Factuur Opstellen als Particulier

LeenW
Berichten: 12840

Re: Factuur Opstellen als Particulier

#16 , 23 jun 2020 22:10

Het btw-probleem blijft wel, de factuur is integraalgericht aan David, en een deel van het pand valt niet onder de 6% regeling wegens niet gebruikt voor bewoning. De fiscus kan perfect de 15% btw bij David gaan halen aangezien er hoofdelijke aansprakelijkheid van de opdrachtgever.
Daarom dat ik schrijf : onkostennota met aandeel winkel in het totale bedrag betaald door David ( en factuur aan David ).
Het probleem 21 % is Davids probleem niet. Hij rekent enkel het aandeel van de winkel in de factuur door.
Winkel kan deze nota opnemen als kost ( BTW 6 % incluis ), of regularisatie BTW in boekhouding op hun deel.

David rekent geen BTW in zijn kosten nota ( wel bedrag incluis BTW ).

Deze praktijk wordt ook gebruikt met doorrekening door syndicus VME bij afrekening kosten/herstellingskosten/renovaties in de jaarafrekening.
Indien BTW plichtige eigenaar kan deze de regeling volgen : % in de kosten facturen met BTW mits voorlegging kopie facturen. Ofwel gewoon
opname als kosten zonder meer ( ligt bij hem ).


Wel een gouden raad voor David ( zoals ook Evi zegt ) in de toekomst splitsing factuur ( zie ook in mijn reactie ). Dan kan heel goed gedaan worden door de leverancier/aannemer zonder problemen. Maar aannemer moet wel op de hoogte gebracht worden.
Maar als de Fiscus zijn 21%, kunnen ze dit toch bij David gaan halen? Hij is immers de bouwheer in dit geval en hoofdelijk aansprakelijk voor de voldoening van de volledige btw.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#17 , 23 jun 2020 22:20

#16

David laat dak herstellen door aannemer; verstrekt hem een formulier dat het gebouw voldoet aan de 6% BTW regel.
Aannemer factureert aan David met 6% = correct. David rekent deze kosten door aan de winkel. Wat er met de BTW op hun aandeel in de kosten gebeurt, is niet Davids probleem. Hij maakt trouwens ook geen factuur uit ( dit is wel van belang ), enkel een kosten verdelingsnota. De winkel moet de zaak verder boekhoudkundig inbrengen.

Is hetzelfde als een syndicus de dakwerken laat uitvoeren = 6% BTW. Het is niet omdat in een VME een zelfstandige eigenaar is, dat de rest 21% moet betalen.
Wel van belang voor de winkel is : voorlegging kopie originele factuur en doorrekening van zijn aandeel.
De rest is een zaak tussen hem, zijn boekhouder en desnoods BTW administratie.

http://www.vdvaccountants.be/data/docum ... _staat.pdf

David-Ab
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#18 , 26 jun 2020 09:08

Ik heb gisteren de onkostennota naar de winkel overgemaakt en wacht nu op hun reactie.
Ik heb tot nu toe veel uit de situatie en jullie advies mogen leren. Allen hartelijk dank hiervoor!

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”