Tuinhuis te dicht bij perceelsgrens

pho450
Topic Starter
Berichten: 192

Tuinhuis te dicht bij perceelsgrens

#1 , 01 jul 2020 20:13

Een aantal jaar geleden heb ik een tuinhuis geplaatst op zo'n 50cm van de perceelsgrens, dit met mondelinge toestemming van de buren.
Ondertussen is de relatie met diezelfde buren jammer genoeg verzuurd en is dit tuinhuis wel al eens ter sprake gekomen. Wat als mijn buren besluiten om klacht in te dienen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 jul 2020 08:58

Hoeveel is de afstand tot de perceelgrens precies? Een VR gaat niet over een paar cm vallen. Heeft buurman hierdoor nadeel?

pho450
Topic Starter
Berichten: 192

#3 , 02 jul 2020 20:01

Exact kan ik het zo niet direct zeggen. Ik vermoed dat het niet veel verschil maakt of het nu 45 of 55cm is?
Ik zou niet weten welk nadeel mijn buren hier van zouden kunnen ondervinden.

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jul 2020 10:13

Tjah, het staat op minder dan een meter van de grens, dus je had een vergunning nodig. Als de buren na gaan klagen bij de politie dan kan die een pv van bouwmisdrijf komen opstellen. Als de gemeente het de moeite vindt, zullen ze nav het pv de handhavingsprocedure in gang steken. Als de gemeente het niet de moeite vindt kan de buur nog altijd via het vredegerecht passeren. Al zal hij wel een gek figuur slaan bij de vrederechter als hij gaat klagen over iets waar hij zelf de toestemming voor gaf....

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 06 jul 2020 11:26

Mondelinge toestemming. Ts kan dat niet bewijzen.

Rapture
Berichten: 124

#6 , 06 jul 2020 13:36

Een aantal jaar geleden heb ik een tuinhuis geplaatst op zo'n 50cm van de perceelsgrens, dit met mondelinge toestemming van de buren.
Ondertussen is de relatie met diezelfde buren jammer genoeg verzuurd en is dit tuinhuis wel al eens ter sprake gekomen. Wat als mijn buren besluiten om klacht in te dienen?
Indien je tuinhuis er al meer dan 5 jaar staat moet je je, wat stedenbouw betreft, geen zorgen maken.
Sowieso heel weinig gemeentes die handhavingstrajecten opstarten op vlak van ruimtelijke ordening. En zeker niet voor zo'n "prullen".

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”