen ( zou kunnen dat zij de wijzigingen doen ), maar wel voor de rekening buurvrouw.

Ik hoop dat u uw gelijk krijgt.

Sirkii
Berichten: 5396

#13 , 10 jul 2020 17:00

Nutsbedrijven komen niet tussen in de installatie achter de teller.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 jul 2020 17:16

#13 Inderdaad. Maar zij kunnen wel aanpassingen doen. Bovendien zullen er toch aansluitingen aan de tellers of achter de hoofdkraan moeten gedaan worden. Deze moeten moeten gecontroleerd worden ( toch zo bij ons in de streek ). Men wijzigt zo maar geen elektriciteitsaansluitingen of of de leidingen vanaf de nutsleverancier naar de private delen. Bij ons gebeurt er geregeld controles door Pidpa.
En voor de elektriciteit aansluiting op de meterkast van de buurvrouw : mag men zelf werken aan de meterkast ? Ik zou toch een raad vragen bij beiden.

adsummam
Berichten: 581

#15 , 10 jul 2020 19:29

Daarnaast hebben we geen syndicus omdat we overeengekomen waren om alles zelf te regelen en zo geen onnodige syndicuskosten te moeten betalen “


U zal nog lang blijven aanmodderen.


U kan slechts aan het normale rechts- en bankverkeer deelnemen via een degelijk gestructureerde VME (ondernemingsnummer, syndicus, RIO, syndicusovereenkomst, jaarlijkse statutaire vergadering in de vastgestelde periode (met notulen), begrotingsraming, jaarrekening, aanduiding CvR, gesplitste bankrekeningen, register van de beslissingen, etc. )


“..met copies en rekeninguittreksels van de VME rekening. “

Bij welke bank bent u er in geslaagd deze onwettelijke rekening te openen?

VME-rekening = voorleggen documenten benoeming syndicus = copie notulen AV



De eenvoudigste en goedkoopste oplossing is in een BAV een mede-eigenaar (u ?) aan te stellen als syndicus mede-eigenaar “om niet” met een bijbehorend syndicscontract.

De meerkost ten opzichte van de huidige situatie is een jaarlijkse meerkost voor de BA syndicus (≈ € 100-150)en een eenmalige kost (≈ € 90) van de inschrijving door de VME van de naam van de syndicus in de KBO VME.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”