Factuur Opstellen als Particulier

David-Ab
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Factuur Opstellen als Particulier

#1 , 23 jun 2020 16:59

Dag allemaal,

Ik vind mij in een lastige situatie met betrekking tot facturatie als particulier en hoopte dat u mij hierin zou kunnen helpen.

Afgelopen jaar zijn er er dakwerken uitgevoerd aan mijn woning waarvan de kosten gedeeld zouden worden met de ondergelegen winkel (volgens de splitsingsakte). Gezien deze partij niet tijdig reageerdige op mijn verzoek tot betaling van hun aandel heb ik dit zelf voorgeschoten aan de dakwerker gezien het contract in mijn naam was en de dakwerker dreigde met juridische actie.

We zijn enkele maanden verder en nu heeft de winkel toegezegd hun aandeel te willen betalen, echter willen zij dit alleen direct doen naar de de dakwerker en niet naar mijn persoonlijke rekening. Dit vanwegen boekhoudkundige redenen. De dakwerker wil echter het deel van de betaling niet terug storten waardoor deze opzet nu niet zou werken.

De ondergelegen winkel heeft nu gevraagd dat ik als particulier eenmalig een factuur op stel naar hun firma. Nu kan ik uiteraard een factuur opmaken welke aangeeft dat het hun aandeel in de dakwerken betreft, echter weet ik niet of ik hier uberhaupt aan mag beginnen.

Kunnen jullie hier duidelijkheid in verschaffen?

Alvast bedankt!

David

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 23 jun 2020 17:43

U kan geen factuur opstellen want u bent geen particulier.

Bijkomend detail, hoe is de btw geregeld?

fr.de.bo
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jun 2020 17:45

Volgens mij kan je als particulier wel een debetnota opstellen.
Of is dit alleen voor rechtspersonen (en dus geen natuurlijke personen) die niet btw-plichtig zijn?

Reclame

David-Ab
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jun 2020 17:58

U kan geen factuur opstellen want u bent geen particulier.

Bijkomend detail, hoe is de btw geregeld?

Bendakt voor de snelle reactie!
Ik heb zelf de volledige factuur betaald, inclusief de bijbehorende 6% btw (verbouwing van oude woning)

LeenW
Berichten: 12839

#5 , 23 jun 2020 18:13

U kan geen factuur opstellen want u bent geen particulier.

Bijkomend detail, hoe is de btw geregeld?

Bendakt voor de snelle reactie!
Ik heb zelf de volledige factuur betaald, inclusief de bijbehorende 6% btw (verbouwing van oude woning)
Daar vreesde ik al voor, die regel bestaat enkel voor de uw woonruimte, de winkel moet 21% btw betalen. Bovendien moeten ze als ze btw-aangiften indienen de btw zelf betalen via de regeling medecontractant.

Een soepje dus, ik denk dat het nog het eenvoudigste is dat de aannemer alles crediteert en nieuwe, opgesplitste facturen maakt.

David-Ab
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 jun 2020 18:44

Is de debitnota zoals bovenstaand beschreven een optie? Ik heb namelijk al meermaals aangedrongen bij de dakwerker, echter wilt hij hier niet in mee.

Sirkii
Berichten: 5414

#7 , 23 jun 2020 19:34

Stuur je buur een aangetekende brief met verwijzing naar kopie per gewone brief waarin je zoals overeengekomen de betaling van x€ tegen dd/mm vordert. Indien niet zal je een juridische procedure opstarten (vredegerecht). Dat hij t zelf regelt met de dakmens als hij de btw wil terugvorderen (idd 21% ipv 6%). Hij kan de uitgave normaliter wel als kost inboeken (als BTW admin niet al over de 6%/21% valt maar da s zijn probleem; niet het uwe)

Mocht hij failliet gaan dan sta je na verkoop van t pand als eerste in de rij om de schuld terug te vorderen (recente wijziging in de regels rond medeeigendom)

Als hij niet betaalt procedure bij de vrederechter opstarten. Je bent al veel te braaf geweest. Als t een groot bedrag is de brief desnoods door een advocaat laten schrijven. Maakt soms indruk ....

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#8 , 23 jun 2020 20:04

Tip voor de toekomst: laat geen contracten en facturen meer op uw persoonlijke naam zetten, maar wel op naam van de vereniging van mede-eigenaars. Normaal is er die automatisch, kijk maar even in de KBO op adres.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 jun 2020 20:16

David,

Probeer eens het volgende ( let op ik ben geen specialist gewoon een meeloper op het forum ).

Stel een onkosten nota op als volgt :

Uw naam adresgegevens

Aan naam van de winkel ( eigenaar ) en adres gegevens

Omschrijving : uitgevoerde werken gedetailleerd + kopie originele factuur + bewijs van uw betaling + kopie splitsingsakte + hun aandeel in de kosten %

Bedrag = hun aandeel in de kosten ( dus van het bedrag dat u betaalde btw incluis )

Te betalen ten laatste op :

Plaats Datum opmaak

Uw handtekening

De BTW plichtige kan deze onkosten nota inbrengen in zijn boekhouding en is wettelijk.
De manier waarop hij deze in de boekhouding inbrengt is aan zijn boekhouder ( niet uw verantwoordelijkheid ).
Ofwel eenmalige kosten inbreng ( BTW incluis ) ofwel met BTW regularisatie ( is voor zijn rekening ).

