Probleem met buurman over scheidingslijn

suzannev
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

Probleem met buurman over scheidingslijn

#1 , 24 jun 2020 14:55

Ik heb een probleem met mijn buurman over een boom (gevaarlijk staand) Die boom staat bij mijn buurman 75cm over de scheidingslijn op zijn grond. Hij beweert dat ie echter op mijn grond staat en dat ik, als ik die boom weg wil hem zelf maar moet weg doen of dat ik zelf maar een landmeter moet laten komen om na te meten (die ik dan moet betalen) De grenspalen zijn weg; Wie weet wat ik het beste doe?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 24 jun 2020 15:32

eens kijken hier hoe de grenslijnen bij het kadaster gekend zijn,

http://www.geopunt.be/

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 24 jun 2020 15:34

Art 646 Burgerlijk wetboek.
Ieder eigenaar kan zijn nabuur verplichten tot het afpalen van hun aan elkaar grenzende eigendommen. De afpaling geschiedt op gemene kosten.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

lukasi
Berichten: 1147

#4 , 24 jun 2020 16:38

Eerst de eigendomsgrens laten uitpalen, dan pas weet je wie eigenaar is van de boom.

Indien boom jonger is dan 30 jaar en deze staat binnen de 2 meter van de grens dan kan deze worden verwijderd met een kapvergunning op basis van te dicht tegen de perceelgrens.

Is deze boom ouder dan 30 jaar dan kan de kapvergunning geweigerd worden op basis van verjaring.
Om te weten of een boom gevaarlijk is of spontaan kan neergaan , kun je best een boomverzorger inschakelen voor een visuele controle van de boom of van proefondervindelijke trekbelasting.
Met dit technisch verslag kan je dan gewapend met steekhoudende argumenten een kapvergunning aanvragen.
Het argument : hij staat gevaarlijk is een opinie maar niet gebaseerd op feiten. Dit wordt niet aanvaard om een kapvergunning af te leveren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”