Voorschot op eindafrekening van uittredend eigenaar

vandaele62
Topic Starter
Berichten: 19

Voorschot op eindafrekening van uittredend eigenaar

#1 , 25 jun 2020 00:31

Ik ben vrijwillig syndicus in een gebouw met 6 appartementen. Een van de mede-eigenaars verkoopt binnenkort zijn appartement. De kosten van het werkingskapitaal dienen pro rata verdeeld te worden tussen de verkoper en de nieuwe eigenaar. Echter kan de eindafrekening pas over enkele maanden plaatsvinden wanneer de afrekeningen van water, elektriciteit en calorimeters voorhanden zijn. De verkopers waren niet de beste betalers en als ze een aantal maanden na verkoop nog een afrekening ontvangen vrees ik dat ze niet meer zullen betalen.

Hoe kan ik dit voorkomen? Is het bv. wettelijk hen in de volgende kwartaalafrekening al een forfaitair bedrag aan te rekenen, berekend op basis van het verbruik van vorig jaar? Eens de eindafrekening dan beschikbaar is, zou dit bedrag dan uiteraard verrekend worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22300
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 jun 2020 10:56

Je kan een voorlopige afrekening maken op basis van de voorgaande jaren, en daar dan 20 % reserve bij tellen. Laat dat door de notaris afhouden van de koopsom. Bij de definitieve afrekening zal je dan meer dan waarschijnlijk moeten terug storten aan ex- mede-eigenaar.
Zo heb ik dat jarenlang gedaan, en doe ik ook zo bij afrekeningen met huurders.

vandaele62
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 25 jun 2020 11:28

Dat lijkt me een goeie aanpak. Dankjewel!

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jun 2020 12:07

Geen kritiek op #2

Maar syndicus moet werkkapitaal terug betalen aan de verkoper en hetzelfde bedrag opvragen aan de koper.

Eindafrekening boekjaar wordt enkel effectief na de kwijting/goedkeuring door de AV. Dus afrekening voor de verkoper is slechts opeisbaar of terug betaalbaar na goedkeuring boekhouding. Afrekening op basis van het effectieve aantal dagen dat hij eigenaar was in de VME. Het saldo is te betalen door nieuwe eigenaar.

U kunt best de notaris laten opnemen in de verkoop dat afrekening lopend boekjaar te betalen valt of terug te trekken na de kwijting AV. ( zowel voor koper als verkoper ).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”