Waar ligt de scheiding van het perceel.

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

Waar ligt de scheiding van het perceel.

#1 , 22 jun 2020 14:49

Beste,

Weet iemand hoe je best te weten komt wat uw perceelgrens is van een aangekochte bouwgrond.
Het zit zo in elkaar.
Er ligt een bouwgrond in een vakantiepark die we kochten van de eigenaar.
Echter heeft deze eigenaar ook een huis op zijn andere grond en hij gebruikte ons aangekochte terrein als tuin.
In de akte wordt enkel gesproken over de grote van de grond in are.
Nu horen we verschillende verhalen over de scheidingslijn bij de buren.
Er ligt ook een gastank van de eigenaar ( verkoper ) die momenteel ook op ons terrein ligt.
Hij gaat deze wel een kwart draaien maar dan kan deze nog op onze grond liggen.
Paaltjes staan er niet meer en blijkbaar is het plan bij ruimtelijke ordening( kadaster ) ook niet zuiver.

Stel dat er ooit iets gebeurt met de gastank en stel dat deze toch op ons stuk grond ligt kunnen wij dan verantwoordelijk gesteld worden ?
Dit is de grote vraag plus hoe kunnen we te weten komen wat de scheiding is?
Kan een verkoper een perceel grond verkopen waar hij zelf nog een of meerdere meters voor zichzelf neemt? Ik bedoel hiermee dat
mijn aangekochte bouwgrond dus iets kleiner is dan op het plan staat.


Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 jun 2020 16:19

Je zal een landmeter moeten aanstellen , op gemene kosten met de verkoper.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 22 jun 2020 16:42

Art 646 Burgerlijk wetboek.
Ieder eigenaar kan zijn nabuur verplichten tot het afpalen van hun aan elkaar grenzende eigendommen. De afpaling geschiedt op gemene kosten.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#4 , 23 jun 2020 08:02

Dank voor de info maar weten jullie ook antwoord op onderstaande aub?

1. Stel dat er ooit iets gebeurt met de gastank en stel dat deze toch op ons stuk grond ligt kunnen wij dan verantwoordelijk gesteld worden?

2. Kan een verkoper een perceel grond verkopen waar hij zelf nog een of meerdere meters voor zichzelf neemt? Ik bedoel hiermee dat mijn aangekochte bouwgrond dus iets kleiner is dan op het plan staat.

Ik stel deze vraag omdat ik de verkoper ook niet wil op extra kosten jagen want er staat een gezamenlijk verdeelpunt voor elektriciteit en voor kabeldistributie.
We gaan dit allemaal niet laten verplaatsen voor 1m meer of minder.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 23 jun 2020 09:15

Wat staat er in de aankoopakte van jullie grond? Staat er dat de grond vrij van gebruik is, dan moet buurman zijn tank verplaatsen naar zijn eigendom. Als die tank een kwart kan gedraaid worden, kan hij toch ook 1 meter verder verplaatst worden.

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#6 , 23 jun 2020 09:35

Wat staat er in de aankoopakte van jullie grond? Staat er dat de grond vrij van gebruik is, dan moet buurman zijn tank verplaatsen naar zijn eigendom. Als die tank een kwart kan gedraaid worden, kan hij toch ook 1 meter verder verplaatst worden.
Dit staat in de akte.
De verkoper verklaart dat het bij deze verkochte goed vrij is van gebruik.
De koper zal er de eigendom van hebben en het genot, door het vrij gebruik ervan, te rekenen van heden,
op last voor hem er alle taksen en belastingen van te dragen en te betalen te rekenen van laatst gemeld
tijdstip.


Tank kan enkel gedraaid worden want dan staat hij 30 cm naast zijn tuinhuis.( Of dit nu zijn grond is of gedeeltelijk is de grote vraag en daarmee zou ik graag weten dat moest er ooit iets gebeuren met de gastank en deze staan niet volledig op zijn grond dat ze me hier kunnen voor verantwoordelijk stellen.
Tussen het tuinhuis en de tank staat dan nog eens het kastje van de tv distributie.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 23 jun 2020 12:20

Als na de meting blijkt dat die tank geheel of gedeeltelijk op uw grond staat, zal hij hem moeten verplaatsen.Is toch niet zo ingewikkeld.
Hij heeft de grond "voor vrij en onbelast verkocht, en moet daarvan dan ook de gevolgen maar dragen. Je kan hem altijd dat stukje grond verhuren voor een bepaalde tijd.

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#8 , 23 jun 2020 16:45

Als na de meting blijkt dat die tank geheel of gedeeltelijk op uw grond staat, zal hij hem moeten verplaatsen.Is toch niet zo ingewikkeld.
Hij heeft de grond "voor vrij en onbelast verkocht, en moet daarvan dan ook de gevolgen maar dragen. Je kan hem altijd dat stukje grond verhuren voor een bepaalde tijd.
Neen, dit is zeker niet ingewikkeld maar we waren mondeling overeen gekomen ( bij de aanvang v/d koop) dat het ok was als die tank omgedraaid werd.
Als ik de 2 scheidingen van de buren volg dan moet de elektriciteitskast verplaats worden alsook deze van de kabeldistributie.
Wie gaat dit bekostigen?
Dus: De kans is groot dat die tank op onze grond gedeeltelijk of volledig staat.
Dus mijn vraag: Kan men mij aansprakelijk stellen i.g.v er iets gebeurt?
( als de tank op mijn stuk grond staat ).

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 24 jun 2020 09:12


Wie gaat dit bekostigen?

Hij die het gevraagd heeft
Als jij van die tank 100 % afblijft: niet

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#10 , 27 jun 2020 15:59

Bedankt iedereen voor de informatie.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”