Niet naleving akte

pietervdb
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

Niet naleving akte

#1 , 19 jun 2020 07:30

Ik heb in 2017 een bouwgrond gekocht. Onder mijn bouwgrond liep de afvoer van regenwater van de achterburen (want vroeger 1 perceel). We zijn destijds overeengekomen dat de afvoer mag blijven liggen (= erfdienstbaarheid). Verder zijn we overeengekomen dat wanneer het nodig is om de afvoerbuis op een andere plaats moet komen, dat de kosten ten laste zijn van de achterburen. Nu in 2020 ga ik bouwen op mijn perceel en moet de afvoerbuis verplaatst worden en willen we er een dubbele-afvoerbuis van maken voor het geval dat er scheiding komt van afvalwater en regenwater in de straat. Ik heb de achterbuurman ondertussen de offerte laten zien en hij begint al moeilijk te doen. Stel nu dat hij niet akkoord wil gaan en geen alternatief voorlegt. Hoe kunnen we dit juridisch afdwingen? Ik ben niet van plan om voor deze kosten op te draaien want het staat in de akte dat de kosten ten laste van hem zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jun 2020 10:22

Ik zou er nu persoonlijk ook niet direct mee opgezet zijn als ik een werk moeten betalen maar geen zeggenschap heb in de offerte/factuur.
Kan je niet overeen komen dat de buurman zijn buis op zijn eigen terrein legt, op zijn kosten uiteraard. En dat jij dan de oude buis, die niet meer nodig is, op jouw kosten verwijderd?

pietervdb
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jun 2020 13:21

Hij wou de buis niet over zijn stuk want dan moet hij heel zijn oprit openbreken en nog een aparte pomp installeren om het water naar boven te pompen want het stuk loopt naar boven naar zijn straatzijde toe. Ik denk dat het zelfs goedkoper is voor hem om het op mijn stuk te laten, omdat mijn tuin voor de werken toch opengegraven wordt. Het gaat over 1.430,40 euro exclusief btw, maar daar zit je zelf anders ook wel snel aan als je de werken door iemand extern laat doen. Het gaat over twee wachtbuizen van 30 meter waar ze ook hele sleuf moeten uitgraven en dicht doen.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 19 jun 2020 14:12

Zeg hem dat hij het werk zelf mag uitbesteden om de buizen TIJDIG te laten verplaatsen.
Inderdaad een bedrag om niet moeilijk over te doen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

pietervdb
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jun 2020 14:44

Dat zal ik doen. Zal hem zeggen dat het voor november gedaan moet worden, vermits ze eind november beginnen met de werken, maar dan gaat hij zowieso duurder af zijn vrees ik.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 19 jun 2020 17:27

Zet dan wel duidelijk Vooraf de ligging op een plan, en onderteken dat beiden. Laat dat document dan ook registreren, zodat er geen betwistingen meer over gemaakt kunnen worden. Die buis moet wel minimum 40 cm onder het maaiveld liggen wil je bevriezing in de winter voorkomen. Persoonlijk zou ik ergens halfweg op iedere buis een mogelijkheid voorzien voor eventuele stoppingen, zeker voor een dergelijk afstand.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 19 jun 2020 18:20

En bij verstopping wie gaat betalen???

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 19 jun 2020 20:00

En bij verstopping wie gaat betalen???
De gebruiker van deze buizen natuurlijk, dus de buurman. In uiterste geval al hij daarvoor wel in uw tuin moeten zijn, want er is geen enkel ontstoppingsdarm lang genoeg. Daarom mijn advies om een ontstoppingsmogelijkheid halfweg.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”