U kunt deze optie gebruiken vooraleer een advocaat aan te spreken.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 jun 2020 20:18

Tip voor de toekomst: laat geen contracten en facturen meer op uw persoonlijke naam zetten, maar wel op naam van de vereniging van mede-eigenaars. Normaal is er die automatisch, kijk maar even in de KBO op adres.
Inderdaad, maar ik betwijfel of er een syndicus is of een VME ?
Ofwel de facturen door de uitvoerders laten splitsen in 2 : 1 voor uw gedeelte BTW 6% en 1 voor hun gedeelte BTW 21 %

David-Ab
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 jun 2020 21:06

Allen nogmaals heel erg bedankt voor de snelle en gedetailleerde opvolging!

Om de situatie iets te verduidelijken betreft het een appartement met appartementsrecht.
Wij hebben dus geen VME of Syndicus, dit gezien het maar 1 commerciele ruimte betreft en 2 appartementen.

David-Ab
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 jun 2020 21:08

David,

Probeer eens het volgende ( let op ik ben geen specialist gewoon een meeloper op het forum ).

Stel een onkosten nota op als volgt :

Uw naam adresgegevens

Aan naam van de winkel ( eigenaar ) en adres gegevens

Omschrijving : uitgevoerde werken gedetailleerd + kopie originele factuur + bewijs van uw betaling + kopie splitsingsakte + hun aandeel in de kosten %

Bedrag = hun aandeel in de kosten ( dus van het bedrag dat u betaalde btw incluis )

Te betalen ten laatste op :

Plaats Datum opmaak

Uw handtekening

De BTW plichtige kan deze onkosten nota inbrengen in zijn boekhouding en is wettelijk.
De manier waarop hij deze in de boekhouding inbrengt is aan zijn boekhouder ( niet uw verantwoordelijkheid ).
Ofwel eenmalige kosten inbreng ( BTW incluis ) ofwel met BTW regularisatie ( is voor zijn rekening ).

U kunt deze optie gebruiken vooraleer een advocaat aan te spreken.
Ik zal dit graag proberen voordat ik gerechtelijke stappen onderneem. Nu heb ik nog wat verder onderzoek gedaan en begrijp ik dat ik hier wel 35% belasting over moet betalen klopt dat? Het lijkt mij iets raar gezien ik enkel kosten doorreken en hier geen winst op maak.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 jun 2020 21:23

Beste David,

U hoeft hier werkelijk geen kosten/belastingen over te betalen.
Is een eenmalige doorrekening van werkelijke kosten die u voorgeschoten heeft aan de winkel.
De winkel moet enkel het u verschuldigde bedrag betalen. De administratie is voor hun boekhouding.
U doet hier geen handelsactiviteit of verkoop. Bovendien is het geld om geld.
De rechtvaardigheid ligt nu bij de winkel. Indien zij een beetje respect hebben volgen zij deze werkwijze,
is voor hun ook wettig en te rechtvaardigen voor de BTW/belastingen.

Een klein beetje goodwill van de winkel, en het is opgelost.

LeenW
Berichten: 12839

#14 , 23 jun 2020 21:30

Het btw-probleem blijft wel, de factuur is integraalgericht aan David, en een deel van het pand valt niet onder de 6% regeling wegens niet gebruikt voor bewoning. De fiscus kan perfect de 15% btw bij David gaan halen aangezien er hoofdelijke aansprakelijkheid van de opdrachtgever.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 jun 2020 21:39

Het btw-probleem blijft wel, de factuur is integraalgericht aan David, en een deel van het pand valt niet onder de 6% regeling wegens niet gebruikt voor bewoning. De fiscus kan perfect de 15% btw bij David gaan halen aangezien er hoofdelijke aansprakelijkheid van de opdrachtgever.
Daarom dat ik schrijf : onkostennota met aandeel winkel in het totale bedrag betaald door David ( en factuur aan David ).
Het probleem 21 % is Davids probleem niet. Hij rekent enkel het aandeel van de winkel in de factuur door.
Winkel kan deze nota opnemen als kost ( BTW 6 % incluis ), of regularisatie BTW in boekhouding op hun deel.

David rekent geen BTW in zijn kosten nota ( wel bedrag incluis BTW ).

Deze praktijk wordt ook gebruikt met doorrekening door syndicus VME bij afrekening kosten/herstellingskosten/renovaties in de jaarafrekening.
Indien BTW plichtige eigenaar kan deze de regeling volgen : % in de kosten facturen met BTW mits voorlegging kopie facturen. Ofwel gewoon
opname als kosten zonder meer ( ligt bij hem ).


Wel een gouden raad voor David ( zoals ook Evi zegt ) in de toekomst splitsing factuur ( zie ook in mijn reactie ). Dan kan heel goed gedaan worden door de leverancier/aannemer zonder problemen. Maar aannemer moet wel op de hoogte gebracht worden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”